eTwinning – oportunitate pentru dezvoltare
Ana Ceban,
profesoară,
Liceul Teoretic cu Profil Real ,,Mihai Marinciuc”, Chișinău
Participarea într-un proiect internațional nu este o decizie ușoară. Ieșirea din zona de confort nu este facilă, dar cu siguranță sporește abilitățile personale și profesionale ale participanților. eTwinning este o oportunitate excelentă de a trăi experiențe noi, de a-ți lărgi orizonturile și de a cunoaște locuri și oameni noi.
Platforma eTwinning nu oferă doar o satisfacţie profesională şi personală, ci oferă o schimbare reală în cadrul dezvoltării profesionale a cadrelor didactice, întăreşte sentimentul de apartenență la o comunitate profesională (europeană) a cadrelor didactice şi creşte motivaţia copiilor pentru cunoaştere şi învăţare. eTwinning oferă posibilitatea cunoaşterii şi a comparării altor sisteme de învăţământ şi transpunerea curriculumului formal în activități educaționale interesante.
Platforma eTwinning oferă posibilitatea cadrelor didactice de a crea parteneriate de colaborare interşcolară între elevi. Pe această platformă, cadrele didactice pot implementa proiecte educaţionale în parteneriat cu colegi din ţări europene, proiecte care vizează obiective de formare şi de dezvoltare a competenţelor elevilor în diverse domenii. Prin intermediul platformei, eTwinnerii au acces la o reţea europeană şi oportunităţi pentru dezvoltare profesională, prin colaborarea în proiecte internaţionale şi prin participarea la seminarii internaţionale de formare/ schimburi de experienţă.
În primul rând, mie personal, eTwinning mi-a facilitat experimentarea diferitelor practici de învățare și predare susținute de școlile sau instituțiile partenere. Astfel, am devenit un profesor mai bun, capabil să creez situații de învățare care au devenit adevărate experiențe de învățare pentru elevii mei.
De fiecare data când mi s-a oferit ocazia, am vorbit despre ce înseamnă eTwinning. Indiferent dacă am călătorit în grup sau singură, întâlnirile din diverse părți ale Europei mi-au arătat cât de uimitoare este lumea în care trăim.
Faptul că am cunoscut îndeaproape mai multe culturi, m-a ajutat să devin mai tolerantă și mai înțelegătoare. Am învățat să fiu deschisă la nou și să respect cultura și tradițiile altor popoare.
Toate proiectele pe care le-am derulat, coordonat sau la care am participat, au contribuit la dezvoltarea mea personală și profesională. eTwinning te învață să împărtășești experiențe, deschide calea schimbului de bune practici, schimbă mentalități și chiar destine. Prin urmare, cred cu tărie că participarea la acest program aduce schimbare și progres.
Beneficiile derulării parteneriatelor internaţionale prin proiecte eTwinning sunt multiple. Acestea completează şi întregesc strategiile naţionale privind asigurarea calităţii educaţiei; oferă o modalitate eficientă de abordare a educaţiei în secolul XXI; cresc motivaţia elevilor pentru învăţare/cunoaştere; permit cunoaşterea altor sisteme de învăţământ şi sporesc formarea competenţelor de comunicare într-o limbă străină.
Implicarea în parteneriate şcolare prin intermediul platformei eTwinning demonstrează că proiectele realizate se bazează pe stabilirea de relații academice și personale între cadre didactice şi elevi aparţinând unor diferite culturi, fiind desfăşurate de către toate echipele de proiect prin intermediul comunicării, interacțiunii și dialogului intercultural cu scopul de a atinge obiective comune. Prin comunicarea cu elevi care aparțin altor culturi, elevii noştri își îmbunătățesc competențele sociale și se formează ca cetățeni responsabili, devin mai încrezători în forţele proprii, învăţând valoarea reală a muncii în echipă.
Proiectele eTwinning extind orizontul elevilor, punându-i în contact cu lumea și diversele domenii de cunoaștere, ceea ce le oferă o mai largă informare şi capacitate de a interpreta lumea și analiza critic realitatea cu argumente științifice, prin intermediul noilor tehnologii.
Menținerea școlii în atenția comunității este ceea ce înseamnă cu adevărat promovarea imaginii acesteia, iar pentru asta școala trebuie să îmbine atât ceea ce înseamnă tradiția în acea școală, cu inovațiile în educație, cu tehnologia actuală și interacționând constant cu mass-media, cu societatea, cu alte instituții de orice fel, ce pot aduce „un plus” benefic actului educativ.
Așadar, proiectele eTwinning nu sunt doar niște activități în sine, ci produsele lor sunt integrate și valorificate mai departe de către participanți pentru îmbunătățirea calității în educație. De fapt, cerințele actuale sunt de a integra în curriculum-ul obligatoriu proiectele colaborative online eTwinning, deci trebuie să crească numărul celor care implementează astfel de parteneriate.
Proiectele mele care au obținut certificat național de calitate anul acesta:
- ESCAPEROOMLAND- A magic realm of learning
- Terra – Universul meu
- Under the Same Roof
Iată câteva dintre impresiile elevilor implicaţi:
- ,,Când am avut prima videoconferinţă. A fost minunat! Am avut multe emoţii.” (Manjelei K.)
- ,, Mi-a plăcut foarte mult activitatea în care am sădim flori. (B. Frăsineac)
- ,,Mi-a plăcut la videoconferinţă, fiindcă a fost ceva unic în viaţă, să vorbesc în engleză cu partenerii noștri… (S. Bancov)
- ,,Când i-am văzut prima dată pe partenerii noştri, m-am simţit un pic emoţionat, pentru că nu mai făcusem aşa ceva vreodată… (A. Jerdan)
- ,,Impresii sunt numeroase… uite că noi am reuşit!” (E. Vangheli)
Asemenea activităţi ne consolidează convingerea că, într-o lume aflată în permanentă schimbare, parteneriatul european îţi deschide noi perspective, îţi oferă premisele adaptabilităţii, te ajută să relaţionezi mai eficient, să depăşeşti bariere şi să deschizi noi porţi spre cunoaştere şi inovare.
Ce a ieşit? Trăiri, am intrat pe poarta culturii ṣi a cunoaṣterii unor şcoli europene şi am învăţat lucruri foarte interesante despre culturi noi, tradiṭii ṣi obiceiuri europene, despre sisteme diferite de învățământ. Nu în ultimul rând, am creat legături puternice în familia eTwinning am legat prietenii care vor dura toată viața.