Explorând cooperarea școlară în Regiunea Dunării: Rezultatele și impactul Seminarului eTwinning din Krems, Austria
Seminarul internațional eTwinning din Krems, 01-02.06.2023 cu genericul ”School cooperation in the Danube region” organizat de Agenția Națională din Austria pentru Erasmus+ a început cu salutul oficial al dnei Ursula Panuschka, OeAD-GmbH. S-a dat importanță competențelor dezvoltării profesionale ale profesorilor ca input pentru o dezvoltare armonioasă a competențelor elevilor. A fost elaborat un video explicativ Priority Area 9 ”People and Skills” https://www.youtube.com/watch?v=jkYktatOkVE astfel creând strategii de cooperare în educație pentru Regiunea Dunării. Jurgen Schick, coordonatotul ”Investing in People and Skills” a adus la cunoștința participanților valoarea umană în cooperarea pentru învățare. Sophia Beiter, IDM, a prezentat informație despre diversitatea culturală și lingvistică în regiunea Dunării. Cadrele didactice prezente au avut oportunitatea să împărtășească din experiențele lor cu privire la subiectul de linguistic purism, multilingualism etc.
Aspectul introductiv a fost de mare impact ulterior. Grupul de eTwinneri au avut sarcina de a disemina din practică metode și tehnici interactive și utile pentru a colabora în cadrul unui proiect eTwinning. Astfel tehnici precum Mystery Country, Who is Who, Find the Differences, Suitcase exercise au fost dintre cele mai populare. Este stringent să menționăm că tehnicile folosite sunt adaptate la cerințele elevilor, și orice proiect eTwinning ține de interesele și valorile umane ale țărilor participante. Produsele finale propuse de participanți au fost prin intermediul web2 tools precum survio, mentimeter, word cloud, Kahoot!, quizizz, google forms, wakalet, socrative, quizlet, studystuck, artsteps, podcasts, audacity, genailly, canva, madmags, bookcreator, chat GPT, midjourney, dalek, wordwall, toonme, padlet scratch și altele.
Etapa practică a fost cea mai așteptată. S- a observat o atenție deosebită de a forma echipe mixte, de a folosi tematici preponderent actuale. Echipa în care m-am implicat cu deosebit interes a constat din cadre didactice din Soner Kilic, Germania, Antonia Ilona Simonyi, Ungaria, Karolina Jakubikova Slovakia și Ofelia Cornelia Popa România. Am prezentat proiectul ”Don’t Date” pe care l-am elaborat colaborativ. Proiectul eTwinning este focusat pe nevoile elevilor de vârsta 13-19 ani, atunci când tentațiile devin tot mai atractive. Scopul acestui proiect este de a dezvolta competența de cercetare, gândire complexă și critică, precum și nevoia de înțelegere a sentimentului de bine atât fizic cât și emoțional. ”Don’t Date” este un acronym pentru NU D- drugs (drogurilor), A (alcoolului), T (tehnologiilor în mod abuziv), E (energizantelor).
Proiectul eTwinning ”Don’t Date” presupune aspectul transdisciplinar istorie-literatură-psihologie-limba engleză-chimie. Ne-am propus să citim literatura națională, să descoperim autorii care au au fost dependenți sau au scris despre dependență, ulterior să diseminăm aceste informații cu scopul de a cunoaște și recunoaște că dependența a fost dintotdeauna o problemă socială. Realizând problema dependenței, ne propunem să abordăm problema dependenței din perspectiva experiențelor personale. Elevii vor fi rugați, în formă anonimă, să împărtășească din ce cunosc ei despre apropiații lor și dependențele lor. Karolina Jakubikova fiind și psiholog în școala în care activează, va oferi și sugestii de ajutor pentru situațiile descrise. Ne dorim un proiect care ar stimula elevii să-și dorească să comunice, să citească, să conștientizeze problemele sociale și să poată oferi ajutor. Astfel cum suntem participanți din diferite țări, ne dorim diseminarea bunelor practici de organizațiile locale care ar putea oferi ajutor tinerilor (precum Neovita, sau Youth Klinic din Chișinău, Republica Moldova).
Prezentarea proiectului a fost de impact, ulterior primind mesaje de la participanți de a fi parte din el.
Organizarea unor astfel de seminare e mai mult decât despre a călători, este despre a vedea oamenii din spatele calculatoarelor care își doresc asemeni ție: binele elevilor. Crearea proiectelor astfel devin palpabile și utile, aspectul uman este primordial într-o relație de colaborare eficientă.
Kristina Cernei
Profesoară de limba engleză,
Instituția Publică Liceul Teoretic Onisifor Ghibu, Chișinău