eTwinning – o cale comună spre Excelență
Ina Barbalat
Profesoară de limba franceză și engleză
Instituția Publică Centrul de Excelență în Transporturi,
Chișinău, Republica Moldova
Anul 2025 a început cu o realizare deosebită pentru instituția noastră – Centrul de Excelență în Transporturi a obținut titlul onorific de Școală eTwinning 2025-2026. Este o recunoaștere europeană ce depășește cu mult dimensiunea simbolică a unui certificat: ea reflectă angajamentul unei echipe didactice de a promova valori democratice, colaborare internațională, incluziune și inovație în educație.
Pentru noi, acest titlu a venit drept o confirmare a eforturilor constante depuse în ultimii ani pentru a construi o cultură a implicării, a învățării continue și a parteneriatelor educaționale durabile. IP Centrul de Excelență în Transporturi a pășit în lumea eTwinning în 2022, cu entuziasm și curiozitate, implementând primul proiect internațional. De atunci, această inițiativă europeană a devenit o componentă naturală a dezvoltării mele profesionale și o resursă esențială în activitatea de predare. Astăzi, în instituția noastră sunt 17 profesori înregistrați în rețeaua eTwinning, dintre care 5 au implementat proiecte educaționale internaționale, consolidând spiritul de colaborare și deschidere în rândul colegilor.
Obținerea acestui titlu a deschis o nouă oportunitate: participarea la conferința europeană Strengthening Citizenship Education in eTwinning Schools, desfășurată în perioada 16–17 mai 2025, la Nisa, Franța. Deși am fost prezentă online, am resimțit din plin energia și forța acestui eveniment european, care a reunit 100 de participanți fizic, 95 în format online și alți peste 150 prin livestream.
Tema conferinței – integrarea educației pentru cetățenie în cultura școlii – m-a provocat să privesc activitatea mea nu doar prin prisma predării unei limbi străine, ci prin lentila unui profesor care contribuie activ la formarea cetățeanului de mâine.
Amy Burnett, reprezentanta Comisiei Europene, a vorbit despre rolul esențial al școlilor în formarea unor tineri informați, implicați și deschiși spre dialog și diversitate. Un mesaj care m-a făcut să reflectez asupra importanței creării unui spațiu educațional în care elevii să învețe nu doar despre valori, ci prin și pentru ele.
Am rezonat profund și cu ideea exprimată de Marcin Szala, unul dintre vorbitorii-cheie: „A fi profesor astăzi înseamnă a fi arhitectul unei experiențe, al unei comunități, al unei posibilități.” Cuvinte care mi-au oferit o nouă perspectivă asupra rolului meu ca facilitator, mentor și constructor de punți între tineri din diferite colțuri ale Europei.
În cadrul conferinței au fost abordate teme precum: implicarea democratică, gândirea critică, educația media, conectarea școlii cu comunitatea locală și proiectele bazate pe învățare activă. Aceste teme se regăsesc și în ADN-ul proiectelor noastre eTwinning. În cadrul Consiliului Profesoral din 21 mai am prezentat punctele cheie ale conferinței și le-am povestit colegilor despre modul în care proiectele internaționale pot deveni o punte între educația formală și cea pentru viață, între lecția de azi și societatea în care vor activa elevii noștri mâine.
Participarea la această conferință mi-a adus nu doar inspirație, ci și responsabilitate. M-a făcut să conștientizez mai clar că, dincolo de cunoștințele transmise, fiecare oră de curs este o oportunitate de a cultiva curajul de a gândi liber, de a respecta diversitatea și de a construi împreună o lume mai echitabilă.
De asemenea, în anul academic 2024-2025 am implementat 2 proiecte eTwinning. Proiectul M.O.N.E.Y. Matters – Mentoring Our New Economic Youth, care este mai mult decât un proiect despre bani. Este despre cum învățăm să facem alegeri inteligente, cum înțelegem ce înseamnă responsabilitate financiară. Elevii au creat podcasturi, au analizat bugete, au discutat modalitățile sigure de plată – și toate acestea în colaborare cu elevi din alte 4 țări. Al doilea proiect VET using AI – Minds and Machines in Motion e un proiect mai îndrăzneț, pentru că vorbim de domeniul vocațional, dar și de inteligență artificială (IA). Elevii noștri învață cum IA poate fi folosit în domeniul profesional. Și, cel mai important, nu mai sunt doar consumatori de tehnologie – devin creatori de conținut.
Proiectele eTwinning pe care le-am implementat, ca partener și cofondator, mi-au arătat că educația pentru cetățenie nu este un subiect izolat într-un manual, ci un fir roșu care străbate întreaga experiență școlară, de la felul în care lucrăm în echipă, până la modul în care elevii noștri învață să fie activi, empatici și implicați în comunitățile lor.
A fi parte din comunitatea eTwinning este un privilegiu, dar și o misiune. Iar faptul că instituția noastră a fost recunoscută drept Școală eTwinning este un semn clar că suntem pe drumul cel bun – un drum european, colaborativ și plin de sens.








