PROIECT ETWINNING “CITY OF THE FUTURE WITH STEM”
Prof. înv. preşcolar Glonţ Ramona Maria
Şcoala Gimnazială, sat. Măgura, com. Mihăeşti, România
Activitățile STEM (Știință, Tehnologie, Inginerie și Matematică) în grădiniță joacă un rol crucial în dezvoltarea abilităților cognitive, a gândirii critice și a curiozității științifice la copii încă de la o vârstă fragedă. Prin abordarea STEM în grădiniță, se încurajează copiii să exploreze lumea înconjurătoare, să dezvolte gândirea logică și să înțeleagă procesele științifice din jurul lor. Proiectul, desfăşurat în anul şcolar 2023-2024, şi-a propus să ofere elevilor abilități de secol XXI, permițându-le să producă soluții la problemele pe care le întâmpină în natură și în viața lor de zi cu zi cu o abordare STEM; să ofere abilități precum gândirea creativă, rezolvarea problemelor, gândirea critică, comunicarea eficientă, colaborarea și alfabetizarea tehnologică pe tot parcursul activităţilor. Copiii au avut oportunitatea de a explora, a descoperi și a învăța prin intermediul experiențelor practice și a jocurilor, contribuind la dezvoltarea lor holistică și la stimularea interesului pentru domeniile științei și tehnologiei.
Planul de lucru a cuprins mai multe întâlniri (pe Zoom, Twinspace, Whatsapp, pe forumul proiectului), în care s-a oferit feedback tuturor activităţilor desfăşurate. Activitățile au fost hotărâte de comun accord şi au vizat în primul rând ca preşcolarii să interacţioneze, să colaboreze pentru realizarea produsului final:
-GREEN ENERGY TEAMWORK- fiecare partener a prezentat prin Chapter Pix cate un element de energie verde,
– partenerii au avut de realizat in Word Cloud un material în care să apară numele și elemente definitorii ale STEM,
– în luna februarie am sărbatorit Safe Internet Day, unde copiii au învățat despre riscurile internetului și cum să se protejeze, dezvoltând abilități esențiale pentru era digitală. Tot în această lună s-a realizat studiul STEM, fiecare profesor a identificat dezavantajele propriei clase. Astfel, prima fază a abordării Stem, „Problem Creation”, a fost finalizată, fiecare profesor a notat dezavantajele pe care le-a identificat în clasa sa și a indicat la ce materie va lucra.
-“Numele proiectului”- fiecare partener a avut de realizat/colorat o literă din numele proiectului.
-Crearea unui cântec, fiecare partener a compus cate o strofă, ca la final să fie îmbinate,
-Expoziție virtuală cu imagini din timpul desfășurării proiectului,
-Mixed School Teams and Studies- partenerii împărtiti în echipe au avut de desenat, de animat personajele din desene, de scris o poveste, ca în final să facem cartea ”Journey to the planet of the future”,
– elevii s-au întâlnit și in cadrul unui webinar, unde s-au prezentat materiale despre importanța energiei verzi și materialele realizate în cadrul proiectului.
Toate activităţile au fost realizate în conformitate cu prevederile Curriculumului învăţământului preşcolar și sunt produsul colaborării dintre discipline, utilizând metode moderne. Activitățile au fost realizate în cadrul:
-ALA- știința -puzzle, Word Cloud, Arta desen, pictură (Mă bucur să te am), Biblioteca Scriem dupa model cu boabe de porumb, Construcții cu lego, bețisoare;
-DS, DEC convorbire, desen Cum se produce biogazul?;
-DS (cunoasterea mediului)/ Ala -Știința Ziua Apei, Energia vântului; DOS Internet Safe Day, etc.
Prin realizarea activităților din proiect s-a urmărit implicarea activă a copiilor la procesul de învățare într-un mod distractiv și atractiv, să se asigure colaborarea între copii, preșcolari și cadrul didactic de la clasă.
Proiectul a urmărit:
CAPACITĂȚI ȘI ATITUDINI ÎN ÎNVĂȚARE.
- Manifestă curiozitate şi interes pentru experimentarea și învăţarea în situații noi,
1.2. Inițiază activități de învățare și interacțiuni cu copiii sau cu adulții din mediul apropiat
DEZVOLTAREA COGNITIVĂ ȘI CUNOAȘTEREA LUMII
2.Relații, operații și deducții logice în mediul apropiat,
2.1. Identifică elementele caracterisice ale unor fenomene/relaţii din mediul apropiat,
2.2. Compară experienţe, acţiuni, evenimente, fenomene/relaţii din mediul apropiat,
2.3. Realizează, în mod dirijat, activități simple de investigare a mediului, folosind instrumente şi metode specifice,
3. Caracteristici structurale și funcționale ale lumii înconjurătoare
3.1. Evidenţiează caracteristicile unor obiecte localizate în spaţiul înconjurător,
3.2. Identifică și valorifică unele caracteristici ale lumii vii, ale Pământului şi Spaţiului.
Consider că preșcolarii au atins câteva competente cheie prevăzute în Key competences for lifelong learning: competențe în domeniul științei, tehnologiei, ingineriei și matematicii, digitale.
Obiectivele au fost atinse printr-o serie de activități și metode specifice, care au fost integrate în cadrul proiectului. Astfel copiii au participat la experimente (circuitul apei în natură, Ploia, Energia vântului, etc) ceea ce le-a permis să înțeleagă concepte teoretice prin aplicații practice; jocuri de matematică și logică: activități ludice precum puzzle-uri, jocuri de strategie sau concursuri de rezolvare a problemelor au fost folosite pentru a face activitatile matematice mai atractive și mai accesibile; utilizarea aplicațiilor și platformelor educative online a permis copiilor să exploreze diverse scenarii științifice și tehnologice într-un mediu sigur și controlat; abordarea holistică prin activitățile de grup și colaborative a contribuit la dezvoltarea abilităților de comunicare, colaborare și rezolvare a conflictelor; copiii au fost încurajați să formuleze întrebări, să exploreze răspunsuri și să accepte provocări care le-au stimulat curiozitatea naturală, accentul a fost pus pe încurajarea progresului și a efortului, mai degrabă decât pe evaluarea strictă a rezultatelor, ceea ce a creat un mediu de învățare pozitiv și motivant.
Activitatile au fost partajate pe Twinspace, având un impact larg asupra tuturor celor implicați, prin schimbul de experiență și al unor idei valoroase de activități, precum și prin utilizarea unor instrumente web 2.0. S-a urmărit combinarea diferitelor materii prevăzute în curriculum, în diferite activități inovative, asigurându-se astfel succesul învățării și creșterea motivației prin activități mai atractive, interactive, plăcute. Proiectul a fost diseminat in cadrul grădiniței, pe site-ul şcolii (https://scoalamagura.ro/proiect-etwinning-city-of-the-future-with-stem-an-scolar-2023-2024-inv-prescolar/), în cadrul unor sesiuni de comunicare stiințifică și în presa locală.
Am realizat toate activitățile din proiect, s-au facut evaluări ale proiectului atât din perspectiva cadrelor didactice, cât și ale părinților și preșcolarilor.
Pentru mine, ca şi cadru didactic, implementarea şi finalizarea acestui proiect au fost utile având in vedere impactul larg asupra tuturor celor implicați (dar mai ales asupra copiilor), prin schimbul de experiență, dar și al unor idei valoroase de activități. Astfel am creat și adaptat materiale educaționale, inclusiv fișe de lucru și prezentări, care au fost folosite în cadrul activităților; am integrat diverse tehnologii educaționale, precum aplicații interactive și platforme online, pentru a îmbunătăți experiența de învățare a copiilor; am ghidat copiii prin experimente și proiect asigurând un mediu de învățare sigur și stimulativ, încurajând participarea activă și colaborarea; am monitorizat progresul copiilor și am oferit feedback constructiv pentru a le încuraja dezvoltarea, am utilizat metode de evaluare formativă, axându-mă pe creșterea continuă și învățarea experiențială, am promovat proiectul prin diverse canale de comunicare, inclusiv social media, buletine informative și evenimente locale, pentru a atrage atenția comunității și a încuraja participarea. Proiectul a fost premiat cu National Quality Label.