De la idee la acțiune: „W.O.M.E.N. – We Open Minds Empowering Now”, un proiect eTwinning despre cum tinerii devin promotori ai egalității de gen
profesoară de limba engleză,
Liceul Teoretic Republican „Aristotel”,
mun. Chișinău, Republica Moldova
Curriculumul național pentru limbi străine în învățământul liceal (2019) încurajează în mod activ utilizarea proiectelor educaționale și a parteneriatelor internaționale ca mijloace esențiale pentru dezvoltarea competențelor cheie ale elevilor, în special cele de comunicare, gândire critică, colaborare și interculturalitate. Învățarea în bază de proiecte oferă contexte reale și autentice în care elevii aplică limba străină pentru a cerceta, crea, compara și reflecta [Curriculum, p.89], în timp ce parteneriatele educaționale facilitează schimburi culturale și interacțiuni directe cu vorbitori din alte spații etnolingvistice. Acest cadru permite elevilor să devină utilizatori activi și conștienți ai limbii, pregătindu-i pentru participare civică și profesională într-o societate globală.
Pornind de la aceste orientări curriculare, proiectul eTwinning „W.O.M.E.N. – We Open Minds Empowering Now” a fost conceput ca o oportunitate de învățare autentică, colaborativă și transdisciplinară, care a adus împreună elevi și profesori din cinci țări europene (Franța, Turcia, Portugalia, Italia și Moldova) în jurul unei teme universale și actuale – drepturile femeilor și egalitatea de gen. Proiectul a devenit o platformă în care limbajul, cultura, valorile civice și creativitatea s-au întâlnit în mod firesc, generând idei, produse educaționale și experiențe cu impact real asupra formării elevilor în calitate de cetățeni responsabili și activi.
De la bun început, proiectul a fost construit printr-o cooperare strânsă între profesori și elevi, care au conceput împreună toate etapele și activitățile colaborative, printre care: vizionarea și studierea filmului Suffragette (2015) regizat de Sarah Gavron (film care prezintă lupta femeilor pentru dreptul de vot în Marea Britanie), formularea sarcinilor de lucru pe echipe mixte, în corelație cu obiectivele proiectului, selectarea scenelor cheie, definirea temelor de analiză și cercetare, planificarea întâlnirilor online ș.a. Înainte de lansarea oficială, elevii au fost implicați într-o activitate dedicată siguranței online: netichetă, reguli de comunicare online și copyright, care a oferit cadrul necesar pentru o colaborare etică, responsabilă și sigură. Fiecare echipă și-a selectat un subiect, l-a studiat, apoi, a organizat activități de tutorat, partajând semenilor subiectul ales. Consolidarea cunoștințelor a fost realizată prin quizuri și joculețe, iar pe final membrii echipelor au elaborat postere, infografice și hărți mentale colaborative. Spargerea gheții a avut loc, nemijlocit, printr-o întrunire online, la care partenerii proiectului s-au cunoscut prin activități introductive interactive și schimb de opinii despre instituție, senatul elevilor, uniformă și evenimente locale, dar și despre rolul activismului civic în promovarea drepturilor femeilor și a egalității de gen pentru o societate echitabilă și fără violență.
Pe durata proiectului, elevii au activat în echipe internaționale mixte și și-au asumat roluri specifice, în dependență de tipul și complexitatea sarcinilor. Echipele au desfășurat o analiză comparativă și contrastivă a anumitor aspecte tratate în film și au reconstituit secvențe artistice prin interpretare de rol și creare de filmulețe scurte. De asemenea, au cercetat reprezentarea femeilor în cinema, au studiat rolul femeilor în știință, educație, artă și politică, au abordat probleme legate de discriminare de gen și dreptul la vot redate și în alte filme, au identificat situații de violență și abuz asupra femeilor, existente până în prezent și au urmărit evoluția drepturilor acestora în fiecare țară-parteneră. Aceste activități colaborative cu elemente de creativitate și investigație le-a oferit elevilor oportunitatea de a-și exprima liber propriile idei și sentimente și de a învăța unii de la alții într-un cadru sigur și constructiv. Rezultatele au fost sintetizate în produse tematice create și revizuite în echipe, și anume: reviste și cărți digitale, postere și hărți mentale, broșuri și clipuri video, precum și pagini web.
Proiectul a avut un impact semnificativ atât asupra elevilor din instituție, cât și asupra comunității locale și de pretutindeni. Participanții și-au dezvoltat competențe lingvistice și transversale, și-au consolidat autonomia și spiritul decizional și și-au asumat rolul de promotori ai schimbării prin acțiuni de popagare a cetățeniei active. Materialele și activitățile create în parteneriat au fost diseminate dincolo de clasă și pe rețelele sociale, în cadrul unei expoziții de postere dedicate Zilei Internaționale a Femeii și a mișcării globale #ForAllWomenAndGirls (#PentruTOATEFemeileŞiFetele), carea marchează cea de-a 30-a aniversare a Declarației și Platformei de Acțiune de la Beijing – „cea mai cuprinzătoare și vizionară agendă pentru realizarea drepturilor femeilor și construirea unei lumi mai juste și mai egale” [Steiner, A.]. Luna Istoriei Femeii celebrată prin activități extracurriculare și campanii sociale online a constituit un alt eveniment sustenabil și de educație civică, care a servit drept îndemn la acțiune pentru a continua promovarea egalității de gen și a abilitării femeilor. Elevii participanți în proiect au interacționat cu amicii, colegii de școală și cei din alte instituții, implicându-i în dezbateri, workshopuri, quizuri, concursuri și alte activități interactive la tema proiectului. Un alt moment-cheie l-a constituit și Conferința eTwinning, „W.O.M.E.N. – We Open Minds Empowering Now: Vocile și realizările elevilor” (29.04.2025), un eveniment dedicat drepturilor omului, egalităţii de gen şi abilitării femeilor, la care elevii eTwinneri au prezentat rezultatele obținute pe durata proiectului în fața colegilor din alte clase, profesorilor, părinților și oaspeților de onoare ai Organizației ONU „United Nations Women”, în frunte cu Dominika Stojanoska, Reprezentanta UN Women în Moldova și expertă în domeniu, cu care au interacționat. Scopul suprem al acestei activități a constat în sporirea impactului, sensibilizarea opiniei publice cu referință la drepturile femeilor, egalitatea de gen, toleranța și conștientizarea încercărilor prin care au trecut și mai trec acestea de-a lungul anilor.
În concluzie, menționăm că „W.O.M.E.N. – We Open Minds Empowering Now” a fost mai mult decât un proiect eTwinning, a fost o lecție de viață, un exercițiu de cetățenie activă și un exemplu de educație relevantă conectată la realitate. Proiectul a oferit discipolilor oportunitatea de a explora teme actuale legate de drepturile femeilor, de a înțelege evoluția acestora în propriile țări și în lume și de a reflecta asupra nevoii continue de protejare și susținere a acestor drepturi în societatea contemporană. Acesta ne-a inspirat să creștem gradul de conștientizare în propria noastră comunitate, amintindu-le tuturor că fiecare voce contează și fiecare poveste merită să fie auzită.
Bibliographie
- Curriculum Național. Aria curriculară Limbă și comunicare. Disciplina Limba Străină, clasele X-XII, Ch., MECC, 2019, Aprobat la Consiliul Naţional pentru Curriculum (Proces verbal nr.22 din 05.07.2019), 113 pagini. https://mecc.gov.md/sites/default/files/limba_straina_curriculum_liceu.pdf (accesat: 03.07.2025)
- Steiner, A., Ziua Internațională a Femeii 2025. Pentru TOATE Femeile și Fetele: Drepturi. Egalitate. Oportunități – 8 Martie 2025, © United Nations Development Programme, 8 martie 2025. https://www.undp.org/ro/moldova/speeches/ziua-internationala-femeii-2025-pentru-toate-femeile-drepturi-egalitate-oportunitati-8-martie-2025 (accesat: 03.07.2025)
Disclaimer: Opiniile exprimate în acest articol aparțin autorului și nu reflectă punctul de vedere al Biroului Național de Asistență eTwinning Moldova. Autorul confirmă că toate fotografiile în care apar minori sau fotografiile din cadrul activităților proiectului au fost furnizate cu acordul părinților și/sau a partenerilor.







