DE LA ETWINNING LA ERASMUS
profesoară pentru educație timpurie
Școala Gimnazială nr.2 Caracal, Olt
În toamna anului trecut, am aplicat pentru apelul Erasmus Ka2, motiv pentru care am aplicat imediat și pentru un proiect eTwinning. Proiectului nostru eTwinning i-am dat același nume cu cel al proiectului Erasmus depus în octombrie 2024 și care la sfârșitul lunii noiembrie a primit finanțare: Little Steps, Big Futures Proiectul a numărat 19 parteneri din Turcia și România și s-a născut din ideea că în zilele noastre, în copilăria timpurie, codificarea, programarea și ecologia sunt cele mai importante căi pentru dezvoltarea abilităților secolului XXI.
În cadrul proiectului, am abordat studii de codificare și programare distractive folosind metode de concretizare, gamificare, povestire etc. Ne-am dorit ca prin acest proiect să le trezim copiilor interesul față de codificare și programare, față de natură și mediul înconjurător, să-i ajutăm să înțeleagă conceptul de algoritm și secvență, să dobândească abilități de alfabetizare tehnologică, să-și însușească abilități logice de bază, să-și le dezvolte pe cele de analiză, sinteză și evaluare folosind diferite jocuri și mijloace, permițându-le să se dezvolte în activități de codificare, dar și de rezolvare a problemelor, folosind gândirea creativă și anticipând soluțiile problemelor, abordând STEM.
La începutul proiectului nostru, am organizat o întâlnire online prin Zoom pentru a permite tuturor partenerilor de proiect să se cunoască. Această întâlnire inițială a contribuit la stabilirea unui sentiment de încredere și înțelegere reciprocă între parteneri. Pentru a gestiona comunicarea zilnică și a partaja în mod constant actualizări pe parcursul proiectului, am utilizat spațiul virtual TwinSpace. Pentru a asigura o comunicare sustenabilă, am continuat să organizăm întâlniri online lunare și am folosit în mod activ TwinMail, menținând astfel un contact direct și eficient cu partenerii noștri internaționali.
În timpul uneia dintre întâlnirile noastre pe Zoom, am desfășurat un proces de distribuire a sarcinilor bazat pe consens și partajarea egală a responsabilităților. De asemenea, am pregătit și distribuit videoclipuri de prezentare a școlilor pentru a ajuta partenerii să cunoască instituțiile și mediile de lucru ale celorlalți. Ca parte a acestui proces, am explorat „Unde ne aflăm pe hartă?” pentru a plasa vizual fiecare școală parteneră geografic. Am distribuit site-urile web ale școlilor pentru a sprijini vizibilitatea instituțională și a consolida sentimentul de conexiune.
În primele etape, am realizat sondaje în rândul părinților pentru a le colecta opiniile și feedback-ul cu privire la temele proiectului și pentru a ne asigura că familiile au fost implicate activ în proiect. În timpul creării produselor colaborative, am folosit eficient forumul TwinSpace pentru a partaja schițe, a colecta feedback și a finaliza idei. Toate activitățile și produsele finale au fost planificate în comun, incluzând feedback de la profesori, copii și părinți.
Am acordat atenție menținerii unui TwinSpace bine organizat și accesibil, precizând clar rezultatele dorite ale fiecărei activități și incluzând descrieri detaliate ale proceselor de implementare.
În activitățile proiectului nostru, am utilizat eficient tehnologiile informației și comunicațiilor pentru a îmbunătăți învățarea copiilor noștri. Am pregătit activități folosind diverse instrumente Web 2.0 adaptate intereselor și preferințelor preșcolarilor noștri.
În cadrul proiectului, am utilizat o serie de instrumente web 2,0 astfel: am creat o pagină de Instagram și una de Facebook pentru a promova proiectul nostru. Am acordat o mare importanță aspectelor etice și de securitate ale proiectului și am stabilit un cod de conduită comun. În plus, ne-am asigurat că toate materialele utilizate erau fără drepturi de autor.
Logo-ul și posterul proiectului le-am realizat în Canva, iar anumite imagini folosite le-am luat de pe Pinterest. De asemenea, am folosit Canva și pentru realizarea broșurii proiectului. Pentru realizarea mesajului pentru mediul înconjurător, am folosit ChaterPix. Pentru realizarea de colaje și fotografii, am folosit PhotoGrid, PicCollage, Picsart, InCollage, Shape Collage. Am folosit aplicațiile InShot, Scoompa Video și VivaVideo pentru a realiza videoclipuri. Pentru sondaje am folosit aplicația Google forms, iar pentru analiza sondajelor am folosit Google slayts.
Toți partenerii au folosit și aplicat instrumentele web 2.0 cu responsabilitate și îndemânare. Am folosit Padlet-ul pentru a încărca materialele de la activitățile proiectului, iar întâlnirile dintre profesori s-au realizat fie în camera de chat a platformei, fie pe Zoom, ca de altfel și întâlnirile copiilor. Pentru jocurile web 2.0 folosite în proiect, am folosit aplicațiile: Learning Apss pentru jocul matematic, iar Jigsawplanet pentru puzzle-ul cu Logo-ul proiectului.
Ca produs final al proiectului nostru, am creat o carte digitală folosind platforma BookCreator. De asemenea, am organizat o expoziție virtuală pe platforma EMAZE pentru a prezenta rezultatele proiectului nostru și produsele colaborative.
Copiii noștri au participat în mod constant la activități creându-și avatarele prin animații cu aplicația ToonArt, ca și profesorii, de altfel. Am avut întotdeauna grijă să protejăm confidențialitatea fețelor copiilor, folosind Point Blur sau Blur Video.
Proiectul nostru Erasmus a contribuit semnificativ la îmbunătățirea practicilor științifice și inovatoare în cadrul programei noastre existente. Prin intermediul proiectului, abordările STEM au fost aplicate mai eficient în educația timpurie a copiilor, stimulând curiozitatea științifică și abilitățile de cercetare ale elevilor. În plus, colaborarea cu parteneri din diferite țări a permis partajarea metodologiilor inovatoare și a celor mai bune practici, îmbogățind procesele noastre educaționale.
Am integrat proiectul în diverse domenii ale programei noastre, inclusiv dezvoltarea socio-emoțională, dezvoltarea limbajului, dezvoltarea cognitivă, abilitățile motorii și domeniile STEM. Activitățile au fost planificate în funcție de vârsta și interesele copiilor, urmând aceste rezultate ale învățării. Adoptând o abordare interdisciplinară, am combinat activități de muzică, artă, știință și dezvoltare a limbajului. Mai mult, diversitatea culturală a partenerilor noștri a sporit conștientizarea interculturală în rândul copiilor.
Produsele finale realizate de copii demonstrează însușirea abilităților de codare, programare, ecologie dar și digitale ale acestora, folosirea învățării active, dar și însușirea abilităților practice și dezvoltarea încrederii în sine folosind instrumentele web 2.0 sub îndrumarea atât a cadrelor didactice cât și a părinților.
Comunicarea și împărtășirea experiențelor fiecărui cadru didactic implicat ne-a îmbogățit bagajul de cunoștințe al fiecăruia.
Am plecat din acest proiect mai bogați profesional, spiritual și moral. Colaborând împreună, ne-am îmbogățit cu toții atât profesional cât și emoțional, creând puternice legături de prietenie care sperăm să ne ofere participarea și colaborarea pe viitor, în cât mai multe proiecte atât eTwinning, dar și Erasmus.
- Disclaimer: Opiniile exprimate în acest articol aparțin autorului și nu reflectă punctul de vedere al Biroului Național de Asistență eTwinning Moldova. Autorul confirmă că toate fotografiile în care apar minori sau fotografiile din cadrul activităților proiectului au fost furnizate cu acordul părinților și/sau a partenerilor de proiect.









