eTwinning Plus – Moldova
  • Pagina principală
  • Despre eTwinning
    • Noutăți eTwinning
  • Știri
    • Istorii de succes
    • Rezultate concursuri
    • Apeluri de participare
    • Buletin informativ eTwinning
  • Dezvoltare profesională
    • Idei de proiecte
    • Ambasadorii eTwinning
    • Exemple de bune practici
    • Materiale informative
  • Recunoaștere și Certificare
    • Certificatul Național de Calitate
    • Certificatul European de Calitate
    • Certificatul lingvistic european
    • Premiile eTwinning
    • Școlile eTwinning
  • Aplică
    • Regulamente concursuri
  • Contacte
  • Click to open the search input field Click to open the search input field Cautare
  • Menu Menu

Când culturile dialoghează: Reflecții pedagogice asupra impactului proiectului eTwinning „Cultural Echoes Beyond Borders”

Istorii de succes

 

Botnari Doina, profesoară de limba franceză şi limba engleză,

IP Liceul Teoretic „Gaudeamus”,

Chişinău, Republica  Moldova

Proiectul eTwinning „Cultural Echoes Beyond Borders”, desfăşurat în perioada ianuarie-iunie 2025, are ca parteneri elevi şi profesori din Italia, Portugalia, România, Turcia şi Republica Moldova. Proiectul are ca finalitate dezvoltarea integrată a competențelor interculturale, civice și digitale ale elevilor, prin implicarea acestora în activități de colaborare internațională în limba engleză. În calitate de profesoară de limba engleză şi co-fondatoare a acestui proiect, mi-am propus să ofer elevilor un cadru autentic motivant  pentru dezvoltarea competenţei de comunicare în limba străină într-un context real, valorificând în paralel potenţialul educativ, digital şi cultural al colaborării internaţionale.

În contextul promovării învăţării bazate pe cooperare internaţională, proiectul eTwinning „Cultural Echoes Beyond Borders” a urmărit mai multe aspecte, printre care: 

  • formarea unei conștiințe interculturale active şi a respectului faţă de diversitate;
  • familiarizarea elevilor cu un set variat de instrumente digitale;
  • dezvoltarea competențelor de comunicare în limba engleză;
  • promovarea valorilor cetățeniei democratice europene.

Toate activităţile planificate au fost structurate conform unui calendar de şase luni, fiecare lună fiind axată pe o tematică distinctă şi pe obiective clare, definite de la început şi adaptate nevoilor elevilor.

Activităţile au debutat în ianuarie, cu o întâlnire online de tip kick-off între toţi partenerii, în cadrul căreia elevii au făcut cunoştinţă între ei, i-au cunoscut pe profesorii mentori ai proiectului au fost familiarizați cu etapele proiectului, cu produsele ce urmează a fi realizate, dar şi cu termenele limită. Tot în cadrul acestei întâlniri, fiecare echipă a prezentat materiale video despre ţara, oraşul şi instituţia din care provine. Astfel, elevii au avut posibilitatea să descopere asemănări şi deosebiri între diverse sisteme educaționale europene, diferite moduri şi stiluri de viaţă. Acest moment a constituit un exerciţiu de ascultare activă, dar şi de exprimare în limba engleză, un element substanţial de conectare între ţările partenere.

Luna februarie a combinat dimensiunea artistică cu cea digitală. Elevii au participat la competiția de logo-uri, în care au propus idei creative şi au realizat un calendar digital colaborativ în Canva, în care fiecare ţară parteneră a propus un element cultural specific, astfel contribuind la explorarea patrimoniului ţărilor vizate. Cu ocazia Zilei Siguranţei pe Internet, elevii au creat postere digitale bilingve, în limba maternă şi limba engleză, reunite ulterior într-o revistă digitală comună. Aceste activităţi au contribuit la dezvoltarea creativităţii, a gândirii critice şi a sensibilizării faţă de un comportament online adecvat.

Prin activitatea intitulată „Nature Art”, în martie, elevii au utilizat elemente naturale (frunze, pietre, flori etc) pentru a crea literele din denumirea proiectului. Aceste litere au fost adunate într-un poster colectiv, simbolizând astfel coeziunea membrilor proiectului şi sensibilizarea lor la mediul înconjurător prin colaborare non-verbală interculturală.

Pornind de la tema anuală eTwinning „Citizenship Education”, în luna aprilie, elevii au conceput, realizat şi ilustrat o carte digitală de benzi desenate, în care au explorat concepte precum drepturile omului, implicarea civică şi responsabilitatea socială. Instrumentele digitale utilizate le-au permis elevilor un melanj între abilitățile artistice  şi exprimarea ideilor civice folosind limba engleză la dezvoltarea scrierii creative şi a vocabularului specific în medii virtuale.

Pe nouă mai am sărbătorit eTwinning Day printr-un quiz intercultural folosind Kahoot, cu întrebări despre cultura, tradiţiile, istoria şi patrimoniul cultural al tuturor ţărilor partenere. Activitatea a stimulat implicarea individuală pentru a răspunde la întrebările formulate în limba engleză, astfel vocabularul specific culturii şi istoriei a fost integrat în mod natural în procesul de învăţare. Ulterior, elevii au lucrat în echipe mixte pentru a crea un produs colaborativ comun „Legendary Stories”, o carte digitală cu legende din ţările implicate. Activitatea a îmbinat cercetarea etnografică, ilustrarea digitală, înregistrarea audio a legendelor şi precum și exprimarea orală şi scrisă într-un context autentic de învăţare a limbii engleze. 

Ultima etapă a proiectului, care a demarat în luna iunie,  a constat în analiza impactului şi a inclus aplicarea chestionarelor de autoevaluare şi feedback, diseminarea rezultatelor şi premierea participanţilor. Produsele realizate au fost publicate pe platforma ESEP, distribuite pe site-ul instituţiilor,  reţelele de socializare şi valorificate în diverse evenimente de diseminare. Elevii şi profesorii au primit certificate digitale de participare, iar feedback-ul lor este plin de motivaţie şi apreciere.

Proiectul eTwinning „Cultural Echoes Beyond Borders” a constituit o experienţă valoroasă, atât pentru elevi, cât şi pentru cadrele didactice implicate. Rezultatele acestuia au demonstrat o creştere semnificativă a utilizării limbii engleze ca limbă de intermediere în diverse contexte autentice. Elevii implicaţi nu doar că au exersat limba engleză în situaţii reale, dar au învăţat să coopereze, să îşi aprecieze propriul patrimoniu cultural şi să manifeste respect faţă de diversitate. În acest mediu de colaborare internaţională, proiectul a constituit un cadru autentic pentru formarea unor competenţe ale secolului XXI: comunicare eficientă în limba engleză, colaborare interculturală, gândire critică, creativitate,  utilizare responsabilă a instrumentelor digitale etc.

Fiind co-fondator al proiectului eTwinning „Cultural Echoes Beyond Borders”, pot afirma cu certitudine că această experienţă a constituit un exerciţiu educaţional de succes, în care elevii cresc nu doar ca vorbitori ai limbii engleze, dar şi ca cetăţeni activi, empatici şi conectaţi la realitatea zilnică.

Disclaimer: Acest articol reflectă exclusiv opiniile autorului. Autorul confirmă că toate  fotografiile din cadrul activităților proiectului au fost furnizate cu acordul partenerilor de proiect.

iunie 25, 2025
Share this entry
  • Share on Facebook
  • Share on X
  • Share on WhatsApp
  • Share on Pinterest
  • Share on LinkedIn
  • Share on Tumblr
  • Share on Vk
  • Share on Reddit
  • Share by Mail
https://e-twinning.utm.md/wp-content/uploads/2021/02/eTwinning-LogoHorizontal_CMYK.png 0 0 Dimitriu Angela MD https://e-twinning.utm.md/wp-content/uploads/2021/02/eTwinning-LogoHorizontal_CMYK.png Dimitriu Angela MD2025-06-25 12:42:302025-07-17 09:57:16Când culturile dialoghează: Reflecții pedagogice asupra impactului proiectului eTwinning „Cultural Echoes Beyond Borders”
Search Search

Categorii de noutăți

  • Apeluri de participare (178)
  • Aplica (2)
  • Buletin informativ eTwinning (6)
  • Certificatul European de Calitate (2)
  • Certificatul lingvistic european (1)
  • Certificatul Național de Calitate (14)
  • Exemple de bune practici (7)
  • Istorii de succes (126)
  • Noutăți eTwinning (115)
  • Premiile eTwinning (5)
  • Regulamente concursuri (10)
  • Rezultate concursuri (32)
  • Școlile eTwinning (12)
  • Știri (399)
  • Uncategorized (83)

ULTIMELE NOUTĂȚI

  • Apel de participare la Concursul Național „Proiecte eTwinning: Inovație și Colaborare, ediția 2025” octombrie 23, 2025
  • REGULAMENT DE DESFĂȘURARE A CONCURSULUI ”Proiecte eTwinning: Inovație și Colaborare, ediția 2025” octombrie 22, 2025
  • Apel de înscriere la Școala de Toamnă eTwinning, ediția 2025 octombrie 22, 2025
  • Peste 30 de cadre didactice au participat la Workshopul eTwinning: Proiecte tematice pentru o învățare interactivă și centrată pe elev octombrie 18, 2025
  • Oportunități pentru educație contemporană și cercetare pedagogică acțională: Seminar eTwinning, 10 octombrie 2025 octombrie 13, 2025

Arhiva noutăților

iunie 2025
L Ma Mi J V S D
 1
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
30  
« mai   iul. »

Sprijinul acordat de Comisia Europeană pentru elaborarea și mentenanța acestui site nu constituie o aprobare a conținutului, care reflectă doar opiniile autorilor, iar Comisia nu poate fi trasă la răspundere pentru orice utilizare a informațiilor conținute în aceasta.

Programul eTwinning face parte din European School Education Platform.

© eTwinning Plus - UTM. All rights reserved.
  • Link to Instagram
  • Link to LinkedIn
  • Link to Skype
  • Link to Youtube
Link to: NOUTĂȚI ETWINNING LA NIVEL EUROPEAN, 24 IUNIE 2025 Link to: NOUTĂȚI ETWINNING LA NIVEL EUROPEAN, 24 IUNIE 2025 NOUTĂȚI ETWINNING LA NIVEL EUROPEAN, 24 IUNIE 2025 Link to: Uniți împotriva bullyingului: Educație pentru empatie, respect și siguranță în școli Link to: Uniți împotriva bullyingului: Educație pentru empatie, respect și siguranță în școli Uniți împotriva bullyingului: Educație pentru empatie, respect și siguranță...
Scroll to top Scroll to top Scroll to top

Conținutul de pe acest portal reflectă punctul de vedere al autorului. Comisia Europeană nu este responsabilă pentru eventuala utilizare a informației pe care o conține.

Accept settings

Cookie and Privacy Settings



How we use cookies

We may request cookies to be set on your device. We use cookies to let us know when you visit our websites, how you interact with us, to enrich your user experience, and to customize your relationship with our website.

Click on the different category headings to find out more. You can also change some of your preferences. Note that blocking some types of cookies may impact your experience on our websites and the services we are able to offer.

Essential Website Cookies

These cookies are strictly necessary to provide you with services available through our website and to use some of its features.

Because these cookies are strictly necessary to deliver the website, refusing them will have impact how our site functions. You always can block or delete cookies by changing your browser settings and force blocking all cookies on this website. But this will always prompt you to accept/refuse cookies when revisiting our site.

We fully respect if you want to refuse cookies but to avoid asking you again and again kindly allow us to store a cookie for that. You are free to opt out any time or opt in for other cookies to get a better experience. If you refuse cookies we will remove all set cookies in our domain.

We provide you with a list of stored cookies on your computer in our domain so you can check what we stored. Due to security reasons we are not able to show or modify cookies from other domains. You can check these in your browser security settings.

Other external services

We also use different external services like Google Webfonts, Google Maps, and external Video providers. Since these providers may collect personal data like your IP address we allow you to block them here. Please be aware that this might heavily reduce the functionality and appearance of our site. Changes will take effect once you reload the page.

Google Webfont Settings:

Google Map Settings:

Google reCaptcha Settings:

Vimeo and Youtube video embeds:

Accept settingsHide notification only