„Ghiozdănelul călător” – o aventură internațională a cunoașterii
Babcinețchii Nina
Ambasador eTwinning, învățătoare,
IPLT ,,Mihai Eminescu” Florești, Republica Moldova
Într-o lume tot mai conectată, educația depășește granițele sălilor de clasă, deschizând porți către noi experiențe de învățare și colaborare. Proiectul eTwinning „Ghiozdănelul Călător” este exemplul perfect al modului în care inovația pedagogică poate aduce elevi din țări diferite, transformând procesul de achiziție a cunoștințelor într-o adevărată aventură.
Desfășurat pe parcursul anului școlar 2024-2025, proiectul a reprezentat o inițiativă educativă remarcabilă, colaborativă, creativă, captivantă și plină de surprize, care a adus împreună copii și cadre didactice din România și Republica Moldova într-o călătorie fascinantă a învățării și descoperirii în două spații culturale unite prin limbă, tradiții și suflet. Prin intermediul unor activități variate și inovatoare, proiectul a promovat colaborarea, schimbul cultural și dezvoltarea competențelor digitale, oferind participanților o experiență didactică unică.
Conceput cu scopul de a stimula curiozitatea, creativitatea, învățarea prin colaborare, empatie, comunicarea și dorința de explorare a copiilor printr-un ghiozdănel metaforic, plin cu sarcini educative și provocări. Obiectivele principale au vizat dezvoltarea competențelor digitale, îmbunătățirea abilităților de comunicare, promovarea tradițiilor și obiceiurilor culturale, stimularea creativității și a spiritului colaborativ, îmbunătățirea abilităților de lectură, promovarea siguranței online.
Pe parcursul anului școlar, elevii au fost implicați în diverse activități captivante, toate centrate în jurul conceptului de „călătorie” și „descoperire” cum ar fi:
- Prezentarea clasei, a școlii și a localității;
- Povestea Ghiozdănelului călător în care elevii au scris povești în lanț, o școală începând o poveste, iar cealaltă continuând, promovând creativitatea și abilitățile narative;
- Crearea unui logo colaborativ;
- Jocurile copilăriei prin care elevii au explorat colaborativ jocuri tradiționale incluse în Cartea digitală;
- Schimbul de ghiozdane a culminat prin momentele cu adevărat speciale și pline de emoție ale proiectului, ce a inclus schimbul de ghiozdane, prin oferirea către un partener a unui ghiozdănel echipat cu cele necesare și felicitări pentru toți copiii.
- Tradiții și obiceiuri de iarnă;
- „Universul lui Eminescu prin ochii copiilor” – activitate dedicată Luceafărului poeziei românești la ceas aniversar;
- ZICI – Ziua Internațională a cititului împreună i-a transformat pe elevi în mici mentori, ei și-au exersat abilitățile de lectură expresivă pe măsură ce le-au citit povești partenerilor mai mici de proiect;
- Ziua Siguranței pe Internet;
- Pe aripi de vânt și dor vine-n țară Mărțișor!
- Cunoașterea lumii înconjurătoare în cadrul căreia a fost sărbătorită Ziua Mondială a Pământului – activitatea STEAM ,,Pamântul”;
- Ziua eTwinning în luna mai a adus o serie de activități deosebite dedicate sărbătoririi Zilei eTwinning- 20 de ani, un eveniment care subliniază importanța colaborării educaționale internaționale. Ne-am alăturat altor eTwinneri din diverse proiecte și țări, într-o întâlnire online memorabilă, pentru a celebra spiritul parteneriatelor virtuale și a împărtăși experiențe. Pentru a celebra acest frumos eveniment printr-o modalitate inovatoare și interactivă fondatoarele proiectului au propus să creăm un cântec colaborativ. Cântecul creat a depășit statutul unei simple activități, a devenit un simbol al unității și creativității în cadrul comunității eTwinning, și în special în cadrul proiectului ,,Ghiozdănelul călător”;
- Ziua stării de bine;
- Evaluare finală pentru copii, părinți, profesori prin completarea chestionarelor.
Angajamentul exemplar al cadrelor didactice a facilitat o comunicare constantă și o planificare atentă a activităților, asigurând o experiență fluidă și coerentă pentru elevi, dar și o oportunitate excelentă de a-și extinde orizonturile profesionale și de a construi rețele de colaborare durabile. Parteneriatul solid dintre instituțiile de învățământ din România și Republica Moldova a fost pilonul succesului acestui proiect.
„Ghiozdănelul călător” a fost mai mult decât un proiect cu o serie de activități– a fost o călătorie a sufletului prin educație, prietenie și colaborare, o adevărată aventură a cunoașterii, care a lăsat o amprentă pozitivă și de lungă durată în mintea și sufletul micilor exploratori. Acesta a demonstrat cu succes că tehnologia poate fi un instrument puternic în educație, capabil să spargă barierele geografice și să creeze punți între comunități, că, indiferent de granițe, copiii pot învăța unii de la alții, pot lucra împreună și pot construi un viitor bazat pe valori comune.
Proiectul „Ghiozdănelul călător” a avut un impact semnificativ asupra dezvoltării elevilor.
Sincere mulțumiri fondatorilor de proiect și felicitări tuturor celor implicați: elevi, cadre didactice și părinți – pentru entuziasm, creativitate și implicare!
Disclaimer: Acest articol reflectă exclusiv opiniile autorului. Autorul confirmă că toate fotografiile în care apar minori au fost furnizate cu acordul părinților.







