Importanța sustenabilității proiectelor educaționale eTwinning în comunitatea școlară
Cernei Kristina
Profesoară de limbă engleză,
Ambasadoare eTwinning
IPLT „Onisifor Ghibu”, Chișinău, Republica Moldova
Comunitatea profesorilor eTwinning este interesată în a motiva elevii și elevele din instituțiile educaționale din sistem să învețe gândind critic și complex. Astfel observăm o tendință de a crea proiecte care provoacă interes și implică echipe internaționale în rezolvarea unor probleme comune. O abordare mai de impact o constituie sustenabilitatea proiectelor implementate.
Un proiect sustenabil are o influență pozitivă și durabilă asupra comunității întrucât dezvoltă competențele pe termen lung care ulterior devin performanțe. Mai mult decât atât un proiect care generează alte proiecte se focusează pe susținerea și anagajamentul celor implicați în proiect astfel încât se exclude repetitivitatea. Anume proiectele sustenabile contribuie la promovarea inovației, creșterea performanței și eficiența practicilor educaționale.
Acest concept a stat la baza continuității proiectului „Don’t Date”(https://sites.google.com/view/etwinningpitlghibuchisinau/dont-date) scopul căruia a fost de identificare a cauzelor dependenței în rândul tinerilor și tinerelor din țările partenere Grecia, Ungaria, Turcia, Germania și Republica Moldova. Obiectivele proiectului de a cunoaște dependețele „tradiționale” – de consum de droguri și alcool, precum și cele „moderne” – de consum de băuturi energizante și abuzul de uz al tehnologiilor moderne au rezultat în o comunciare eficientă între elevi/e și identificarea cauzei principale. Astfel la conferința online a elevelor și elevilor din proiect s-a pus accentul pe importnața înțelegerii stării de bine, de a te cunoaște pe tine însuți și de a-ți crea condițiile necesare de a te simți fericit. Pe final de proiect, sondajul post proiect, a provocat elevii și elevele din IPLT „Onisifor Ghibu” să propună ideea unui alt proiect, și anume de generare a stării de bine: Wheels to Well-Being EPSM (https://sites.google.com/view/etwinningpitlghibuchisinau/wheels-to-well-being-esmp)
Unele argumente ale participanților fiind:
Proiectul „Wheels to Well-Being EPSM”, este centrat pe nevoile elevilor și elevilor de vârsta 14-16 ani. Starea de bine în școală are impact direct asupra performanței academice pentru că atunci când copiii se simt bine la școală ei devin mai motivați în a crea, genera idei, a se concentra pe sarcini mai complexe. Dar este important de menționat că școala nu este doar pentru a face studii academice, anume la școală se dezvoltă abilitățile sociale, emoționale și comportamentale. Având aceste respinsabilități, școală contribuie enorm la dezvoltarea armonioasă și la formarea tinerilor și tinerelor cu caracter echilibrat și cu comportament responsabil.
Astfel, proiectul „Wheels to Well-Being EPSM” are drept scop înțelegerea și conștientizarea de către elevi și eleve și a cadrelor didactice a importanței stării de bine în școală. Împreună cu partenerele din proiect, din Turcia și Italia, ne-am propus activități care ar facilita relațiile interpersoanle pozitive între elevi/eleve și cadrele didactice. Împreună cu membrii de proiect vrem să elaborăm pași de prevenire a unor situații de stres care pot cauza confruntări și ulterior fi principala cauză a absenteismului și abandonului școlar. Anume crearea revistei colaborative va deveni un ghid al pregătirii pentru viață oferind condiții de învățare a abilităților de gestionare a stresului, rezilienței, auto-îngrijirii și pregătire a tinerilor/elor pentru succesul în viață și în carieră.
Pe final de proiect vom avea mai multe produse colaborative care vor disemina importanța stării de bine în școală. Conferințele online vor include rezoluții votate cu privire la influența sănătății mentale, stării de bine sociale, fizice și emoționale pentru succesul academic, dezvoltarea personală precum și formarea unor tineri și tinere echilibrați/te și respnsabili/le.
Legătura de sustenabilitate între proiectele „Don’t Date” și „Wheels to Well-Being” ne demonstrează că proiectele eTwinning devin generatoare de idei care provoacă o atitudine bazată pe continuitate și dezvoltare durabilă. Rolul unui cadru didactic în școală devine crucial, pentru că anume în școală, împreună cu elevii/ele pot fi găsite cele mai originale și de impact idei de proiecte, pentru că vocile copiilor TREBUIESC auzite.
Acest material reflectă doar opinia autorului şi nu reprezintă în mod necesar poziţia oficială a BNA eTwinning Moldova sau a Comisiei Europene.