Dezvoltarea gândirii critice și independență în procesul de cunoaștere
Cojocaru Svetlana
Profesoară de informatică și educație tehnologică,
Gimnaziul cu profil teatral ”Ion Luca Caragiale”, Chișinău
La nivel global au loc schimbări în toate domeniile, inclusiv și în procesul educaţional. Astfel şcoala de azi are misiunea să se adapteze acestor schimbări, pentru a putea face faţă volumului imens de informaţie prin deschidere la tot ce este nou. Un rol important în tot acest proces îl ocupă proiectele care folosite corect permit elevilor să se implice activ în procesul educaţional utilizând acele modalităţi de prezentare care le dezvoltă gîndirea critică şi le formează abilităţi.
Proiectele eTwinning reprezintă o colaborare educaţională fiind bazate pe noile tehnologii informaţionale. Participarea elevilor în cadrul acestor proiecte este activă, bazată pe cunoaşterea diferitor aspecte-lingvistice, culturale ale semenilor lor din alte colţuri ale Europei.
Gimnaziul cu profil teatral ”Ion Luca Caragiale” și-a început activitatea pe platforma eTwinning în anul 2019 și numără 2 profesori eTwinneri. În acest an de activitate au fost derulate 2 proiecte, care sunt active și în 2020. Aceste proiecte au permis eTwinnerilor din gimnaziu să se implice anume acolo unde au manifestat un interes sporit și unde au libertatea de a se implica conform așteptărilor și intereselor lor. Proiectele eTwinning sunt integrate în curriculum școlar, iar unele activități sunt desfășurate în afara lecțiilor. Astfel, a fost creat și un spațiu eTwinning în cadrul Centrului de resurse-laboratorul de informatică, unde elevii au posibilitatea de a realiza sarcinile proiectelor și a planifica activitațile împreună cu profesorul.
În proiectul Twinn Democr@TIC sunt implicați elevii claselor a V-a și a VI-a. Acest proiect se referă la educația democratică și „legăturile” care se crează între participanții ce fac primii pași în studierea democrației. În cadrul acestui proiect elevii învăța ce este democrația prin intermediul metodelor digitale, învață termenii democratici printr-o modalitate colaborativă inedită după care vor aplica cunoștințele acumulate prin acțiuni concrete de participare democratică.
În proiectul ART, CRAFTS AND FASHION BY RECYCLING sunt implicați elevii din clasele a VII-a, a VIII-a și a IX-a. Scopul acestui proiect este de a îmbunătăți abilitățile de limbă engleză ale elevilor, în același timp, creșterea abilităților ecologice și artistice.
Pentru a vedea activitățile acestor proiecte puteți vizita pagina http://bit.ly/2MQDxVe .
Participînd la aceste proiecte, elevii fac unele progrese în comunicarea cu semenii, li se dezvoltă competenţe civice, de comunicare într-o limbă străină. Elevii realizează anumite acţiuni fără a fi impuşi de cineva, cadrele didactice doar oferindu-le sprijinul necesar. Astfel ei se simt mai siguri în forţele proprii şi se implică în alte activităţi de viitor cu încredere fără a fi conduși sau ajutați de profesor, şcoală sau familie.
Și cel mai important este că elevilor li se dezvoltă gîndirea critică, manifestînd o anumită independență în procesul de cunoaştere, ceea ce pe viitor le va permite să obţină performanţe înalte la toate disciplinele incluse în programa şcolară.