Proiectele eTwinning – experiențe unice pentru a descoperi a inovații educaționale în echipe
Bîrliba Natalia
profesoară de limba engleză la clasele primare
Școala primară nr. 120 “Pas cu Pas”
Chișinău , Republica Moldova
Proiectul eTwinning Sporește activitatea, limitează ecranele (Increase activity, limit screen), a fost ca o oază de momente creative și experiențe unice pentru elevii și unele cadre didactice de la Școala Primară nr 120,, Pas cu Pas „din Chișinău, în vremurile cand copiii sunt tot mai mult absorbiți de conținuturile de pe ecranele existente pretutindeni.
Am avut convingerea că eTwinning contribuie la transformarea unor lecții simple în activități inedite și creative, adaptate vârstei elevilor. De aceea mi-am luat angajamentul cu încredere atunci când am demarat proiectul. Consider ca un cadru didactic este direct responsabil de ceea ce aduce în fața elevilor la lecții, de aceea am ales de comun acord cu partenerii conținuturi cu rol benefic în dezvoltarea copiilor. În plus, și elevii au avut un cuvânt de spus în alegerea unor forme de prezentare sau surse de informare. Iar atunci cand elevii se regăsesc în propriile idei, ei muncesc cu mai mult entuziasm și responsabilitate. Diversificarea etapelor proiectului a făcut ca procesul de lucru să fie unul complex și privit ca ceva relaxant și armonios.
Am colaborat cu parteneri din Grecia și Turcia într-un proiect cu activități ce au dus la explorarea lumii reale, departe de ecranele digitale, lume în care putem realiza o multitudine de activități interesante și utile la școală și acasă, cu familia.
Am lansat proiectul având ca scop principal promovarea modului de viață echilibrat în rândul elevilor și familiilor prin creșterea implicării în activități de handicraft și comunicare socială, cu limitarea timpului petrecut în fața ecranelor și dezvoltând obiceiuri sănătoase de utilizare a tehnologiei.
Proiectul a vizat dezvoltarea a multiple competențe la elevi, precum competențe pentru un stil de viață sănătos – adică adoptarea rutinelor zilnice care includ mișcare, plimbări și odihnă. Competențele digitale responsabile la elevii au fost cultivate prin utilizarea tehnologiei și a instrumentelor digitale în mod conștient și limitarea timpului petrecut în fața ecranelor. Încurajarea unei exprimări clare a ideilor în cadrul participării la discuții și activități interactive au dus la dezvoltarea competențelor de comunicare. Activitățile proiectului au implicat elevii în ateliere muzicale și de lectură, jocuri de rol, întâlniri cu scriitori, proiecte handmade, sau realizarea unui experiment în familie sau în mediul clasei, realizarea colajelor de primăvară în cadrul lunarului Art and handicraft – lucru ce a contribuit la cultivarea spiritului creativ.
Proiectul a fost structurat în mai multe etape precum planificare și organizare – în parteneriat au fost stabilite obiectivele și activitățile în spațiul platformei TwinSpace.
Activitățile creative realizate în colaborare cu partenerii, precum o carte digitală în aplicația Story Jumper, în care au scris o poveste colaborativă, sau prezentările video ale creațiilor artistice realizate toamna în natură rochiei. De asemenea, în cadrul atelierului sincron on line am reușit să obținem creații origami.
Schimburile culturale au dus la menținerea curiozității și au făcut ca elevii să devină mai toleranți la diferențele comunităților. Elevii participanți au împărtășit informații despre preferințele lor, despre obiceiuri și sărbători în țara lor, au prezentat școala în care învață și localitatea în care se află, într-un mod artistic și special.
Organizarea evenimentelor comune online s-au transformat în adevărate momente distractive cu impact pozitiv: ateliere creative, recitale de cântece sau crearea de produse commune. De Ziua eTwinning, videoconferințele pentru ateliere de planificare ale profesorilor parteneri au fost un frumos prilej de a întâlni echipele și de a celebra.
Reușita acestui proiect se datorează și partenerilor noștri inspirați și inteligenți, care au contribuit cu viziune și soluții inovatoare.
La finalul proiectului am reiterat că ecranele pot fi utile, însă adevăratele distracții și trăiri sunt dincolo de ele: în jocuri reale, în conversații și dezbateri față în față, în miscare, în natură și în momente simple trăite în familie. Am descoperit că lumea se mărește și devine un loc minunat atunci când plecăm de la ecrane. Momentele inedite ale proiectului vor reveni în memoria fiecăruia, atunci cand alegem să ne trăim ziua în realitate.







