STEM și educația valorilor – experiențe din proiectul eTwinning
învățătoare, grad didactic SUPERIOR,
Școala Primară-Grădință ,,ABECELUȘ’’,
mun. Chișinău, Republica Moldova
Suntem încântați să vă prezentăm o experiență educațională valoroasă: participarea noastră într-un proiect eTwinning coordonat cu profesionalism și dăruire, alături de colega Yurdagül Önder Öz din Turcia, în perioada octombrie 2024 – martie 2025. Proiectul internațional „Children who add STEM to values” a reunit 17 profesori din Republica Moldova, România, Turcia, Grecia și Azerbaidjan, într-o colaborare dedicată educației integrale.
Prin activitățile desfășurate, ne-am propus să stimulăm gândirea critică și creativitatea elevilor prin abordarea STEM, integrând în același timp formarea valorilor morale: responsabilitate, empatie, respect, cooperare și grijă față de mediu. Acest demers a creat un echilibru între rațiune și emoție, între tehnologie și umanitate. Partea STEM a proiectului a dezvoltat spiritul practic al elevilor prin experimente, construcții, programare și rezolvarea de probleme. Dimensiunea valorică a fost abordată prin activități de grup, reflecții, jocuri de rol și implicare în proiecte sociale sau ecologice. Prin această îmbinare, elevii nu doar au învățat, ci au devenit conștienți de rolul lor activ în societate.
Printre momentele remarcabile ale proiectului se numără întâlnirea online cu Fatma Çimen, expert în comunicare non-violentă, care a susținut o sesiune interactivă cu tema „Non-Violent Communication – Our Topic and Expert Guest”. Elevii au descoperit importanța empatiei și a exprimării clare a emoțiilor și nevoilor. De Ziua Out of School Day, elevii au modelat litere din bobițe realizate din semințe și hârtie reciclată, formând împreună un mesaj simbolic. Activitatea a încurajat lucrul în echipă, responsabilitatea ecologică și creativitatea. În cadrul activității Our Mixed Country Team Work, elevii au colaborat în echipe internaționale pentru a crea o povestioară, apoi au înregistrat-o pentru a fi ascultată de ceilalți. De asemenea, au compus un cântec original despre răbdare, folosind propoziția „I AM LEARNING TO BE PATIENT” ca punct de plecare. Fiecare vers începea cu o literă din această propoziție, dezvoltând creativitatea și gândirea structurată. Cu ocazia Zilei Siguranței pe Internet, elevii au realizat o broșură despre utilizarea responsabilă a internetului, învățând despre protejarea datelor personale și comunicarea online sigură. Această activitate a sporit gradul de conștientizare digitală, implicând elevii în discuții utile și aplicate.
În cadrul proiectului, elevii au folosit aplicații digitale precum Auto Rap, Vocaroo și Linoit, compunând versuri, înregistrând mesaje audio și realizând postere virtuale. Aceste instrumente au susținut exprimarea creativă, colaborarea și reflecția.
Învățarea activă și colaborativă a fost prezentă în activități variate: crearea de benzi desenate în Pixton, prezentări interactive în Genially, puzzle-uri educative în Jigsaw și jocuri în Phinsh. Astfel, elevii au fost implicați în mod direct în procesul de învățare, experimentând și explorând în mod autonom. Un moment special a fost atelierul de realizare a mandalelor, coordonat de experta Özge Okkalı, care le-a vorbit elevilor despre simbolistica culorilor. Activitatea a dezvoltat răbdarea, atenția la detalii și concentrarea. Curriculumul integrat al proiectului a oferit elevilor o viziune unitară asupra cunoștințelor, stimulându-le capacitatea de a crea conexiuni și structuri proprii. Materialele proiectului au fost încărcate pe TwinSpace, oferind transparență și acces la întreg parcursul educațional. Diseminarea proiectului s-a realizat prin evenimente locale și internaționale. În luna februarie, la Școala Primară-Grădiniță „Abeceluș” s-a organizat Săptămâna STEM, unde au fost prezentate produse inovatoare, precum poduri hidraulice și pictori-roboți. De asemenea, la Conferința Internațională online pentru elevi, au fost prezentate lucrările STEM realizate în cadrul proiectului. La Summit-ul moldo-american „Conectați prin știință”, elevii au obținut locul III la concursul de postere și machete. În cadrul proiectului internațional „STEA Ming Across Borders”, elevii au participat la Expoziția de Proiecte STEAM cu materiale inspirate din activitățile desfășurate.
Proiectul a fost evidențiat ca model de bună practică în sesiunile de formare pentru cadrele didactice, stârnind interesul pentru inițiative educaționale inovatoare. Prin documentarea etapelor și diseminarea bunelor practici, proiectul eTwinning „Children who add STEM to values” devine un reper valoros pentru școlile care doresc să formeze competențele secolului XXI într-un cadru educațional echilibrat, bazat pe știință și valori umane fundamentale.
Disclaimer: Opiniile exprimate în acest articol aparțin autorului și nu reflectă punctul de vedere al Biroului Național de Asistență eTwinning Moldova. Autorul confirmă că toate fotografiile în care apar minori sau fotografiile din cadrul activităților proiectului au fost furnizate cu acordul părinților și/sau a partenerilor.









