eTwinning Plus – Moldova
  • Pagina principală
  • Despre eTwinning
    • Noutăți eTwinning
  • Știri
    • Istorii de succes
    • Rezultate concursuri
    • Apeluri de participare
    • Buletin informativ eTwinning
  • Dezvoltare profesională
    • Idei de proiecte
    • Ambasadorii eTwinning
    • Exemple de bune practici
    • Materiale informative
  • Recunoaștere și Certificare
    • Certificatul Național de Calitate
    • Certificatul European de Calitate
    • Certificatul lingvistic european
    • Premiile eTwinning
    • Școlile eTwinning
  • Aplică
    • Regulamente concursuri
  • Contacte
  • Click to open the search input field Click to open the search input field Cautare
  • Menu Menu

Educația STEM prin proiectele eTwinning

Istorii de succes

Iuliana Rădulescu,
Învățătoare de clasele primare
Școala Primară-Grădiniță ,,Abecelus”, or. Durlești

Trăim într-o societate a cărei evoluție este continuă și tot mai rapidă, însă care pe alocuri ne pune în situația de a ne confrunta cu diverse probleme și crize. Situația pandemică, instaurată în primăvara anului 2020, a pus cadrul didactic în dificultate de a activa din motivul nivelului scăzut al competențelor digitale, accesul limitat la platforme educaționale digitale, precum şi a materialelor didactice care pot fi utilizate în mediul online. Toate acestea au creat premise ce m-au motivat să caut surse alternative de predare și mi-au îndreptat pașii către o nouă lume a educației. O lume ce oferă diverse oportunități de dezvoltare continuă, o lume a inovației, o lume a colaborării și comunicării, o lume ce pune la dispoziția cadrului didactic un mediu virtual și instrumente online pentru derularea de proiecte școlare. Proiectele educaționale eTwinning contribuie semnificativ la îmbunătățirea calității în educație.

Unul dintre aceste proiecte de care m-am îndrăgostit și care voi căuta să îl continuu este proiectul „STEM Applications with ADDIE”. La acest proiect au participat 125 de profesori, creativi și entuziasmați, din 23 de țări. Obiectivele proiectului este să dezvolte la școlarii mici gândirea critică, găsind soluții la problemele din viața reală, să colaboreze și să comunice cu colegii atât din clasă, cât și cu cei din alte țări și să fie creativi în realizarea produselor.

Educația STEM este un concept despre care la noi în țară a început să se vorbească destul de recent, dar se crede că va deveni un punct cheie în pregătirea tinerei generații pentru viitor. Conceptul depășește educația formală din școli și ajunge pe un tărâm al creativității și imaginației, mergând până la prima formă de învățare din viața copiilor: joaca. De aceea, prin intermediul  proiectului „STEM with Applications ADDIE” au fost realizate activități inovative pentru elevii din clasa I, care au contribuit la dezvoltarea creativității acestora. Totodată, am căutat să cultivăm dragostea pentru învățare și să încurajăm curiozitatea. Elevii au fost încurajați să pună întrebări, să exploreze și să se joace. Esența activităților STEM sunt fundamentate pe găsirea de soluții la problemele din lumea reală și se concentrează pe învățarea bazată pe proiecte. Pornind de la această premisă, elevii din clasa întâi au fost provocați să găsească soluții în vederea soluționării problemelor reale. 

Proiectul a durat 7 luni, din octombrie 2021 până în aprilie 2022 și a implicat activități precum: activități introductive de cunoaștere, realizarea unui logo, postere despre activități STEM. Pe parcursul proiectului, elevii clasei întâi au fost provocați să găsească soluții în vederea soluționării problemelor reale, de exemplu:

– cum ar putea să se orienteze în spațiul necunoscut al școlii? „Life in Our School”. Elevii, la rândul său, au venit cu următoarele soluții: să exploreze mediul înconjurător, făcând un tur al școlii; să realizeze schema școlii, indicând poziția sălilor de clasă și a altor spații din instituție; să deseneze traseul pe care trebuie să îl urmeze pentru a se deplasa din sala de clasă spre biblioteca, sală de sport sau altă destinație din incinta clădirii. Pentru realizarea acestei sarcini, elevii din clasa întâi au utilizat algoritmul de programare, astfel făcând primii pași în vederea dezvoltării gândirii computaționale.

– dacă s-ar întâmpla ca într-o zi părinții să nu vină după el la școală, cum ar explica învățătorului traseul spre casă? „Where is my house?” Pentru a soluționa această problemă, elevii au avut sarcina să observe și să memoreze traseul de acasă spre școală și invers, după care l-a reprodus pe o foaie de desen, explicând care este traseul, ținând cont de punctele de reper. Apoi, în echipe mici au realizat macheta unui cartier din produse reciclabile și din piese lego.

– o altă problemă abordată în cadrul proiectului era cum putem menține mediul înconjurător curat? „My Environment is Clean with STEM”. Și de data aceasta elevii au fost provocați să găsească soluții de a curăța apa. Ei au scos mai întâi din apă obiectele mari cu mâinile, apoi au strecurat apa de impurități mai mici cu ajutorul tifonului. Totuși, elevii au văzut că apa nu este la fel de curată. Atunci au hotărât să realizeze un filtru de apă. Elevii au înțeles importanța unui mediu curat și au realizat un șir de experimente cu apa.

Pe parcursul desfășurării au fost realizate și activități colaborative, cum ar fi: CodeWeek 2021, Outdoor Classroom Day, activități cu prilejul sărbătorilor de iarnă, Ziua Internațional a Siguranței Online și altele,  realizând astfel atât sarcini individuale, cât și sarcini în colaborare. 

Valoarea pedagogică a activității rezidă în faptul că activitățile au fost conectate cu experiențe din viața reală și au format abilități precum gândirea critică, gândirea creativă, colaborarea, comunicarea, informația, comunicarea și tehnologia (TIC). Acest tip de activități ar trebui folosite deoarece învățarea bazată pe proiecte transformă elevii în mici oameni de știință care învață practic și care vor înțelege mai bine valoarea disciplinilor precum Știința, Tehnologia, Ingineria și Matematica.

Așadar, prin integrarea activităților STEM au fost create oportunități de învățare într-un mediu plăcut și sigur, iar elevii clasei întâi s-au implicat cu plăcere și entuziasm, descoperind că procesul de învățare și cunoaștere este prietenos și distractiv.



iulie 25, 2022
Share this entry
  • Share on Facebook
  • Share on X
  • Share on WhatsApp
  • Share on Pinterest
  • Share on LinkedIn
  • Share on Tumblr
  • Share on Vk
  • Share on Reddit
  • Share by Mail
https://e-twinning.utm.md/wp-content/uploads/2021/02/eTwinning-LogoHorizontal_CMYK.png 0 0 Dimitriu Angela MD https://e-twinning.utm.md/wp-content/uploads/2021/02/eTwinning-LogoHorizontal_CMYK.png Dimitriu Angela MD2022-07-25 17:43:252022-07-25 17:44:33Educația STEM prin proiectele eTwinning
Search Search

Categorii de noutăți

  • Apeluri de participare (175)
  • Aplica (2)
  • Buletin informativ eTwinning (6)
  • Certificatul European de Calitate (2)
  • Certificatul lingvistic european (1)
  • Certificatul Național de Calitate (14)
  • Exemple de bune practici (7)
  • Istorii de succes (122)
  • Noutăți eTwinning (115)
  • Premiile eTwinning (5)
  • Regulamente concursuri (9)
  • Rezultate concursuri (32)
  • Școlile eTwinning (12)
  • Știri (391)
  • Uncategorized (74)

ULTIMELE NOUTĂȚI

  • 70 de cadre didactice din Republica Moldova au participat la Webinarul de promovare a programului eTwinning și a platformei ESEP septembrie 12, 2025
  • Curs online: Artificial intelligence tools for eTwinning project planning and implementation, organizat de NSO Letonia! septembrie 9, 2025
  • Universitatea Tehnică a Moldovei a organizat un webinar pentru cadrele didactice din educația timpurie: oportunități prin eTwinning și ESEP septembrie 5, 2025
  • Seminar eTwinning organizat de Universitatea Tehnică a Moldovei în format hibrid, pentru cadrele didactice din învățământul profesional tehnic august 27, 2025
  • Pregătirea cadrelor didactice pentru un nou an eTwinning: Standardele de calitate eTwinning și recunoașterea națională a proiectelor eTwinning prin NQL august 26, 2025

Arhiva noutăților

iulie 2022
L Ma Mi J V S D
 123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031
« iun.   aug. »

Sprijinul acordat de Comisia Europeană pentru elaborarea și mentenanța acestui site nu constituie o aprobare a conținutului, care reflectă doar opiniile autorilor, iar Comisia nu poate fi trasă la răspundere pentru orice utilizare a informațiilor conținute în aceasta.

Programul eTwinning face parte din European School Education Platform.

© eTwinning Plus - UTM. All rights reserved.
  • Link to Instagram
  • Link to LinkedIn
  • Link to Skype
  • Link to Youtube
Link to: Invitație de participare la evenimentul online de căutare de parteneri, organizat de eTwinning Letonia Link to: Invitație de participare la evenimentul online de căutare de parteneri, organizat de eTwinning Letonia Invitație de participare la evenimentul online de căutare de parteneri, organizat... Link to: Apel de înscriere la două Workshop-uri de inițiere în eTwinning adresate cadrelor didactice din învăţământul primar, gimnazial și liceal Link to: Apel de înscriere la două Workshop-uri de inițiere în eTwinning adresate cadrelor didactice din învăţământul primar, gimnazial și liceal Apel de înscriere la două Workshop-uri de inițiere în eTwinning adresate...
Scroll to top Scroll to top Scroll to top

Conținutul de pe acest portal reflectă punctul de vedere al autorului. Comisia Europeană nu este responsabilă pentru eventuala utilizare a informației pe care o conține.

Accept settings

Cookie and Privacy Settings



How we use cookies

We may request cookies to be set on your device. We use cookies to let us know when you visit our websites, how you interact with us, to enrich your user experience, and to customize your relationship with our website.

Click on the different category headings to find out more. You can also change some of your preferences. Note that blocking some types of cookies may impact your experience on our websites and the services we are able to offer.

Essential Website Cookies

These cookies are strictly necessary to provide you with services available through our website and to use some of its features.

Because these cookies are strictly necessary to deliver the website, refusing them will have impact how our site functions. You always can block or delete cookies by changing your browser settings and force blocking all cookies on this website. But this will always prompt you to accept/refuse cookies when revisiting our site.

We fully respect if you want to refuse cookies but to avoid asking you again and again kindly allow us to store a cookie for that. You are free to opt out any time or opt in for other cookies to get a better experience. If you refuse cookies we will remove all set cookies in our domain.

We provide you with a list of stored cookies on your computer in our domain so you can check what we stored. Due to security reasons we are not able to show or modify cookies from other domains. You can check these in your browser security settings.

Other external services

We also use different external services like Google Webfonts, Google Maps, and external Video providers. Since these providers may collect personal data like your IP address we allow you to block them here. Please be aware that this might heavily reduce the functionality and appearance of our site. Changes will take effect once you reload the page.

Google Webfont Settings:

Google Map Settings:

Google reCaptcha Settings:

Vimeo and Youtube video embeds:

Accept settingsHide notification only