eTwinning Plus – Moldova
  • Pagina principală
  • Despre eTwinning
    • Noutăți eTwinning
  • Știri
    • Istorii de succes
    • Rezultate concursuri
    • Apeluri de participare
    • Buletin informativ eTwinning
  • Dezvoltare profesională
    • Idei de proiecte
    • Ambasadorii eTwinning
    • Exemple de bune practici
    • Materiale informative
  • Recunoaștere și Certificare
    • Certificatul Național de Calitate
    • Certificatul European de Calitate
    • Certificatul lingvistic european
    • Premiile eTwinning
    • Școlile eTwinning
  • Aplică
    • Regulamente concursuri
  • Contacte
  • Click to open the search input field Click to open the search input field Cautare
  • Menu Menu

Matematica pe gustul elevilor – cum motivează proiectul eTwinning „MIF – Math in Food!” studiul matematicii

Istorii de succes

Rujavnița Lilia

Profesoară de matematică 

Grad didactic superior

 IP Gimnaziul ,,Ion Vatamanu” ,  s. Pîrlița, r-l Ungheni

„Spune-mi ce mănânci și îți voi arăta câtă matematică știi”

Matematica este adesea percepută de elevi ca o disciplină abstractă, dificilă și lipsită de aplicabilitate practică. Această percepție greșită poate duce la lipsă de interes, performanțe scăzute și chiar la anxietate față de matematică. În acest context, proiectele educaționale interdisciplinare, precum eTwinning „MIF – Math in Food!”, devin o oportunitate valoroasă pentru a reconfigura relația elevilor cu matematica, arătându-le că această știință este nu doar utilă, ci și relevantă, captivantă și parte din viața de zi cu zi. Elevii și profesorii implicați în proiectul eTwinning MIF – Math in Food au demonstrat că matematica este prezentă chiar și acolo unde ne așteptăm mai puțin: în alimentația noastră zilnică. Proiectul a reunit parteneri din mai multe țări europene Moldova, România, Portugalia, Turcia, Croația și a oferit un cadru inovator pentru a combina educația STEM, cultura tradițională și obiceiurile sănătoase.

Conectarea matematicii cu viața reală

    Proiectul „MIF – Math in Food!” a urmărit să le demonstreze elevilor că matematica este prezentă în cele mai obișnuite activități, inclusiv în alimentația zilnică. Prin provocări precum calculul valorilor calorice, stabilirea proporțiilor din rețete, utilizarea fracțiilor în gătit, analiza piramidei alimentare sau transformările unităților de măsură, elevii au avut ocazia să aplice cunoștințele matematice în contexte concrete. Astfel, învățarea a devenit funcțională, iar matematica a fost percepută ca un instrument esențial pentru un stil de viață sănătos și echilibrat.

Implicare activă și colaborativă

Activitățile proiectului au fost gândite pentru a stimula participarea activă a elevilor, lucrul în echipă și schimbul de idei la nivel european. Elevii au creat meniuri sănătoase, au realizat cărți de bucate internaționale cu rețete tradiționale, au conceput afișe, logo-uri și materiale educative în care matematica a fost integrată creativ. Acest tip de învățare colaborativă și interactivă a crescut motivația intrinsecă a elevilor, dezvoltându-le în același timp abilități de comunicare, gândire critică și competențe digitale.

Obiectivele proiectului:

  • Înțelegerea modului în care matematica este aplicabilă în nutriție și gastronomie.
  • Promovarea unei alimentații sănătoase în rândul elevilor.
  • Dezvoltarea competențelor digitale, de colaborare și comunicare în limba engleză.
  • Valorificarea tradițiilor culinare din țările participante.

Activitățile desfășurate:

Activitățile s-au derulat în perioada noiembrie – mai și au inclus atât sarcini comune, cât și produse finale colaborative:

  • Crearea logo-ului proiectului – fiecare partener a propus variante, iar prin vot a fost ales logo-ul oficial: https://padlet.com/lrujavnita/logo-mif-math-in-food-j8pfqcpfwlj0w59o
  • Ziua Internațională a Alimentației – au fost realizate afișe, desene și mesaje de conștientizare: https://www.facebook.com/groups/1772170409701198/permalink/3932958293622388 
  • Sondaje inițiale – elevii și profesorii au completat chestionare privind obiceiurile alimentare și percepția asupra matematicii în viața cotidiană: 
  • Caietul de rețete internațional – un produs colaborativ final ce reunește rețetele tradiționale ale tuturor țărilor partenere, însoțite de calcule matematice: https://www.canva.com/design/DAGowBPRdFQ/IqdmQumqIW12HepHgfoh1A/edit
  • Ziua internațională a sănătății (7 aprilie) – campanii de informare, prezentări, postere digitale: https://www.canva.com/design/DAGkIKBLNE0/hVdabLw_3DuNozcnUnpO_w/edit
  • Calcularea caloriilor și a proporțiilor dintr-un meniu sănătos – elevii au aplicat noțiuni matematice în realizarea unui meniu echilibrat.
  • Numele proiectului creat în colaborare creativ și inovativ utilizînd AI: https://www.youtube.com/watch?v=hjmLMoGdelc 
  • Ziua etwinning sărbătorită împreună... https://www.youtube.com/watch?v=Glnd2jwiwws&t=59s

https://www.youtube.com/watch?v=7sW2wZnXpvk&t=34s

Rețetele prietenii eTwinning: https://www.youtube.com/watch?v=ukbOBZyE768

Competențele dezvoltate:

Pe parcursul proiectului, elevii și-au dezvoltat:

  • Gândirea logică și matematică (proporții, fracții, calcule calorice).
  • Spiritul civic și conștientizarea importanței unui stil de viață sănătos.
  • Abilitățile digitale (prezentări, chestionare online, materiale multimedia).
  • Competențele lingvistice și interculturale.

Dezvoltarea unei atitudini pozitive față de matematică

   Prin abordarea interdisciplinară a proiectului, elevii au reușit să depășească barierele clasice dintre materii și să vadă matematica nu ca pe un scop în sine, ci ca pe un limbaj universal care le permite să înțeleagă lumea. Această schimbare de perspectivă a contribuit la reducerea anxietății față de matematică, iar activitățile practice au oferit un sens imediat și tangibil noțiunilor teoretice.

Concluzii

   Proiectul eTwinning „MIF – Math in Food!” demonstrează că motivarea elevilor pentru studiul matematicii poate fi atinsă prin integrarea acesteia în contexte relevante și atractive. Folosind alimentele, nutriția și obiceiurile culinare ca pretext, matematica a fost adusă mai aproape de realitatea elevilor, devenind mai ușor de înțeles și de acceptat. Astfel de inițiative educaționale moderne, centrate pe elev și pe învățarea prin descoperire, pot schimba radical percepția asupra unei discipline fundamentale, contribuind la formarea unor tineri competenți, curioși și motivați.

Acest proiectul a fost o călătorie gustoasă prin știință, tradiție și colaborare europeană. Matematica a fost mai delicioasă ca niciodată, iar elevii au învățat că educația are gust atunci când este pusă în farfurie cu creativitate și pasiune.Mulțumim tuturor partenerilor pentru implicare activă.

MIF – Math in Food: Matematica prinde gust în farfurie!

Disclaimer: Opiniile exprimate în acest articol aparțin autorului și nu reflectă punctul de vedere al Biroului Național de Asistență eTwinning Moldova. Autorul confirmă că toate fotografiile în care apar minori sau fotografiile din cadrul activităților proiectului au fost furnizate cu acordul părinților și/sau a partenerilor de proiect.

august 18, 2025
Share this entry
  • Share on Facebook
  • Share on X
  • Share on WhatsApp
  • Share on Pinterest
  • Share on LinkedIn
  • Share on Tumblr
  • Share on Vk
  • Share on Reddit
  • Share by Mail
https://e-twinning.utm.md/wp-content/uploads/2021/02/eTwinning-LogoHorizontal_CMYK.png 0 0 Dimitriu Angela MD https://e-twinning.utm.md/wp-content/uploads/2021/02/eTwinning-LogoHorizontal_CMYK.png Dimitriu Angela MD2025-08-18 10:30:392025-08-18 10:31:39Matematica pe gustul elevilor – cum motivează proiectul eTwinning „MIF – Math in Food!” studiul matematicii
Search Search

Categorii de noutăți

  • Apeluri de participare (178)
  • Aplica (2)
  • Buletin informativ eTwinning (6)
  • Certificatul European de Calitate (2)
  • Certificatul lingvistic european (1)
  • Certificatul Național de Calitate (14)
  • Exemple de bune practici (7)
  • Istorii de succes (126)
  • Noutăți eTwinning (115)
  • Premiile eTwinning (5)
  • Regulamente concursuri (10)
  • Rezultate concursuri (32)
  • Școlile eTwinning (12)
  • Știri (399)
  • Uncategorized (83)

ULTIMELE NOUTĂȚI

  • Apel de participare la Concursul Național „Proiecte eTwinning: Inovație și Colaborare, ediția 2025” octombrie 23, 2025
  • REGULAMENT DE DESFĂȘURARE A CONCURSULUI ”Proiecte eTwinning: Inovație și Colaborare, ediția 2025” octombrie 22, 2025
  • Apel de înscriere la Școala de Toamnă eTwinning, ediția 2025 octombrie 22, 2025
  • Peste 30 de cadre didactice au participat la Workshopul eTwinning: Proiecte tematice pentru o învățare interactivă și centrată pe elev octombrie 18, 2025
  • Oportunități pentru educație contemporană și cercetare pedagogică acțională: Seminar eTwinning, 10 octombrie 2025 octombrie 13, 2025

Arhiva noutăților

august 2025
L Ma Mi J V S D
 123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031
« iul.   sept. »

Sprijinul acordat de Comisia Europeană pentru elaborarea și mentenanța acestui site nu constituie o aprobare a conținutului, care reflectă doar opiniile autorilor, iar Comisia nu poate fi trasă la răspundere pentru orice utilizare a informațiilor conținute în aceasta.

Programul eTwinning face parte din European School Education Platform.

© eTwinning Plus - UTM. All rights reserved.
  • Link to Instagram
  • Link to LinkedIn
  • Link to Skype
  • Link to Youtube
Link to: Eveniment online de găsire de parteneri pentru proiecte eTwinning – dedicat cadrelor didactice din învățământul liceal și profesional tehnic Link to: Eveniment online de găsire de parteneri pentru proiecte eTwinning – dedicat cadrelor didactice din învățământul liceal și profesional tehnic Eveniment online de găsire de parteneri pentru proiecte eTwinning – dedicat... Link to: NOUTĂȚI ETWINNING LA NIVEL EUROPEAN, 19 AUGUST 2025 Link to: NOUTĂȚI ETWINNING LA NIVEL EUROPEAN, 19 AUGUST 2025 NOUTĂȚI ETWINNING LA NIVEL EUROPEAN, 19 AUGUST 2025
Scroll to top Scroll to top Scroll to top

Conținutul de pe acest portal reflectă punctul de vedere al autorului. Comisia Europeană nu este responsabilă pentru eventuala utilizare a informației pe care o conține.

Accept settings

Cookie and Privacy Settings



How we use cookies

We may request cookies to be set on your device. We use cookies to let us know when you visit our websites, how you interact with us, to enrich your user experience, and to customize your relationship with our website.

Click on the different category headings to find out more. You can also change some of your preferences. Note that blocking some types of cookies may impact your experience on our websites and the services we are able to offer.

Essential Website Cookies

These cookies are strictly necessary to provide you with services available through our website and to use some of its features.

Because these cookies are strictly necessary to deliver the website, refusing them will have impact how our site functions. You always can block or delete cookies by changing your browser settings and force blocking all cookies on this website. But this will always prompt you to accept/refuse cookies when revisiting our site.

We fully respect if you want to refuse cookies but to avoid asking you again and again kindly allow us to store a cookie for that. You are free to opt out any time or opt in for other cookies to get a better experience. If you refuse cookies we will remove all set cookies in our domain.

We provide you with a list of stored cookies on your computer in our domain so you can check what we stored. Due to security reasons we are not able to show or modify cookies from other domains. You can check these in your browser security settings.

Other external services

We also use different external services like Google Webfonts, Google Maps, and external Video providers. Since these providers may collect personal data like your IP address we allow you to block them here. Please be aware that this might heavily reduce the functionality and appearance of our site. Changes will take effect once you reload the page.

Google Webfont Settings:

Google Map Settings:

Google reCaptcha Settings:

Vimeo and Youtube video embeds:

Accept settingsHide notification only