PAȘI MICI SPRE O LUME MARE: EDUCAȚIA VALORILOR ÎN GRĂDINIȚĂ PRIN PROIECTE eTWINNING
Furtună Adelina
Ambasador eTwinning
Metodist, IET n.20, mun.Bălți
Republica Moldova
În era vitezei și a tehnologiei, valorile autentice tind să se estompeze în tumultul cotidian. În jurul nostru observăm tot mai frecvent comportamente care trădează lipsa respectului față de sine, pentru ceilalți sau pentru mediu, precum și o scădere a implicării și a responsabilității față de propriile acțiuni. Prin urmare, transmiterea valorilor etice și morale care ne definesc ca ființe umane, ca membri ai unei națiuni și ai unei comunități sociale devine o necesitate stringentă.”
În acest context, educația timpurie are o misiune nobilă și esențială: să planteze semințele umanității în sufletele copiilor. Grădinița devine spațiul privilegiat în care valorile prind contur și se transformă în atitudini și comportamente ce vor însoți copilul pe drumul devenirii sale.
Astfel a luat naștere proiectul educațional eTwinning „Lumea Valorilor”, desfășurat la grupa mare, în perioada noiembrie 2024 – aprilie 2025. Spațiul virtual al proiectului, TwinSpace, s-a dovedit a fi cadrul ideal pentru desfășurarea proiectului. Prin natura sa, eTwinning promovează învățarea colaborativă, dezvoltarea profesională a cadrelor didactice, schimbul de experiență și implicarea copiilor în proiecte educaționale la nivel internațional. Scopul principal al acestui proiect a fost formarea unor atitudini și comportamente pozitive, ancorate în valori fundamentale precum: respectul, prietenia, responsabilitatea, dragostea, acceptarea, frumusețea, familia și tradițiile, integrate cu succes în activități ludice, atractive și accesibile vârstei preșcolare.
În fiecare lună, copiii au descoperit una sau două valori importante, care au stat la baza tuturor activităților desfășurate. În jurul acestor valori am organizat jocuri, activități educative, artistice și de explorare, pentru ca cei mici să înțeleagă mai bine ce înseamnă acestea și cum le pot trăi.
Noiembrie –Patriotismul
Prin activități specifice vârstei, le-am transmis copiilor iubirea față de țară, respectul pentru simbolurile naționale și bucuria de a aparține unei culturi bogate. Astfel, prin descoperirea simbolurilor naționale și confecționarea tricolorului, copiii au învățat ce înseamnă să iubești locul în care te-ai născut și să-l respecți. Copiii au reacționat cu bucurie și curiozitate, dovedind o capacitate remarcabilă de a înțelege și respecta valorile naționale.
Decembrie – Familie și Tradiții
Prin valorificarea temei Familia am marcat rolul esențial al familiei în viața copilului, importanța iubirii, respectului și sprijinului reciproc în cadrul ei. Am organizat activități de cunoaștere a tradițiilor, cântecelor și portului popular, adaptate vârstei, pentru a stimula sentimentul de mândrie și apartenență. Sărbătorile au fost prilej de comuniune și recunoștință. Aceste două valori s-au împletit armonios în activitățile desfășurate, încurajând copiii să-și cunoască originile și să prețuiască legăturile afective.
Ianuarie – Acceptare și Prietenie
Pentru a cultiva valoarea Prietenia, am organizat o întâlnire online interculturală cu partenerii de proiect. Evenimentul a fost un prilej minunat de bucurie și deschidere: copiii au cântat și au dansat împreună, depășind barierele lingvistice prin limbajul universal al jocului și al muzicii. Activitatea s-a încheiat cu un joc interactiv creat în aplicația Wordwall, care a stimulat colaborarea și spiritul de echipă într-un cadru ludic și atractiv.
În ceea ce privește valoarea Acceptare, am colaborat cu cadre didactice din diverse țări în cadrul unui schimb de activități STEM. Prin intermediul acestor activități, copiii au fost expuși la diversitate – de idei și metode -, învățând că diferențele dintre oameni nu sunt obstacole, ci oportunități de învățare și îmbogățire personală. Activitățile au încurajat respectul reciproc, curiozitatea și deschiderea față de ceilalți. Prin aceste experiențe, copiii au înțeles că a fi bun înseamnă a-i face pe ceilalți să se simtă bine, fără a aștepta ceva în schimb.
Februarie- Bunătate și Responsabilitate
În luna februarie, proiectul a continuat să ghideze copiii în descoperirea și înțelegerea valorilor fundamentale pentru viața în comunitate, concentrându-se asupra bunătății și responsabilității. La vârsta preșcolară, aceste valori se învață cel mai bine prin activități concrete, prin implicare activă și prin puterea exemplului.
Pentru a promova Bunătatea, am desfășurat o activitate deosebită, care a stimulat empatia și grija față de viețuitoarele din jur. Copiii au pregătit „delicii” pentru păsări, folosind semințe, unt de arahide și alte ingrediente naturale, pe care le-au modelat cu răbdare. La final, am ieșit în curtea grădiniței și am agățat creațiile lor în copaci, observând entuziasmul și mândria cu care fiecare copil a contribuit la această acțiune simplă, dar cu un impact real. A fost o ocazie deosebită de a le arăta că bunătatea se manifestă și față de ființele necuvântătoare, și că fiecare gest, oricât de mic, contează.
Prin dezvoltarea valorii Responsabilitate am ajutat copiii să înțeleagă cât de important este să-și asume sarcini și să le ducă la bun sfârșit. O activitate creativă și apreciată a fost realizată împreună cu educatorul: fiecare copil a ales o literă pe care a decorat-o după bunul plac, folosind diverse materiale. Ulterior, educatorul a alcătuit câte un vers pornind de la litera aleasă, implicându-se activ în completarea muncii copilului. Prin intermediul acestor activități, am observat cum copiii au devenit mai sensibili la nevoile celor din jur, mai conștienți de propriile acțiuni și mai încrezători în forțele proprii.
Martie- Dragoste și Frumusețe
Luna martie a fost dedicată valorilor Dragoste și Frumusețe – două valori care sensibilizează, apropie și dezvoltă armonios sufletul copilului.
Pentru a înțelege și a exprima valoarea Dragoste, copiii au realizat o felicitare virtuală, cu mesaje și desene pline de căldură, pe care am transmis-o virtual către copii din alte țări. A fost un gest simplu, dar plin de semnificație, prin care cei mici au învățat că dragostea se poate exprima și la distanță, prin cuvinte frumoase, atenție și gesturi prietenoase.
Pentru a celebra Frumusețea, am desfășurat o activitate artistică: „Imaginea unui copac în cele patru anotimpuri”. Lucrarea a fost divizată în 30 de părți, iar fiecare țară parteneră a colorat o secțiune. Copiii din grupa noastră au contribuit cu bucurie și implicare, conștienți că micile lor culori vor completa o imagine de ansamblu realizată în colaborare cu copii din alte colțuri ale lumii. Activitatea a ilustrat perfect frumusețea diversității, a naturii și a muncii în echipă.
Prin aceste activități, copiii au învățat că dragostea se exprimă prin fapte, iar frumusețea se regăsește în lucrurile create împreună, cu grijă și suflet.
Un aspect esențial în reușita proiectului a fost implicarea părinților, care au susținut și continuat acasă temele abordate în grădiniță. Prin colaborare, comunicare și participare la diverse activități – expoziții de creație, ateliere tematice, acțiuni ecologice, – părinții au devenit parteneri reali în educația valorilor.
Proiectul „Lumea Valorilor” a demonstrat că educarea valorilor începe în primii ani de viață și poate fi realizată eficient prin activități atractive și semnificative, prin emoție și implicare. Copiii pot învăța cele mai importante lecții despre cum să fie oameni buni, respectuoși și implicați în comunitatea lor. eTwinning a oferit cadrul ideal pentru a împărtăși experiențe, a învăța unii de la alții și a transforma educația într-un act viu, cu sens.
Educația valorilor este o investiție pe termen lung în omul de mâine. Pașii mici pe care i-am făcut acum vor construi, în timp, o lume mai bună, mai empatică și mai responsabilă.








