DETECTIVII CARBONULUI: MICII EXPLORATORI AI NATURII ÎNVAȚĂ SĂ PROTEJEZE PLANETA!
Profesoară pentru educație timpurie
Şcoala Gimnazială, Sat Măgura, Com. Mihăeşti
Jud. Vâlcea, România
Educația ecologică capătă o nouă dimensiune la Şcoala Gimnazială, Sat Măgura, Com. Mihăeşti/Grădinița Buleta, unde, în anul școlar 2024–2025, preșcolarii au participat activ la proiectul internațional „Reduce Carbon, Keep Nature Alive”, alături de parteneri din Turcia și Grecia. Proiectul a urmărit formarea unor generații responsabile și conștiente de importanța protejării mediului, prin activități educative care dezvoltă comportamente sustenabile.
Obiectivele principale au inclus:
- înțelegerea conceptului de amprentă de carbon și a efectelor acesteia asupra mediului;
- identificarea surselor de poluare și a modurilor prin care pot fi reduse;
- promovarea alternativelor ecologice (reciclare, economisirea apei și energiei, transport nepoluant);
- dezvoltarea abilităților practice prin activități interactive și jocuri educative;
- implicarea familiilor și a comunității în procesul de învățare;
- monitorizarea progresului copiilor prin proiecte și reflecții asupra propriilor acțiuni.
Pentru a facilita învățarea interactivă, cadrele didactice au utilizat o serie de instrumente digitale moderne: Kahoot, Canva, Renderforest, iNaturalist, Filmigo, Emaze, ChatterPi, Kahoot,Hedra și altele, care au contribuit la crearea unor experiențe educative captivante și inovatoare.
Etapele și activitățile proiectului
- Ianuarie – „I Know My Carbon Footprint”
Luna ianuarie a debutat cu lectura poveștii „Marea călătorie a unei mici amprente”, urmată de discuții și jocuri prin care copiii au descoperit ce înseamnă amprenta de carbon.
Preşcolarii au analizat imagini cu comportamente prietenoase și dăunătoare mediului, au realizat desene tematice și înregistrări audio cu propriile răspunsuri, dezvoltându-și gândirea critică și expresivitatea.
- Februarie – „Trăind în armonie cu natura – Descoperă. Hrănește. Transformă.”
Copiii au explorat natura din jurul grădiniței, au observat plante și animale, iar cu ajutorul aplicației iNaturalist au identificat diferite specii.
Am discutat despre alimentația sănătoasă și locală, am pregătit împreună gustări naturale și am învățat cum pot recicla organic prin crearea unui
mini-compostor.
În paralel, au participat la „Safer Internet Day”, unde am compus un imn al siguranței digitale, am realizat un scurtmetraj creat cu ajutorul inteligenței artificiale și am dansat pe ritmul propriului cântec tematic.
Tot în februarie, echipa Gray a realizat instrumente muzicale din materiale reciclabile, organizând o mini-orchestră eco.
- Martie – „Detectivii Carbonului la datorie: pe urmele unui viitor verde”
Activitățile din martie au adus în prim-plan utilizarea conștientă a tehnologiei.
Copiii au participat la o sesiune de brainstorming despre impactul tehnologiei asupra mediului, au vizionat prezentarea „Conștiința digitală – un viitor fără carbon” și au jucat un quiz Kahoot intitulat „Detectivii Carbonului”.
În plus, au ținut jurnale digitale în aplicația Grid Diary, în care (cu ajutorul meu) au notat zilnic cum au folosit tehnologia și ce acțiuni eco au realizat.
Cu ocazia Zilei Mondiale a Apei, preşcolarri au creat postere digitale susținute de inteligență artificială, transmițând mesaje despre importanța conservării resurselor naturale.
Tot în această lună, partenerii de proiect au colaborat pentru realizarea unei hărți digitale a punctelor de reciclare din țările implicate, contribuind la o mai bună înțelegere a infrastructurii ecologice locale.
- Aprilie – „Detectivii Carbonului proiectează jucăriile viitorului alimentate de soare”
Luna aprilie a fost dedicată energiei regenerabile.
Copiii au proiectat și construit jucării alimentate de energie solară, folosind materiale reciclabile și kituri simple de panouri solare.
Rezultatele au fost prezentate într-o expoziție virtuală, demonstrând creativitatea și spiritul inovator al micilor ecologiști.
Tot în această perioadă s-a desfășurat activitatea „Redesign alături de familia mea – Eleganță fără carbon, fără deșeuri”, în cadrul căreia copiii și părinții au transformat haine vechi în ținute noi, sustenabile.
Evenimentul s-a încheiat cu o paradă de modă ecologică, filmată și expusă digital, cu mesajul puternic: „Conducem moda cu zero deșeuri și reducem amprenta de carbon!”
- Mai – „La mulți ani, eTwinning Day!”
În luna mai, grădinița a celebrat Ziua eTwinning printr-o activitate colaborativă între profesori și elevi.
Cadrele didactice au creat un colaj digital cu mesaje inspiraționale despre educația europeană și colaborarea internațională, iar copiii au realizat puzzle-uri, postere și o expoziție de artă digitală dedicată protejării mediului.
Luna s-a încheiat cu un podcast realizat de copii, în care aceștia au răspuns la întrebarea: „De ce crezi că ar trebui să transformăm?”
Proiectul „Reduce Carbon, Keep Nature Alive” demonstrează că educația pentru mediu poate fi integrată cu succes în activitățile de zi cu zi, chiar de la nivel preșcolar.
Disclaimer: Opiniile exprimate în acest articol aparțin autorului și nu reflectă punctul de vedere al Biroului Național de Asistență eTwinning Moldova. Autorul confirmă că toate fotografiile în care apar minori sau fotografiile din cadrul activităților proiectului au fost furnizate cu acordul părinților și/sau a partenerilor de proiect.









