Dezvoltare profesională și schimb de bune practici cu eTwinning în regiunea Dunării
profesoară de limba engleză
Liceul Teoretic Republican „Aristotel”
mun. Chișinău, Republica Moldova
eTwinning oferă un cadru structurat, dar în același timp flexibil, în care poți crește profesional și contribui la o educație modernă și conectată la realitățile actuale. Prin implicare activă, pasiune și dedicație, ai parte de formări profesionale, schimb de bune practici și experiențe plăcute. eTwinning creează punți către o Europă prosperă, promovează o educație de calitate, construiește parteneriate durabile și leagă noi prietenii.
Experiența mea în eTwinning a început cu participarea la activități de dezvoltare profesioanlă continuă, unde am cunoscut o comunitate de oameni frumoși, creativi și sârguincioși. Pentru mine, orice întrunire sau activitate aici este o nouă provocare și un pas înainte. Astfel, în perioada 4-6 iunie 2025, împreună cu alte 6 profesoare din Republica Moldova, am beneficiat de oportunitatea de a participa la seminarul eTwinning „School cooperation in the Danube Region”, care s-a desfășurat în orașul Linz, Austria. 37 de cadre didactice din 11 țări din regiunea Dunării și-au dat întâlnire aici pentru schimb de bune practici și inițiere de noi parteneriate internaționale, obiectivele seminarului fiind următoarele:
- a face cunoștință cu strategia de colaborare în educație a țărilor din regiunea bazinului Dunării;
- a împărtăși experiența de colaborare în cadrul proiectelor eTwinning, precum și exemple de bune practici;
- a găsi parteneri și stabili parteneriate educaționale prin fondarea proiectelor eTwinning cu țările din regiunea Dunării.
Printre subiectele abordate în cadrul sesiunilor tematice s-au numărat:
- Strategia UE pentru Regiunea Dunării și importanța cooperării în educație și formare, prezentată de către Sarah Fellner, OeAD-GmbH, EUSDR Priority Area ‘People & Skills’;
- Viitorul integrării europene: Cum să realizăm o UE extinsă, reformată și bazată pe cetățeni, prezentat de către Sophia Beiter, IDM – Institutul pentru Regiunea Dunării și Europa Centrală;
- Erasmus+ pentru școli, prezentat de către Frederic Bayersburg, OeAD-GmbH/ Agenția Națională Austriacă pentru Erasmus+ Educație;
- Proiecte internaționale de succes diseminate de Cyril Dworsky, Vienna University Children’s Office și ambasadorii eTwinning Gerald Landl din Austria și Ana Clara Grecu din România etc.
În opinia mea, aceste sesiuni au constituit surse de informare esențiale pentru eTwinnerii prezenți. În urma lor, am aflat mai multe despre strategia și importanța cooperării în regiunea bazinului Dunării, despre dialogul informat și integrarea europeană în Europa Centrală, de Est și de Sud-Est, despre domeniul prioritar „Oameni și competențe” care vizează politici și acțiuni în domeniile educației, formării profesionale, pieței muncii și incluziunii, despre inițiativa Ocean SHORE care promovează utilizarea durabilă a resurselor acvatice ș.a.
De asemenea, în cadrul acestui eveniment, eTwinnerii începători, precum și cei avansați au avut posibilitatea să participe la un training organizat în ateliere, unde au explorat opțiunile oferite de Platforma Europeană de Educație Școlară și au partajat experiențe proprii de dezvoltare a proiectelor. Ghidați de Frederic Bayersburg, reprezentant BNA eTwinning Austria, și alături de eTwinneri experimentați, mi-a făcut o deosebită plăcere să mă implic la un schimb productiv de cunoștințe și strategii de utilizare a instrumentelor digitale la diverse etape ale implementării unui proiect educațional. Expertiza de dezvoltare a unui proiect eTwinning de succes centrat pe elev prezentată de Angela Dimitriu, Ambasador eTwinning, BNA eTwinning Moldova, a servit drept sursă de inspirație pentru participanții la atelier, atât de necesară, mai cu seamă, în cadrul sesiunii de inițiere a noilor proiecte.
Crearea unor noi rețele de colaborare cu școlile partenere din regiunea bazinului Dunării a reprezentat, de fapt, miezul acestei întruniri internaționale. Fiecărui aplicant i s-a solicitat, înainte de sosire, să propună o idee de proiect pe care o planifică sau pe care și-ar dori să o implementeze în anul următor. Drept urmare, în jur de 12 dintre cele 37 potențiale idei „izvorâte” în inima Dunării au fost selectate și prezentate audienței pentru analiză și dezvoltare. Mare mi-a fost surprinderea și bucuria să aflu că printre acestea se regăsise și ideea mea de proiect la tema „Educație pentru media”, generată în urma unui an academic de pilotare intensivă a Programului privind integrarea conținuturilor de educație media în cadrul disciplinei limba engleză în clasa a X-a, parte a proiectului „Consolidarea competențelor de educație media în Republica Moldova: Pilotarea abordării integrate în educația formală”, implementat de Centrul pentru Jurnalism Independent (CJI) în parteneriat cu Deutsche Welle Akademie și cu susținerea Ministerului Federal pentru Cooperare Economică și Dezvoltare din Germania și Ministerul Educației și Cercetării (MEC) al Republicii Moldova. Așadar, alături de alți fondatori de proiecte, cu mare drag, am prezentat cadrelor didactice succint ideea proprie de proiect, ca mai apoi, în sesiunea de lucru, să partajez noii mele partenere din Slovacia, Lenka Jarošová, detalii semnificative și experiențe personale care au favorizat, într-un fel sau altul, continuitatea cursului pilotat.
Exprimându-și dorința de cooperare interculturală, profesoara din Slovacia și-a împărășit propriile idei și propuneri care ar servi la întemeierea unui proiect eTwinning. În cele două zile de conlucrare intensă am discutat ardent etapele și activitățile viitorului proiect, ca mai apoi să prezentăm împreună pe scurt esența acestuia. În sensul acesta, pornind de la titlu, „F.A.K.E. – Fact. Act. Know. Empower.” se vrea a fi un proiect de educație media care ar nimici rădăcina dezinformării și a falsului prin acțiuni de dezvoltare a competențelor de gândire critică în rândul tinerilor și adulților, prin aplicarea strategiilor de recunoaștere a manipulării și propagandei, prin informarea din surse credibile și prin utilizarea instrumentelor și tehnicilor de verificare a conținuturilor media în vederea educării unui cetățean responsabil și versat în era digitală.
Schimbul intercultural facilitat de o cină de networking în context informal, spargerea gheții în ziua de lansare a evenimentului, quizurile interactive, excursia la Centrul ARS ELECTRONICA din Linz axată pe tema Inteligenței Artificiale, urmată de o cină la restaurant în centrul orașului au fost cele care au înviorat atmosfera și au servit drept liant de socializare și creare a unui mediu inter-relațional benefic.
În concluzie, pot afirma cu încredere că această experiență a fost una deosebită pentru mine, atât din punct de vedere profesional, cât și personal. M-a inspirat profund, mi-a oferit perspective noi și m-a motivat să continui să mă implic activ în inițiative educaționale internaționale, să promovez spiritul eTwinning atât în țară, cât și dincolo de hotare. Privesc cu entuziasm și curiozitate spre viitoarele activități de dezvoltare profesională și cooperare internațională organizate sub egida eTwinning Moldova și eTwinning Europe, în speranța de a continua acest parcurs de învățare și dezvoltare autentică, colaborativă și inovativă, care asigură comunicarea interculturală cu semeni din țările europene, formarea de competențe, valorificarea inteligențelor multiple și sporirea progresului academic prin metodologii și proiecte de impact. Exprim întreaga mea recunoștință Biroului Național de Asistență eTwinning din Republica Moldova pentru motivație, încurajare și deschidere de noi orizonturi.









