Experiența personală în proiectele de tip eTwinning cu elevi cu deficiențe de vedere și deficiențe asociate
Marcela Grosu,
profesor educator în cadrul Liceului Special Moldova
Târgu-Frumos, Iași, România
Înainte de a povesti despre experiența avută în proiectele de tip eTwinning, vreau mai întâi să explic ce este această rețea. eTwinning este comunitatea şcolilor din Europa. eTwinning oferă personalului didactic (profesori, directori, bibliotecari etc.) ce activează în şcolile din ţările europene participante o platformă de comunicare, colaborare, demarare proiecte şi schimb de informaţii, pe scurt, un spaţiu în care să simtă că fac parte din cea mai palpitantă comunitate educaţională din Europa. eTwinning a devenit parte integrantă a Erasmus+, Programul UE pentru Educație, Formare, Tineret și Sport.
Proiectul pe care vreau să-l prezint se numește Special Touch of the Environment și s-a desfășurat în perioada martie – mai 2022.
Astfel, au participat în format online, cadre didactice din următoarele școli: Liceul Anafartalar din zona Anatolia, Școala de educație specială practică Kepez din zona Antalya, Școala gimnazială Sultanbeyli din Instanbul, Școala gimnazială Specială nr. 14 din Tulcea, România, Școala pentru copii cu autism din Kaynarca, zona Sakarya și bineînțeles, Liceul Special Moldova din Târgu-Frumos, județul Iași.
Scopul proiectului este de a crea experiențe internaționale atractive și interesante prin care să dezbatem tema protejării mediului. Ne-am propus să reflectăm la ce ne stă în puterea și controlul nostru ca și adulți, în rolul de cadre didactice și elevi, să protejăm mediul. Am creat împreună activități prin care să exersăm și formăm conduite responsabile de a fi atenți cu mediul înconjurător.
Obiectivele proiectului :
- Informări cu scopul creșterii sensibilității comunității față de mediu
- Crearea unui mediu mai locuibil prin activități de ordonare și selectare a obiectelor din clasă
- Prin implicarea elevilor cu diferite dizabilități, se pune accent pe faptul că acestea sunt, de asemenea, sensibile la mediul poluat
- Utilizarea de platforme on-line comune de colaborare: zoom, canva, wordwall, padlet etc.
- Formarea la elevi de abilități practice în domeniul tehnologiei prin predarea instrumentelor Web 2.0
- Informarea elevilor cu privire la utilizarea în siguranță a internetului
- Îmbunătățirea abilităților de comunicare în limba engleză
- Creșterea gradului de conștientizare cu privire la alfabetizarea media
- Formarea de abilități de a produce produse și creații artistice prin transformarea deșeurilor.
Exemple de activități din proiect însoțite de imagini
- Întâlniri on-line cu cadre didactice din școlile partenere. Scopul acestor întâlniri a fost de intercunoaștere, de planificare a următoarelor activități, de autoevaluare și de îmbunătățire a unor acțiuni cu elevii, de training pe tema protejării mediului
-
Activități practice, în natură, cu scopul de colectare și selectare a deșeurilor
-
Activități practice de utilizare a tehnologiilor asistive și a diferite programe și platforme e-learning
-
Activități de creație de produse din diferite deșeuri și materiale reciclabile
- Activități de creație de postere, log-uri, broșura proiectului
-
Activități de promovare a proiectului
-
Activități de evaluare a proiectului conform cerințelor din plaforma eTwinning
Ce este noutate și atractiv la acest tip de proiect?
Acest tip de proiect a fost o oportunitate pentru cadre didactice din diferite școli din Europa de a se cunoaște, de a propune idei de proiecte, de a evidenția principii și metode didactice pe care le folosesc atât în activitățile de predare cât și cele de tip terapeutic recuperator – compensator. În afara acestor implicații, proiectele de tip eTwinning sunt un cadru de a pune baza unei rețele de profesori interesați de aplicațiile de tip Erasmus +.
Implicațiile socio-emoționale pe care elevii cu deficiențe de vedere le-au avut în acest proiect
Din cadrul Liceului Special „Moldova”, au participat 6 elevi cu vârste cuprinse între 14 – 17 ani, cu deficiențe de vedere grave și accentuate. Aceștia au avut posibilitatea de a accesa tehnologii asistive, de exemplu, programe care să citească un meniu pe un desktop, să comunice în limba engleză cu copii și cadre didactice din alte școli, să creeze produse și creații artistice, folosind diferite aplicații în online.
Concluzii
Activitățile educaționale cu elevii cu deficiențe de vedere pe tema mediului și a modalităților de implicare în formarea de atitudini s-au desfășurat atât fizic cât și online. Ne dorim să repetăm experiența de învățare și cu alte școli, din alte țări din Europa cu scopul de a schimba metode de lucru cu elevi cu diferite dizabilități.