Peste 30 de cadre didactice au participat la Workshopul eTwinning: Proiecte tematice pentru o învățare interactivă și centrată pe elev
Pe data de 18 octombrie 2025, Universitatea Tehnică a Moldovei a găzduit workshopul tematic eTwinning, cu tema „Proiectul tematic eTwinning, un cadru de învățare interactiv și centrat pe elev”. Evenimentul a fost organizat cu scopul de a ghida cadrelor didactice în înțelegerea și aplicarea celor cinci standarde de calitate eTwinning în proiectele educaționale, de a promova bunele practici educaționale și de a sprijini cadrele didactice în valorificarea oportunităților educaționale oferite de platforma eTwinning, un instrument esențial în învățământul european modern.
Workshopul a început cu o sesiune în plen susținută de Angela Dimitriu, reprezentantă a Biroului Național de Asistență eTwinning. În cadrul acestei sesiuni, participanții au avut ocazia să aprofundeze conceptele esențiale legate de proiectele eTwinning, fiind prezentate următoarele teme:
- Criteriile de calitate ale unui proiect eTwinning, punând accent pe relevanța, colaborare, utilizarea TIC și impactul pozitiv asupra dezvoltării competențelor elevilor;
- Structura și organizarea unui proiect eTwinning eficient, incluzând etapele de inițiere, planificare, desfășurare și evaluare;
- Integrarea temei anuale eTwinning în proiectele educaționale, subliniind importanța alinierii acestora cu prioritățile educaționale europene și adaptarea lor la realitățile locale.
De asemenea, participanții au fost ghidați pas cu pas prin platforma eTwinning, având ocazia să exploreze instrumentele disponibile, cum ar fi procesul de înregistrare a unui proiect, gestionarea resurselor în TwinSpace și utilizarea funcțiilor de comunicare pentru colaborare eficientă.
Un moment cu adevărat inspirant a fost prezentarea a două proiecte eTwinning de succes, care au demonstrat impactul real al platformei asupra învățării interactiv:
- „M.O.N.E.Y. Matters – Mentoring Our New Economic Youth”, coordonat de Diana Popovici (CEITI), un proiect dedicat educației financiare, care promovează înțelegerea economiei în rândul tinerelor generații;
- „Culture, the eternal footprints of a nation”, coordonat de Nina Gurițanu (Centrul de Excelență în Construcții), un proiect care îmbină învățarea despre patrimoniul cultural cu explorarea diversității naționale și europene.
Aceste proiecte au subliniat cum învățarea activă și colaborarea internațională pot stimula dezvoltarea competențelor elevilor într-un mod inovativ și sustenabil.
Cea de-a doua parte a workshopului a fost dedicată unei activități practice, în cadrul căreia participanții au fost împărțiți în grupuri pentru a fondat un proiect eTwinning. Acest exercițiu interactiv a inclus următoarele etape:
- Identificarea unei teme comune de interes educațional;
- Stabilirea obiectivelor și activităților educaționale relevante;
- Redactarea unui proiect în colaborare, respectând pașii algoritmului eTwinning, astfel încât să fie pregătit pentru implementare pe platformă.
Acest atelier aplicativ a avut un impact semnificativ, consolidând abilitățile cadrelor didactice în elaborarea și gestionarea unui proiect, stimulând totodată colaborarea interinstituțională și creativitatea.
Workshopul eTwinning de la UTM a oferit o oportunitate excelentă pentru cadrele didactice de a învăța unii de la alții, de a împărtăși experiențe și de a dezvolta idei pentru viitoare proiecte educaționale internaționale. Evenimentul a subliniat importanța inovării în educație și a utilizării tehnologiilor digitale pentru a sprijini învățarea activă și colaborativă. Mai mult, a contribuit la consolidarea unei comunități educaționale implicate, care va continua să dezvolte proiecte centrate pe elevi, adaptate cerințelor secolului XXI.