eTwinning Plus – Moldova
  • Pagina principală
  • Despre eTwinning
    • Noutăți eTwinning
  • Știri
    • Istorii de succes
    • Rezultate concursuri
    • Apeluri de participare
    • Buletin informativ eTwinning
  • Dezvoltare profesională
    • Idei de proiecte
    • Ambasadorii eTwinning
    • Exemple de bune practici
    • Materiale informative
  • Recunoaștere și Certificare
    • Certificatul Național de Calitate
    • Certificatul European de Calitate
    • Certificatul lingvistic european
    • Premiile eTwinning
    • Școlile eTwinning
  • Aplică
    • Regulamente concursuri
  • Contacte
  • Click to open the search input field Click to open the search input field Cautare
  • Menu Menu

Importanța activităților instituționale în cadrul proiectelor eTwinning 

Istorii de succes, Uncategorized

Cernei Kristina,
profesoară de limba engleză, directoare adjunctă, Grad didactic superior, Magistru în Filologia Limbii engleze, Ambasadoare eTwinning
IP Liceul Teoretic „Onisifor Ghibu”, Chișinău

În cadrul proiectului eTwinning „My Future with AI”, implementat în anul de studiu 2025-2026, cei peste 20 de elevii IPLT „Onisifor Ghibu” au participat la o serie amplă de activități naționale menite să le dezvolte competențele digitale, capacitatea de analiză critică și abilitățile de colaborare. Scopul acestor activități a fost de a pregăti elevii pentru etapele internaționale ale proiectului, oferindu-le totodată ocazia de a înțelege mai profund impactul inteligenței artificiale asupra societății moldovenești și asupra vieții lor cotidiene.
Prima etapă a constat în cercetarea modului în care inteligența artificială este utilizată în diverse domenii din Republica Moldova. Elevii au descoperit, că transportul public se modernizează prin instrumente inteligente de optimizare a rutelor și că băncile implementează chatboți pentru o comunicare rapidă. De asemenea, școlile încep să adopte platforme IA pentru învățare personalizată, iar startup-urile locale explorează soluții în agricultură, fintech și educație. Această activitate a evidențiat faptul că Moldova este parte a transformărilor digitale globale, iar IA devine un element esențial al dezvoltării naționale.
În cadrul sesiunii de brainstorming, elevii au discutat despre modul în care tinerii din Moldova folosesc inteligența artificială. Au analizat aplicațiile educaționale, filtrele foto inteligente, instrumentele de traducere și aplicațiile pentru gaming, dar și riscurile precum colectarea excesivă de date, scăderea creativității sau posibilitatea ca unele locuri de muncă să fie automatizate în viitor. Elevii au discutat și despre beneficiile IA pentru persoanele cu dizabilități, pentru siguranța online sau pentru protecția mediului, încurajând o viziune echilibrată asupra tehnologiilor emergente.
Elevii au realizat un video în care elevii au explicat modul în care IA le influențează viața. Aceștia au menționat aplicațiile educaționale, instrumentele de organizare a timpului, aplicațiile sportive sau platformele de evaluare folosite de profesori. Prezentările au fost încărcate pe TwinSpace și vor fi utilizate în întâlnirile internaționale. Activitatea a dezvoltat abilitățile de comunicare, gândirea critică și competențele digitale ale elevilor. (https://youtube.com/shorts/5tF9utZHmOo?feature=share)
Elevii au selectat profesii pe care le consideră puternic influențate de IA în Moldova: inginer AI, analist în securitate cibernetică, tehnician în robotică, creator de conținut digital și analist de date. Pentru fiecare profesie, elevii au argumentat utilitatea ei în contextul digitalizării rapide din țară și al nevoii crescânde de specialiști. Această activitate i-a ajutat să își contureze viziunea asupra pieței muncii și competențelor necesare în viitor. (https://youtube.com/shorts/RynBoGdVGak?feature=share)
O activitate creativă și revelatoare a fost realizarea logoului proiectului „My Future with AI”. Elevii au lucrat în două direcții:
a) Logou creat cu ajutorul inteligenței artificiale
Elevii au folosit aplicații de generare grafică IA pentru a crea propuneri rapide, analizând modul în care AI interpretează cuvintele-cheie ale proiectului. Activitatea a fost cronometrată, iar rezultatele au arătat că:
• AI generează designuri într-un timp foarte scurt,
• oferă variante multiple și estetice,
• permite ajustări rapide.
Totuși, elevii au observat că logourile IA sunt uneori impersonale, prea standardizate și nu reflectă întotdeauna creativitatea autentică a unui elev. (https://www.youtube.com/shorts/YT0_71BoDs8) b) Logou realizat manual
Elevii au desenat logouri folosind tehnici tradiționale, punând accent pe simboluri, culori și mesaj. Deși activitatea a durat mai mult, rezultatele au fost unice, personalizate și au reflectat stilul fiecărui elev.
Concluziile elevilor:
• IA oferă eficiență, dar nu poate înlocui creativitatea umană,
• creația manuală implică gândire critică, originalitate și sensibilitate artistică,
în procesul de învățare, echilibrul dintre tehnologie și creativitate este esențial.
Această activitate practică i-a ajutat pe elevi să înțeleagă limitele IA și rolul important al omului în procesul creativ.
Activitățile desfășurate în cadrul proiectului „My Future with AI” au avut un impact profund asupra elevilor, oferindu-le înțelegere reală și aplicată a inteligenței artificiale, competențe digitale avansate, abilitatea de a analiza critic avantajele și dezavantajele IA, o perspectivă clară asupra profesiilor viitorului, încredere în comunicare și colaborare internațională.
Prin combinația dintre cercetare, brainstorming, creație digitală, activități practice și colaborare, elevii au înțeles că IA nu este doar un concept tehnologic, ci un fenomen global care le influențează viața, educația și viitorul profesional.
Proiectul îi ajută să devină cetățeni digitali responsabili, creativi și pregătiți pentru provocările lumii moderne. În același timp, activitățile derulate în Moldova demonstrează că școala este un spațiu în care inovația, tehnologia și gândirea critică se întâlnesc pentru a sprijini dezvoltarea armonioasă a fiecărui elev.

Disclaimer: Opiniile exprimate în acest articol aparțin autorului și nu reflectă punctul de vedere al Biroului Național de Asistență eTwinning Moldova. Autorul confirmă că toate fotografiile în care apar minori sau fotografiile din cadrul activităților proiectului au fost furnizate cu acordul părinților și/sau a partenerilor de proiect.

decembrie 18, 2025
Share this entry
  • Share on Facebook
  • Share on X
  • Share on WhatsApp
  • Share on Pinterest
  • Share on LinkedIn
  • Share on Tumblr
  • Share on Vk
  • Share on Reddit
  • Share by Mail
https://e-twinning.utm.md/wp-content/uploads/2021/02/eTwinning-LogoHorizontal_CMYK.png 0 0 Dimitriu Angela MD https://e-twinning.utm.md/wp-content/uploads/2021/02/eTwinning-LogoHorizontal_CMYK.png Dimitriu Angela MD2025-12-18 09:56:202025-12-19 14:29:40Importanța activităților instituționale în cadrul proiectelor eTwinning 
Search Search

Categorii de noutăți

  • Apeluri de participare (182)
  • Aplica (2)
  • Buletin informativ eTwinning (7)
  • Certificatul European de Calitate (2)
  • Certificatul lingvistic european (1)
  • Certificatul Național de Calitate (15)
  • Exemple de bune practici (7)
  • Istorii de succes (129)
  • Noutăți eTwinning (116)
  • Premiile eTwinning (5)
  • Regulamente concursuri (10)
  • Rezultate concursuri (33)
  • Școlile eTwinning (12)
  • Știri (408)
  • Uncategorized (95)

ULTIMELE NOUTĂȚI

  • Importanța activităților instituționale în cadrul proiectelor eTwinning  decembrie 18, 2025
  • Apel de participare la Conferința Națională eTwinning Moldova decembrie 17, 2025
  • Informații și noutăți eTwinningla nivel european, 16 decembrie 2025 decembrie 16, 2025
  • Peste 25 de profesori au participat la atelierul de inițiere în eTwinning organizat de Universitatea Tehnică a Moldovei la 6 decembrie 2025 decembrie 8, 2025
  • BULETIN INFORMATIV ETWINNING 2025 decembrie 5, 2025

Arhiva noutăților

decembrie 2025
L Ma Mi J V S D
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
293031  
« nov.    

Sprijinul acordat de Comisia Europeană pentru elaborarea și mentenanța acestui site nu constituie o aprobare a conținutului, care reflectă doar opiniile autorilor, iar Comisia nu poate fi trasă la răspundere pentru orice utilizare a informațiilor conținute în aceasta.

Programul eTwinning face parte din European School Education Platform.

© eTwinning Plus - UTM. All rights reserved.
  • Link to Instagram
  • Link to LinkedIn
  • Link to Skype
  • Link to Youtube
Link to: Apel de participare la Conferința Națională eTwinning Moldova Link to: Apel de participare la Conferința Națională eTwinning Moldova Apel de participare la Conferința Națională eTwinning Moldova
Scroll to top Scroll to top Scroll to top

Conținutul de pe acest portal reflectă punctul de vedere al autorului. Comisia Europeană nu este responsabilă pentru eventuala utilizare a informației pe care o conține.

Accept settings

Cookie and Privacy Settings



How we use cookies

We may request cookies to be set on your device. We use cookies to let us know when you visit our websites, how you interact with us, to enrich your user experience, and to customize your relationship with our website.

Click on the different category headings to find out more. You can also change some of your preferences. Note that blocking some types of cookies may impact your experience on our websites and the services we are able to offer.

Essential Website Cookies

These cookies are strictly necessary to provide you with services available through our website and to use some of its features.

Because these cookies are strictly necessary to deliver the website, refusing them will have impact how our site functions. You always can block or delete cookies by changing your browser settings and force blocking all cookies on this website. But this will always prompt you to accept/refuse cookies when revisiting our site.

We fully respect if you want to refuse cookies but to avoid asking you again and again kindly allow us to store a cookie for that. You are free to opt out any time or opt in for other cookies to get a better experience. If you refuse cookies we will remove all set cookies in our domain.

We provide you with a list of stored cookies on your computer in our domain so you can check what we stored. Due to security reasons we are not able to show or modify cookies from other domains. You can check these in your browser security settings.

Other external services

We also use different external services like Google Webfonts, Google Maps, and external Video providers. Since these providers may collect personal data like your IP address we allow you to block them here. Please be aware that this might heavily reduce the functionality and appearance of our site. Changes will take effect once you reload the page.

Google Webfont Settings:

Google Map Settings:

Google reCaptcha Settings:

Vimeo and Youtube video embeds:

Accept settingsHide notification only