Proiectele eTwinning livrează conținuturi informaționale multidisciplinare în context formal și nonformal
Cernei Kristina
IPLT „Onisifor Ghibu”
Chișinău, Republica Moldova
Învățarea în bază de proiecte eTwinning este nu doar despre dezvoltarea competențelor de alfabetizare digitală, mediatică și informațională pentru că putem observa că devine o premisă a secolului 21 de a dezvolta competențele de gândire critică și soluționare a problemelor, creativitate și inovație, sau comunicare și colaborare. Mai mult decât atât, este important să menționăm că însușirile personale în domeniul carierei și vieții precum dezvoltarea abilităților de flexibilitate, adaptabilitate, inițiativă și pro-activitate, interacțiune socială și interculturală, responsabilitate, leadership și responsabilitate socială devin o prioritate în promovarea valorilor de către sistemul educațional.
Astfel, a fost conceput proiectul eTwinning „No More Carbon Footprint”, care poate fi accesat pe acest site https://sites.google.com/view/etwinningpitlghibuchisinau/no-more-carbon-footprint, cu scopul de a extinde campania de conștientizare cu privire la rezervele de hrană, apă potabilă, petrol care au dus la o secătuire a resurselor și la degradarea mediului înconjurător. Proiectul a avut drept obiectiv expunerea elevilor la rapoartele privind starea îngrijorătoare a mediului înconjurător, astfel ei făcând cunoștință cu datele ce țin de spațiile împădurite care se reduc, deșeurile cum se extind, solurile agricole care degradează, stratul de ozon se subțiază și desigur numeroasele specii de animale și plante care sunt pe cale de dispariție. Putem confirma că proiectul a antrenat competențele elevilor multidisciplinar prin aplicarea lor la investigațiile tematice din punctul de vedere ale cunoștințelor la disciplinele școlare precum biologia, geografia, fizica, chimia și altele. Mai mult decât, elevii nu doar au realizat cercetări prin utilizarea resurselor digitale, dar au și raportat elevilor, au scris eseuri la orele de clasă, dar au și participat la conferința organizată de partenerii din proiect.
Elevii au lucrat în echipe și au făcut prezentări tematice. Fiecare grup de elevi a avut temă diferită în baza căreia au realizat prezentări.
Grupul unu, tema Air Carbon Footprint, au răspuns la următoarele întrebări:
1. What do you understand by AIR carbon footprint?
2. What causes the air carbon footprint?
3. Which are the effects of air pollution?
4. What can we do to minimize air carbon footprint?
Grupul doi, tema Land Carbon Footprint:
1. What do you understand by LAND carbon footprint?
2. What causes the land carbon footprint?
3. Which are the effects of wrong land-use systems?
4. What can we do to minimize land carbon footprint?
Grupul trei, tema Water Carbon Footprint:
1. What do you understand by water carbon footprint?
2. What causes the water carbon footprint?
3. Which are the effects of water pollution?
4. What can we do to minimize water carbon footprint?
Grupul patru, tema Food Carbon Footprint, Food Sustainability:
1. What do you understand by FOOD carbon footprint?
2. What causes the carbon footprint when talking about food?
3. Which are the effects of food waste and food processing?
4. Can you give some hints for reducing FOOD’s carbon footprint?
Grupul cinci, tema Environmental Cycling:
1. What do you understand by Environmental cycling and sedentary life carbon footprint?
2. What causes the sedentary life carbon footprint?
3. Which are the effects of wrong use that causes Environmental pollution?
4. What can we do to minimize sedentary life carbon footprint?
Grupul șase, tema Urban Carbon Footprint:
1. How does metropolitan areas affect the environment?
2. What causes most carbon footprints in urban areas?
3. What can be done to reduce carbon footprint in urban areas?
În baza cercetărilor făcute de elevi, informațiile au fost prezentate în cadrul conferinței și ulterior toate prezentările au fost compilate în revista – produsul proiectului „No More Carbon Footprint”
Proiectul a realizat obiectivul de a pune accentul pe dezvoltarea multilaterală prin preocuparea elevilor de situația ecologică din lume, de a promova respectul pentru toate ființele vii, de a preveni acțiuni de deteriorare a mediului, de a menține și a găsi soluții de îmbunătățire a calității mediului înconjurător. Este important de a menționa că elevii au ajuns la concluzia că problemele de mediu nu pot fi soluționate fără o colaborare largă la diferite niveluri, locale, comunitare, naționale și internaționale. Pe final de proiect s-a discutat participarea în proiecte educaționale eTwinning cu scopul de a elabora acțiuni de ameliorare și protecție a mediului înconjurător, inclusiv de a dezvolta comportamente și atitudini adecvate în raport cu mediul ambiant.

Acest material reflectă doar opinia autorului şi nu reprezintă în mod necesar poziţia oficială a BNA eTwinning Moldova sau a Comisiei Europene.




