„The Authenticity Experiment – True or False?” – când adevărul devine o aventură educațională
Cojocaru Svetlana, cadru didactic
activitatea extrașcolară „Art Class” și „CodePlay”,
Gimnaziul „Ion Luca Caragiale”, Chișinău
Cum putem învăța copiii să discearnă între realitate și aparență într-o lume digitală în care informația curge necontrolat? Proiectul eTwinning „The Authenticity Experiment – True or False?” a oferit un răspuns creativ și educativ la această întrebare. Derulat în clasa a III-a a gimnaziului „Ion Luca Caragiale” din Chișinău, proiectul a transformat teme serioase precum adevărul, miturile și siguranța online într-o aventură captivantă pentru elevi.
Pe parcursul proiectului, copiii au devenit detectivi ai informației: au analizat știri false și adevărate din propria țară, au participat la jocuri de tip „adevăr sau minciună”, au descoperit mituri despre Moș Crăciun, despre iubire și chiar despre țările partenere. Totul a fost gândit pentru a dezvolta gândirea critică, spiritul de observație, abilitatea de a argumenta și de a colabora.
Activitățile au fost variate și accesibile vârstei: prezentări interactive prin Padlet, crearea și votarea unui logo al proiectului (logo-ul creat de echipa noastră a fost ales ca cel mai reușit), realizarea unui calendar internațional, dar și reflectarea asupra Europei prin crearea unui nor de cuvinte cu aplicația Mentimeter – Ce înseamnă Europa pentru tine?.
Un moment deosebit a fost cel în care elevii au folosit inteligența artificială pentru a crea o piesă muzicală originală, reprezentativă pentru proiect, cu ajutorul aplicației Suno. Melodia creată de elevii noștri a fost votată de către toate școlile participante și a devenit imnul oficial al proiectului: https://youtu.be/jKAF19q7lfU
Alte rezultate valoroase realizate de elevi includ:
- „Ce este dragostea? Mituri și adevăruri” : Flipbook, Video,
- „Adevărat sau fals despre Moldova” Broșură interactivă,
- „Harta iubirii” – realizată de elevi din toate țările participante:
https://www.pictramap.com/app/view?p=9bc7c8, - „Siguranța online” –
https://www.canva.com/design/DAGkO_RVCXY/Yn771seiVAZo2cbhLTnCNg/edit
Toate produsele au fost postate în platforma TwinSpace, iar procesul de lucru a inclus întâlniri online, planificare comună și o implicare constantă din partea elevilor, profesorilor și părinților. Fiind elevi de ciclu primar, toate activitățile au fost discutate și pregătite în clasă, iar copiii au învățat să selecteze materiale relevante, să colaboreze și să-și exprime ideile într-un mod creativ. La final de proiect elevii au primit și Certificate de participare: https://www.calameo.com/books/0059725858794569b3dbd
Mai multe detalii despre proiect găsiți pe site-ul proiectului: https://sites.google.com/view/project-true-or-false/home
Pentru mine, acest proiect a însemnat mai mult decât o activitate extracurriculară – a fost o experiență profesională care mi-a permis să explorez metode moderne de predare, să descopăr instrumente digitale inovatoare și să văd cum elevii înfloresc într-un mediu colaborativ, internațional. „The Authenticity Experiment – True or False?” nu doar că i-a învățat pe copii să recunoască adevărul, ci le-a oferit ocazia să înțeleagă cât de importantă este cooperarea între oameni, indiferent de granițe.
Disclaimer: Opiniile exprimate în acest articol aparțin autorului și nu reflectă punctul de vedere al Biroului Național de Asistență eTwinning Moldova. Autorul confirmă că toate fotografiile în care apar minori sau fotografiile din cadrul activităților proiectului au fost furnizate cu acordul părinților și/sau a partenerilor de proiect.







