Când culturile dialoghează: Reflecții pedagogice asupra impactului proiectului eTwinning „Cultural Echoes Beyond Borders”
Botnari Doina, profesoară de limba franceză şi limba engleză,
IP Liceul Teoretic „Gaudeamus”,
Chişinău, Republica Moldova
Proiectul eTwinning „Cultural Echoes Beyond Borders”, desfăşurat în perioada ianuarie-iunie 2025, are ca parteneri elevi şi profesori din Italia, Portugalia, România, Turcia şi Republica Moldova. Proiectul are ca finalitate dezvoltarea integrată a competențelor interculturale, civice și digitale ale elevilor, prin implicarea acestora în activități de colaborare internațională în limba engleză. În calitate de profesoară de limba engleză şi co-fondatoare a acestui proiect, mi-am propus să ofer elevilor un cadru autentic motivant pentru dezvoltarea competenţei de comunicare în limba străină într-un context real, valorificând în paralel potenţialul educativ, digital şi cultural al colaborării internaţionale.
În contextul promovării învăţării bazate pe cooperare internaţională, proiectul eTwinning „Cultural Echoes Beyond Borders” a urmărit mai multe aspecte, printre care:
- formarea unei conștiințe interculturale active şi a respectului faţă de diversitate;
- familiarizarea elevilor cu un set variat de instrumente digitale;
- dezvoltarea competențelor de comunicare în limba engleză;
- promovarea valorilor cetățeniei democratice europene.
Toate activităţile planificate au fost structurate conform unui calendar de şase luni, fiecare lună fiind axată pe o tematică distinctă şi pe obiective clare, definite de la început şi adaptate nevoilor elevilor.
Activităţile au debutat în ianuarie, cu o întâlnire online de tip kick-off între toţi partenerii, în cadrul căreia elevii au făcut cunoştinţă între ei, i-au cunoscut pe profesorii mentori ai proiectului au fost familiarizați cu etapele proiectului, cu produsele ce urmează a fi realizate, dar şi cu termenele limită. Tot în cadrul acestei întâlniri, fiecare echipă a prezentat materiale video despre ţara, oraşul şi instituţia din care provine. Astfel, elevii au avut posibilitatea să descopere asemănări şi deosebiri între diverse sisteme educaționale europene, diferite moduri şi stiluri de viaţă. Acest moment a constituit un exerciţiu de ascultare activă, dar şi de exprimare în limba engleză, un element substanţial de conectare între ţările partenere.
Luna februarie a combinat dimensiunea artistică cu cea digitală. Elevii au participat la competiția de logo-uri, în care au propus idei creative şi au realizat un calendar digital colaborativ în Canva, în care fiecare ţară parteneră a propus un element cultural specific, astfel contribuind la explorarea patrimoniului ţărilor vizate. Cu ocazia Zilei Siguranţei pe Internet, elevii au creat postere digitale bilingve, în limba maternă şi limba engleză, reunite ulterior într-o revistă digitală comună. Aceste activităţi au contribuit la dezvoltarea creativităţii, a gândirii critice şi a sensibilizării faţă de un comportament online adecvat.
Prin activitatea intitulată „Nature Art”, în martie, elevii au utilizat elemente naturale (frunze, pietre, flori etc) pentru a crea literele din denumirea proiectului. Aceste litere au fost adunate într-un poster colectiv, simbolizând astfel coeziunea membrilor proiectului şi sensibilizarea lor la mediul înconjurător prin colaborare non-verbală interculturală.
Pornind de la tema anuală eTwinning „Citizenship Education”, în luna aprilie, elevii au conceput, realizat şi ilustrat o carte digitală de benzi desenate, în care au explorat concepte precum drepturile omului, implicarea civică şi responsabilitatea socială. Instrumentele digitale utilizate le-au permis elevilor un melanj între abilitățile artistice şi exprimarea ideilor civice folosind limba engleză la dezvoltarea scrierii creative şi a vocabularului specific în medii virtuale.
Pe nouă mai am sărbătorit eTwinning Day printr-un quiz intercultural folosind Kahoot, cu întrebări despre cultura, tradiţiile, istoria şi patrimoniul cultural al tuturor ţărilor partenere. Activitatea a stimulat implicarea individuală pentru a răspunde la întrebările formulate în limba engleză, astfel vocabularul specific culturii şi istoriei a fost integrat în mod natural în procesul de învăţare. Ulterior, elevii au lucrat în echipe mixte pentru a crea un produs colaborativ comun „Legendary Stories”, o carte digitală cu legende din ţările implicate. Activitatea a îmbinat cercetarea etnografică, ilustrarea digitală, înregistrarea audio a legendelor şi precum și exprimarea orală şi scrisă într-un context autentic de învăţare a limbii engleze.
Ultima etapă a proiectului, care a demarat în luna iunie, a constat în analiza impactului şi a inclus aplicarea chestionarelor de autoevaluare şi feedback, diseminarea rezultatelor şi premierea participanţilor. Produsele realizate au fost publicate pe platforma ESEP, distribuite pe site-ul instituţiilor, reţelele de socializare şi valorificate în diverse evenimente de diseminare. Elevii şi profesorii au primit certificate digitale de participare, iar feedback-ul lor este plin de motivaţie şi apreciere.
Proiectul eTwinning „Cultural Echoes Beyond Borders” a constituit o experienţă valoroasă, atât pentru elevi, cât şi pentru cadrele didactice implicate. Rezultatele acestuia au demonstrat o creştere semnificativă a utilizării limbii engleze ca limbă de intermediere în diverse contexte autentice. Elevii implicaţi nu doar că au exersat limba engleză în situaţii reale, dar au învăţat să coopereze, să îşi aprecieze propriul patrimoniu cultural şi să manifeste respect faţă de diversitate. În acest mediu de colaborare internaţională, proiectul a constituit un cadru autentic pentru formarea unor competenţe ale secolului XXI: comunicare eficientă în limba engleză, colaborare interculturală, gândire critică, creativitate, utilizare responsabilă a instrumentelor digitale etc.
Fiind co-fondator al proiectului eTwinning „Cultural Echoes Beyond Borders”, pot afirma cu certitudine că această experienţă a constituit un exerciţiu educaţional de succes, în care elevii cresc nu doar ca vorbitori ai limbii engleze, dar şi ca cetăţeni activi, empatici şi conectaţi la realitatea zilnică.
Disclaimer: Acest articol reflectă exclusiv opiniile autorului. Autorul confirmă că toate fotografiile din cadrul activităților proiectului au fost furnizate cu acordul partenerilor de proiect.








