Un proiect eTwinning este mai mult decât despre colaborare, este despre puterea de a convinge că A FI ALTFEL e bine!
Cernei Kristina,
Profesoară de limbă engleză,
IPLT „Onisifor Ghibu”, Chișinău
Societatea contemporană este caracterizată prin criza de timp și abundența informațională și tehnică. În cadrul sistemului educațional, deși consoderat rigid, putem să afirmăm că din 2020, perioadă pandemică, tehnologiile și implicit internetul au devenit extrem de utile, iar efectele pozitive ale acestora ne ajută la formarea și pregătirea tinerilor pentru viață în contextul utilizării dialogului sau comunicării virtuale, a jocurilor educative și ale altor resurse educaționale deschise disponibile pentru elevi și profesori.
O resursă de încredere și responsabilă care respectă o serie de criterii și condiții corespunzătoare sistemului educațional din Republica Moldova, este platforma eTwinning. Proiectele eTwinning produc impact nu doar instructiv-educativ, dar și civic. Un exemplu de proiect eTwinning cu rezultate educaționale care corespund condițiilor și criteriilor curriculare este „My World My Life”, care este în derulare din Decembrie 2022. Prin acest proeict, profesorii din țările partenere (https://youtu.be/eeCR36awnHk ) colaborează pentru a aduce noutate și schimbare în învățarea organizațională. Tematica proiectului se bazează pe implementarea metodelor de participare interactivă, socială, pe experimentare de situații de observare a realității, dar și pe posibilitatea de a valorifica cele învățate și în viața de zi cu zi.
Proiectul „My World My Life” este bazat pe un parteneriat tripartit părinți-elevi-profesori. Este temeinic să menționăm importanța educației conceptului de siguranță online, întrucât statisticle demonstrează că tinerii de azi sunt cel mai mult expuși hărțuirii cibernetice. Consimțământul parental este indubitabil un segment care este prezent în oricare proiect eTwinning, inclusiv și crearea unor reguli pe care elevii le aduc la cunoștința participanților proiectului. Prin acest link https://youtu.be/Y2KFya03gc8 putem vedea creativitatea elevilor, inclusiv competențele digitale de editare și montare a conținutului.
Este critic de menționat că tematica proiectelor eTwinning este curriculară și pot fi adaptate cerințelor planificărilor de lungă durată. Spre exemplu, în cadrul proiectului „My World My Life”, elevii de clasa a IV-a, au exersat, perfecționat și au pus în practică cunoștințele la tema „My Body”. Astfel în cadrul orei de limbă engleză, a fost predat conținutul de vocabular potrivit nivelului, elevii au elaborat un poster în care au reprezentat vocabularul predat (https://youtu.be/eEeD60IobVI ). Elevii de la nivelul primar ulterior pregătirii posterului au avut posibilitatea de a preda acest conținut elevilor din clasa întâi. Această colaborare a fost una de mare impact emoțional pentru ambele clase participante. Elevii clasei întâi au reușit să învețe câteva cuvinte, dar mai importnat a fost aspectul de integrare socială între elevi. Mai mult decât atât, această colaborare a avut impact transdisciplinar, elevii la ora de educație fizică, au studiat corpul uman atât în limba română cât și engleză. Evaluarea conținutului a fost prin utilizarea jocului Kahoot! (https://youtube.com/shorts/ERuy77tfzVw?feature=share ) Crearea unui alt mod de evaluare ne permite să afirmăm că elevii devin mai motivați să fie eficienți, iar conținutul evaluat fiind propus mai atractiv, devine prin sine un mod de învățare și sistematizare, nu odar de învățare.
O altă temă abordată a fost „Jobs” (https://youtu.be/NO2HLT_hwuE ), această temă a fost adaptată la nivelul primar, gimnazial și liceal. Astfel elevii la nivel primar au avut de completat un conținut prestabilit cu informații despre sine și familie, elevii la nivel gimnazial au aplicat cunoștințele prin crearea unui conținut digital prin platforma Canva, iar elevii de la nivel liceal au creat eseuri structurate elaborând argumente cu privire la aspectele care influențează tinerii de azi să-și aleagă profesiile. Astfel, un proiect educațional a reușit implicarea a peste 135 de elevi și pe parcursul acestui proiect s- a ținut cont de implicarea și influența familiei asupra luarea deciziilor de către elevi, gândirea critică și complexă, în special în observarea sistematică a prezentului și prezumția posibilului viitor.
Proiectele și parteneriatele școlare presupune o colaborare activă internă dar și internațională. O colaborare de succes are loc pe diferite platforme de comunicare. De exemplu o diseminare a proiectului este pe platforma Facebook (https://www.facebook.com/groups/876431780070326/). Acest grup este aceesat de membrii proiectului, parinții elevilor implicați, de elevi dar și de alți membri care-și doresc cunoașterea etapelor de proiect. Acest proiect poate fi urmărit pe https://sites.google.com/view/etwinningpitlghibuchisinau/my-world-my-life .
În concluzie, aș vrea să îndemn profesorii să implice cât mai mulți elevi în proiectele eTwinning, să promoveze diversitatea culturală, toleranța și implicarea civică. Aș încuraja folosirea resurselor digitale cu scop de învățare și predare, dar și evaluare. Modul de implicare de care dăm dovadă la nivel de clasă, regiune, național și/sau internațional motivează elevii noștri să fie mai curioși, mai sociabili și nu în ultimul timp mai adaptabili unei integrări globale.