INOVAȚIE ȘI CALITATE ÎN PREDARE ȘI ÎNVĂȚARE PRIN PRISMA PROIECTELOR ETWINNING
Dorina Dragoi
Profesoară de informatică, limba engleză și robotică
IP Gimnaziul ”Vasile Pârvan”
c. Gotești, r-nul Cantemir
Într-o lume educațională aflată într-o continuă schimbare, proiectele eTwinning se dovedesc a fi o gură de aer proaspăt pentru cadrele didactice și elevi deopotrivă. Aceste proiecte promovează colaborarea și comunicarea internațională, inovarea și utilizarea tehnologiei în educație, factori atât de importanți în era digitală în care trăim, pentru stimularea și motivarea învățării active.
De la seminarele internaționale până la implementarea efectivă a proiectelor, experiența eTwinning se dovedește a fi una de neuitat, cu impact profund asupra tuturor participanților.
În scopul creșterii calității educației, Programul eTwinning promovează învățarea colaborativă în rândul elevilor și cadrelor didactice. Pentru acestea din urmă sunt organizate diverse oportunități de formare profesională online și onsight. Seminarele internaționale eTwinning oferă cadrelor didactice oportunitatea de a se conecta cu colegi din alte țări, de a schimba idei și de a învăța unii de la alții. Aceste seminare sunt locuri unde inovația, creativitatea și bunăvoința sunt la ele acasă. Participanții au ocazia de a descoperi noi metode, instrumente și aplicații de predare, de a împărtăși bune practici și de a dezvolta proiecte transnaționale care să îmbunătățească procesul educațional, făcând-ul mai interesant și atractiv pentru elevi.
Pentru mine, participarea la Seminarul Multilateral eTwinning în Praga, Cehia, în perioada 06-08 iunie 2024, a reprezentat o experiență inedită și foarte importantă pentru a da un start bun activității mele în programul eTwinning, pentru elaborarea și implementarea proiectelor educaționale internaționale la orele de informatică, robotică și limbă engleză.
În cadrul acestui seminar am fost instruiți cu privire la etapele de elaborare și implementare a proiectelor eTwinning, de căutare și găsire a partenerilor pe platforma ESEP, stabilirea rolurilor participanților în cadrul proiectului, plasare a produselor în paginile twinspace-ului, etc. Dar, cel mai important rol al acestui seminar a constituit oportunitatea de a cunoaște profesori activi, creativi și profesioniști din diferite țări, deschiși spre colaborare, cu care am interacționat stabilind relații de prietenie și parteneriat și am reușit să elaborăm și să înregistrăm proiectul „Well-Tech-Being”, care urmează să fie implementat începând cu luna septembrie 2024.
Proiectul menționat, la care sunt co-fondatoare, elaborat împreună cu alte patru cadre didactice din România, Albania, Lituania și Slovacia, are scopul de a educa și îndruma elevii în utilizarea corectă, în siguranță a tehnologiilor informaționale, pentru a păstra bunăstarea psihică, emoțională a lor și a crește totodată performanța școlară la disciplinele de studiu prin intermediul dispozitivelor digitale, instrumentelor și aplicațiilor online utilizate în procesul educational, prin comunicarea și colaborarea activă a elevilor cu semenii lor din alte țări pentru ași dezvolta competențele lingistice în limba străină și spiritul de lucru în echipă, atât de necesare în realitatea contemporană. Sporirea abilităților digitale precum și schimbul cultural-educațional de asemenea va contribui la dezvoltarea personală și profesională, la creșterea stimei de sine și față de semeni, la înrădăcinarea valorilor general umane și celor europene a participanților la proiect, factori care influențează starea de bine a elevilor și profesorilor, atât la școală, căt și în societate.
Astfel, implementarea noilor instrumente, aplicații educaționale și tehnologii informaționale, strategiilor de comunicare prin colaborare în procesul instructiv-educativ, atât de specifice disciplinelor pe care le predau și proiectelor eTwinning și care reprezintă o prerogativă a conceptului ”inovație în educație”, nu poate duce decât la un proces educațional de calitate. Totodată, experiența frumoasă pe care am trăit-o la Praga, a avut, cu siguranță, un impact emoțional și motivațional pozitiv major asupra mea, stare care se va exercita cu siguranță și asupra elevilor mei, fiind în strânsă concordanță cu tema generală a acestui an ”Well-being at school”.
În consecință, pot afirma că implicarea în programul eTwinning poate aduce nenumărate beneficii tuturor participanților, indiferent de disciplina de studiu predată/studiată, deoarece se bazează pe dezvoltarea competențelor profesionale, curriculare, lingvistice, digitale și colaborative ale elevilor și profesorilor. Proiectele educaționale eTwinning reprezintă o oportunitate extraordinară pentru cadrele didactice și elevi de a se conecta, a colabora și a inova. Participarea la seminare internaționale și implementarea acestor proiecte au un impact profund, transformând educația într-o experiență dinamică și plină de satisfacții. eTwinning nu doar că aduce lumea în sala de clasă, dar și pregătește elevii și profesorii pentru un viitor mai interconectat și mai digital, presupunând lărgirea orizonturilor personale, culturale și profesionale.