„Simte, Înțelege, Previne – construim podul emoțional către fericire prin proiecte eTwinning”
Plamadeala Rodica
Învățătoare, grad didactic I
Școala Primară „Spiridon Vangheli”,
mun. Chișinău, Republica Moldova
Modelul de proiect eTwinning presupune colaborarea directă între profesori și elevi, care lucrează împreună, cot la cot, pentru a desfășura activitățile propuse de toți membrii proiectului și pentru a crea produse finale folosind diverse instrumente digitale și clasice.
În acest articol, împărtășesc experiența mea de participare, împreună cu elevii, în proiectul eTwinning „Simte, Înțelege, Previne – Podul Emoțional către o Lume Fără Bullying”. Astfel, Într-o lume tot mai conectată, educația depășește hotarele sălilor de clasă, deschizând porți către noi experiențe de învățare și colaborare.
Proiectul eTwinning „Simte, Înțelege, Previne – Podul Emoțional către o Lume Fără Bullying” este un exemplul al modului în care inovația pedagogică poate aduce elevi din țări diferite, transformând procesul de achiziție a cunoștințelor într-o adevărată aventură. Desfășurat pe parcursul anului școlar 2024-2025, proiectul a reprezentat o inițiativă educativă remarcabilă, colaborativă, creativă, captivantă și plină de surprize, care a adus împreună copii și cadre didactice din România, Turcia, Armenia și Republica Moldova într-o călătorie fascinantă a învățării și descoperirii în spații culturale diferite prin limbă și tradiții. Prin intermediul unor activități variate și inovatoare, proiectul a promovat colaborarea, schimbul cultural și dezvoltarea competențelor civice, digitale, oferind participanților o experiență didactică unică.
Conceput cu scopul de a stimula starea de bine și emoțiile pozitive ale fiecărui copil, atât în școală, cât și în familie și societate, proiectul a urmărit, totodată, combaterea hărțuirii psihice și fizice. Hărțuirea este definită ca un comportament agresiv și nedorit, întâlnit în special în rândul copiilor de vârstă școlară mică, dar nu exclusiv, care implică un dezechilibru de putere, real sau perceput. Acest comportament este repetitiv sau are potențialul de a se repeta în timp. Prin urmare obiectivele principale au vizat dezvoltarea competențelor civice, digitale, îmbunătățirea abilităților de comunicare, promovarea tradițiilor și obiceiurilor culturale, stimularea creativității și a spiritului colaborativ, îmbunătățirea abilităților de lectură, promovarea siguranței online și siguranței personale în societate. Toate aceste dimensiuni au fost alese cu convingerea că ele contribuie direct la înțelegerea și prevenirea fenomenului de bullying și la construirea unui pod emoțional către fericire și echilibru interior.
Pentru prima întâlnire a elevilor, am creat un joc pe platforma Kahoot, cu scopul ca micuții să înțeleagă importanța de a fi oameni buni cu cei din jurul lor. Toți copiii implicați în acest proiect au jucat împreună, s-au prezentat reciproc și și-au petrecut timpul într-un mod util (aici puteți vizualiza jocul https://create.kahoot.it/share/a-bullying-free-world/dd0fb433-da8a-4735-808a-9f0312695428 ).
În preajma sărbătorilor de Paști am făcut prezentări despre obiceiurile și tradițiile din țările noastre. Copiii au reușit să distingă elementele asemănătoare în felul de a sărbători, deși provenim din țări cu culturi diferite. Ziua eTwinning și Ziua Europei au fost încă un motiv de bucurie comună pentru toate echipele, motiv pentru care fiecare a desfășurat activități la propria alegere, publicând pe paginile proiectului fotografii și videoclipuri pentru a împărtăși experiența. Sărbătorile trezesc sentimente și emoții frumoase, care aduc starea de bine în sufletele noastre.
O altă activitate, menită să aducă un aspect pozitiv în comunitatea în care trăim, a fost axată pe dezvoltarea competenței de responsabilitate și pe contribuția la reducerea poluării mediului. Am considerat că este benefic să discutăm cu elevii despre reciclare – o modalitate de a reduce cantitatea de gunoi aruncat. Elevii s-au întrebat de ce, în fiecare an, se produc milioane de tone de gunoi și de ce o parte din acesta poluează pământul, apa și aerul. Ca urmare a discuției, am dedus importanța reciclării și am înțeles cum unele lucruri care au fost aruncate pot fi reutilizate și transformate în produse noi. Copiii au creat mascote folosind hârtie, materiale din natură și alte materiale reciclabile. Ei au lucrat cu mult interes și dibăcie, creând omuleți, păsări și animăluțe. Au ales materialele necesare, au format echipe, apoi au participat la un vot prin care au ales mascotă potrivită scopului. Am publicat rezultatul în fotografiile noastre de pe paginile cărții din aplicația Book Creator.
În Săptămâna Codificării, copiii au colorat conform codurilor logo-ul proiectului eTwinning „Simte, Înțelege, Previne – Podul Emoțional către o Lume Fără Bullying”, folosind creioane și carioci. Le-a reușit foarte bine și s-au simțit importanți, că pot să se manifeste ca niște pictori talentați, iar imaginația nu a avut hotare.
Mult au fost încântați să împărtășească cu toată lumea videoclipurile cu cântecul proiectului, deoarece sunt cu toții foarte fericiți și sunt atât de speciali că reușesc să depășească toate problemele pe care le au și ar putea fi un exemplu pentru noi toți. Specificul proiectului constă în faptul că în echipele din România sunt incluși copii cu necesități speciale. Doamnele învățătoare au reușit să includă toți copiii în activități, deși au întâmpinat dificultăți speciale. În schimb, copiii s-au simțit bine, s-au integrat în echipe cu ceilalți copii și au făcut schimb de experiență în viața lor de școlar. Am ales un cântec pozitiv și interactiv, cu mișcări speciale, accesibile pentru copiii cu CES https://www.canva.com/design/DAGnm_F-sgg/R39B4lhoXYzwvB8Sc4D0lQ/editț
Pentru o relație mai durabilă și prietenoasă a elevilor din școlile noastre și din proiect, am petrecut un Flashmob de informare, împrăștiind colegilor pliante informative, am reușit să comunicăm cu cele 10 echipe de elevi și profesori din Republica Moldova, România, Turcia și Armenia, să formăm perechi și să realizăm un Acrostih cu multe lucrări plastice motivante și motto-uri ce încurajează să combatem violența în oricare formă ar apărea. Ne-am convins că omenia și prietenia nu au hotare. Toți oamenii trebuie să fie respectați și să-și respecte semenii, oriunde s-ar afla. https://docs.google.com/presentation/d/10N0xZOPnK3hv0ZkYZYqUNbq4qDC0rhhEHjS9X3RiGEg/edit#slide=id.g35632839f7e_0_131
Un proiect eTwinning este o rețea transdisciplinară, pentru că tema proiectului trece ca un fir roșu prin toate disciplinele școlare din curriculumul național. „Transdisciplinaritatea reprezintă gradul cel mai elevat de integrare a curriculumului, mergând adesea până la fuziune. Fuziunea este faza cea mai complexă și mai radicală a integrării.
Adoptarea unui tip transdisciplinar tinde progresiv către o „decompartimentare” completă a obiectelor de studiu implicate. Abordarea integrată a curriculumului, specifică transdisciplinarității, este centrată pe „viața reală”, pe problemele importante și semnificative, așa cum apar ele în context cotidian sau profesional și așa cum afectează viețile diverselor categorii de oameni.
Conținuturile din acest proiect au fost integrate în jurul unor probleme reale, iar întrebarea care a ghidat demersul transdisciplinar a fost: ”Cum îi putem învăța pe copii să devină cetățeni responsabili și specialiști competenți în viitor?” Din această perspectivă, am ajuns la concluzia că procesul de învățare capătă sens și valoare doar atunci când contribuie efectiv la succesul personal și social al elevilor, în contexte culturale și sociale autentice. Evaluarea unei experiențe de învățare bazate pe proiecte eTwinning trebuie să urmărească dezvoltarea reală a cunoștințelor și aptitudinilor, stimulând gândirea critică, capacitatea de abstractizare și competențele de proiectare. Astfel, procesul educațional devine unul dinamic, relevant și orientat spre formarea unor indivizi pregătiți să răspundă provocărilor lumii actuale.
Disclaimer: Opiniile exprimate în acest articol aparțin autorului și nu reflectă punctul de vedere al Biroului Național de Asistență eTwinning Moldova. Autorul confirmă că toate fotografiile în care apar minori sau fotografiile din cadrul activităților proiectului au fost furnizate cu acordul părinților și/sau a partenerilor.






