Formarea continuă – o condiţie „sine qua non” în realizarea proiectelor eTwinning de calitate

Ina Barbalat
Profesoară de limba franceză și engleză
Instituția Publică Centrul de Excelență în Transporturi
Dragi colegi/Stimate colege,
Îmi face o deosebită plăcere să vă împărtășesc cea mai frumoasă experiență din activitatea profesională, dobândită prin explorarea oportunităţilor oferite de platforma eTwinning. Ţin să menţionez că rezultatele de calitate în proiectele eTwinning pot fi obţinute doar prin asumarea responsabilităţii pentru dezvoltarea profesională continuă, prin urmare, cursurile de formare sunt o parte indispensabilă pentru crearea proiectelor de succes. În acest context, dorinţa de a excela profesional m-a determinat să particip, pe parcursul anului 2023, la cursurile de formare de pe platforma EU Academy, care au avut drept scop consolidarea competenţelor profesionale şi acumularea experienței de valorificare a activităţilor de pe platforma eTwinning. Astfel, platforma EU Academy mi-a oferit oportunitatea de a mă angaja într-un proces de cercetare, orientat spre performanţă şi excelenţă în activitatea profesională. Perfecţionarea competenţelor profesionale şi experienţele noi au fost acumulate în cadrul cursurilor:
- „Quality eTwinning Projects 1. Collaboration between partner schools and use of technology”
Acest curs a fost primul din seria proiectelor de calitate eTwinning, care s-a axat pe valorificarea corectă şi eficientă a celor două criterii principale ale Cadrului Certificatului de Calitate: colaborarea între școlile partenere și utilizarea tehnologiei. În acest context, au fost propuse cele mai relevante şi utile activități, menite să îmbunătățească colaborarea internațională și utilizarea eficientă a instrumentelor TIC disponibile, astfel, am selectat recomandările valoroase care şi-au demonstrat valabilitatea şi eficienţa în diverse contexte educaționale. Totodată, cursul a făcut posibilă cunoaşterea unor tehnici de comunicare şi aplicarea adecvată a acestora în proiectele de promovare a activităților de colaborare în conformitate cu cerințele Certificatului Național de Calitate.
- „Building a Collaborative Culture beyond Classrooms”
Capacitatea de a lucra în colaborare nu se limitează doar la sala de clasă, ci devine o componentă esențială a reformei școlare contemporane. Acest curs online a avut drept scop împărtășirea exemplelor și a celor mai bune practici privind activitățile colaborative între elevi și profesori, fiind prezentate cele mai reușite forme/modalităţi de colaborare între profesori, care să îi încurajeze să treacă de la izolare și autonomie la o muncă colectivă eficientă. Prin urmare, am învățat cum să edific o cultură școlară orientată spre comunitate și parteneriate, promovând o viziune comună în rândul elevilor.
- „Quality eTwinning Projects 2. Pedagogical Approaches”
Acest curs a fost al doilea din seria proiectelor de calitate eTwinning, care a abordat exclusiv criteriile Etichetelor de Calitate. Pe parcursul acestui curs, am învățat cum să creez activități de proiect eTwinning captivante și eficiente. De asemenea, am explorat modalități de evaluare a calității proiectelor eTwinning și utilizarea datelor de evaluare pentru îmbunătățirea viitoarelor proiecte. Cursul online a fost o resursă valoroasă pentru mine, deoarece mi-a oferit posibilitatea de a îmbunătăți proiectele eTwinning iniţiate și de a obţine rezultate de învățare de înaltă calitate pentru elevii mei.
În prezent, urmez al treilea curs din seria proiectelor de succes eTwinning, intitulat „Quality eTwinning Projects 3: Curricular Integration, Results and Documentation”. Cursul valorifică cele două criterii principale ale Cadrului Certificatului de Calitate: integrarea curriculară și documentarea rezultatelor. Conţinuturile abordate sunt utile în planificarea şi implementarea proiectelor eTwinning, prin alinierea la curriculum și promovarea activităților de colaborare în vederea dobândirii de competențe esențiale. Activităţile de perspectivă ale cursului vizează formarea competenţelor de creare a planurilor de proiect care să îndeplinească cerințele curriculumului, prin adaptarea obiectivelor țărilor partenere și familiarizarea beneficiarilor cu modalităţile privind documentarea rezultatelor proiectului conform cerințelor Certificatului Național de Calitate. În acest context, consider că dezvoltarea profesională continuă este esențială pentru obținerea rezultatelor remarcabile în proiectele eTwinning. Iar participarea la cursurile de formare oferite de EU Academy constituie o oportunitate de a cunoaşte noi instrumente necesare pentru a îmbunătăți colaborarea internațională, utilizarea adecvată a tehnologiei, construirea unei culturi colaborative și integrarea curriculară în proiectele iniţiate.
Prin urmare, bunele practici achiziţionate în cadrul acestor cursuri de formare au fost implementate cu succes şi în activitatea profesională, desfăşurată în cadrul Instituţiei Publice Centrul de Excelență în Transporturi. Fiind profesoară de limbi străine în cadrul unei instituții cu profil vocațional, am admirat de fiecare dată pasiunea elevilor pentru automobile, de aceea mi-am propus să integrez armonios pasiunea elevilor în activităţile de învăţare a limbilor străine prin stimularea curiozităţii, creativităţii racordate la experienţele cognitive şi de viaţă ale acestora. Experiențele captivante oferite de proiectele eTwinning mi-a facilitat crearea contextelor optime de învăţare, astfel, elevii fiind încurajaţi şi motivaţi de a-și dezvolta abilitățile de comunicare într-o limbă străină.

Experiența valoroasă acumulată, pe parcursul unui an și jumătate, prin explorarea activă a activităţilor de pe platforma eTwinning, mi-a asigurat succesul în realizarea a două proiecte internaționale: „Virtual meeting between European students” și „Penfriends – A Bridge For Communication”, coordonate cu multă dibăcie şi consecvenţă graţie competenţelor dezvoltate în cadrul cursurilor de formare. Participarea la proiectul internațional „Easter around Europe – a cookery book” a creat contexte de performanță, bazate pe valori, abilități și preferințe.

Preocuparea pentru excelență în activitatea profesională m-a determinat să inițiez proiectul „Virtual meeting between European students”, un proiect realizat cu suflet, coordonat cu multă dăruire, entuziasm și iscusință, adunânând participanți din Franța, Italia, Portugalia, Turcia, România, Moldova. Astfel, prin intermediul acestui proiect s-a promovat cultura colaborării, iar activitățile desfășurate au contribuit la consolidarea și extinderea competențelor de comunicare în limba străină, prin urmare, e important să menționez că proiectul a constituit un mediu educațional favorabil pentru dezvoltarea relațiilor de prietenie adevarată, iar interacțiunea dintre participanți continuând și după finalizarea proiectului. În acest context, proiectul creat și implementat cu succes, reprezintă un exemplu clar al rezultatelor extraordinare pe care le poate aduce colaborarea și încrederea reciprocă între elevi și profesori din diferite țări. Iar implicarea tuturor participanților a fost apreciată prin oferirea Certificatul Național de Calitate. Obținerea Certificatului European de Calitate a confirmat valoarea și pregnanța proiectului inițiat. Mențiunea obținută în cadrul concursului ”Proiecte eTwinning. Inovație și colaborare, ediția 2022”pune în evidență însemnătatea proiectului pentru comunitatea eTwinning.


Consider că rezultatele remarcabile obținute se datorează cursurilor de formare, care joacă un rol important în dezvoltarea competențelor profesionale în vederea atingerii succesului. Am convingerea că fiecare proiect și curs de formare mi-a fortificat abilitățile și capacitățile profesionale, devenind tot mai conștientă de importanța dezvoltării continue în obținerea rezultatelor de calitate în proiectele eTwinning.
Prin urmare, cursurile de formare oferite de Biroul Național de Asistență eTwinning Moldova și EU Academy au fost extrem de relevante și mi-au oferit instrumentele necesare pentru a crea și implementa proiecte captivante și eficiente, care să îmbine colaborarea internațională, utilizarea tehnologiei și integrarea curriculară. Totodată, am dobândit abilități și am preluat strategii esențiale pentru a face din proiectele inițiate o experiență autentică și valoroasă pentru elevi, care să promoveze învățarea activă, gândirea critică și dezvoltarea competențelor-cheie.
Rezultatele obținute în proiectele mele și feedback-ul pozitiv primit de la elevi și colegi m-au încurajat să continui să explorez și să utilizez resursele și instrumentele oferite de eTwinning. Această platformă a devenit o sursă inepuizabilă de inspirație și oportunități de colaborare internațională.
Așadar, important este să conștientizăm că educația este un proces continuu, iar dezvoltarea profesională este cheia pentru a fi în pas cu schimbările și a obține rezultate de calitate în proiectele noastre. Participarea la cursurile de formare oferite de EU Academy și alte organizații similare ne oferă oportunitatea de a ne perfecționa abilitățile, de a învăța noi metode și tehnici de predare și de a fi mereu la curent cu cele mai recente tendințe și inovații din domeniul educației.
Încurajez cu multă încredere toți profesorii implicați în proiectele eTwinning să caute oportunități de dezvoltare continuă și să participe la cursurile de formare oferite de EU Academy și de alte organizații partenere. Aceste cursuri nu numai că ne îmbogățesc cunoștințele și abilitățile, dar ne oferă și oportunitatea de a ne conecta și de a prelua experiențe noi de la profesorii care au reușit să se impună prin vocație, profesionalism și desăvârșire în activitatea profesională.

De asemenea, trebuie să fim deschiși la colaborare și să ne implicăm în proiecte internaționale pe platforma eTwinning. Aceste proiecte ne oferă posibilitatea de a lucra alături de profesori și elevi din întreaga lume, de a împărtăși experiențe și culturi diferite și de a dezvolta competențe interculturale și de comunicare.
Motivația elevilor este esențială și necesită identificarea modalităților inovatoare de a-i implica și de a le arăta relevanța și aplicabilitatea cunoștințelor pe care le dobândesc în domeniul transporturilor. Proiectele eTwinning ne oferă această oportunitate, deoarece combină în mod inteligent educația cu tehnologia și colaborarea internațională.

Dezvoltarea continuă a profesorilor este esențială pentru a inspira și a îndruma elevii, pentru a le oferi o educație de calitate și pentru a-i pregăti pentru provocările și oportunitățile viitorului. Participarea activă la cursurile de formare și implicarea în proiectele eTwinning, consolidează competențele profesionale și deschide noi orizonturi în educația internațională.
Dragi colegi, stimate colege, haideți să fim mereu în căutarea inovației și să profităm de toate resursele și instrumentele pe care eTwinning le pune la dispoziție. Prin colaborarea noastră și implicarea activă în comunitatea eTwinning, putem crea proiecte de succes și oferi elevilor o educație valoroasă și memorabilă. Este important să continuăm să ne dezvoltăm, să fim deschiși la schimbare și să investim în educația viitoarei generații. Doar prin eforturile noastre constante și prin participarea activă în procesul de învățare putem obține rezultate de calitate și putem face o diferență semnificativă în viețile elevilor noștri.
Consider că este o oportunitate excelentă de a adresa mulțumiri speciale Biroului Național de Asistență eTwinning Moldova pentru susținerea și încurajarea consecventă în explorarea și valorificarea potențialului educațional al platformei eTwinning. Mulțumesc, de asemenea, întregii comunități eTwinning pentru spiritul lor de colaborare și pentru contribuția lor la crearea unui mediu de învățare inspirațional și stimulativ.
Acest material reflectă doar opinia autorului şi nu reprezintă în mod necesar poziţia oficială a BNA eTwinning Moldova sau a Comisiei Europene.




