Învățarea limbii engleze prin strategii de comunicare eficiente în cadrul proiectelor eTwinning
Profesoară de limbă engleză,
Ambasadoare eTwinning
IPLT „Onisifor Ghibu”, Chișinău
eTwinning este comunitatea școlilor din Europa și noi, cadrele didactice ce activează în şcolile din ţările europene participante pe această platformă de comunicare, colaborare, demarare de proiecte şi schimb de informaţii, facem parte din cea mai palpitantă comunitate educaţională din Europa. Fiind o comunitate internațională, majoritatea proiectelor sunt realizate în limba engleză. Astfel, frumuseţea unui proiect eTwinning începe în momentul în care, odată stabilite detaliile de principiu, nu doar că elevul/eleva devine centrul activităților ce se derulează in cadrul proiectului, dar și exersează prin aplicarea și integrarea cunoștințelor în limba engleză. Profesorul/profesoara devine facilitator, mediator, activitățile sunt centrate pe elev, pe dezvoltarea competențelor cheie, pe dezvoltarea comunicării într-o limbă de circulație internațională, pe crearea unor relații de comunicare, prietenie, cunoaștere, colaborare și implicare.
Este important să menționăm că aplicabilitatea și integrarea competențelor elevilor/elevelor devine facil datorită strategiilor de comunicare eficiente pe care le utilizează cadrul didactic în cadrul proiectelor eTwinning. Proiectele inițiate de obicei includ grupuri mixte de elevi/eleve iar comunicarea în limba engleză devine o prioritate pentru a obține un rezultat comun. Drept rezultat, comunicarea dezvoltă și competențele de colaborare și comunicare facilitând abilitățile de lucru în echipă. În proiectul „Wheels to Well-Being ESMP”, participanții/participantele în proiect au avut activități de comunicare orală și scrisă, rezultatele le putem vedea pe pagina dedicată activităților acestui proiect. https://sites.google.com/view/etwinningpitlghibuchisinau/wheels-to-well-being-esmp.
Datorită temei relevante și interesante centrate pe importanța stării de bine, elevii/elevele au explorat acest subiect în grupuri internaționale. Hărțile conceptuale și cercetările comune au inclus discuții în limba engleză. și au realizat prezentări pe subiecte de interes, utilizând diverse instrumente digitale și să le-au prezinte colegilor lor internaționali. Prin produsul Canva am reușit să diseminăm informații utile tuturor celor din proiect, și am obținut multă exersare a limbii engleză prin prisma înțelegerii ce este starea de bine și cât de mult ne influențează pentru a obține inclusiv performanță școlară. https://www.canva.com/design/DAGF1B-q7zg/40sb3OV_7d5yD42GWdVXtA/edit
Aș vrea să menționez că o dată ce elevii și elevele simt că pot contribui la demersul unui proiect eTwinning, ei se inițiază în activități care nu au fost planificate. Spre exemplu, în cadrul proiectului am elaborat o activitate de colaborare, în care elevii și elevele claselor a XII-a au avut de elaborat prezentări Canva pentru elevii/elevele claselor a V-a, utilizând vocabular și gramatică ajustată vârstei pe tema stării de bine https://youtu.be/GoHlPPYIW6Y. Elevii claselor a V-a au fost într-atât de fascinați de colaborare pentru că nu doar au ascultat, dar au comunicat, au colaborat și au povestit din propriile experiențe în limba engleză, încât și-au dorit să le mulțumească elevilor/elevelor din clasele a XII-a prin scrisori de gratitudine. Am scris aceste scrisori, le-am oferit colegilor/colegelor și cei din a XII-a au decis că vor și ei să scrie scrisori de gratitudine, scrise de mână, membrilor familiei, sau prietenelor etc. Această activitate a generat interes pentru partenerii noștri internaționali astfel a fost creată „The International Book of Gratitude” https://youtu.be/xVe6a6bxf3A.
Este important de menționat că orice activitate în cadrul unui proiect eTwinning realizată în limba engleză fie că e despre cultura partenerilor implicați fie despre tradiții și obiceiuri din alte culturi, generează interes și rezultă în competență și performanță lingvistică. Elevii/elevele trebuie încurajați să își ofere feedback unul altuia cu privire la utilizarea limbii engleze, promovând astfel auto-evaluarea și îmbunătățirea continuă. Pentru noi, cadrele didactice, devine oportun să putem motiva elevii/elevele să genereze conținut lingvistic în limba engleză astfel ușurându-ne procesul de evaluare a abilităților de comunicare în limba engleză prin activități practice, valorificând participarea și colaborarea, nu doar cuantificarea rezultatelor.
În concluzie aș menționa că un proiect eTwinning dacă are obiective clare de învățare și realizabile elevii/elevele să își concentreze eforturile și să își monitorizeze progresul. Prin obținerea unui certificat de calitate național/european oferim motivarea intrinsecă de a învăța limba engleză. Consider că prin utilizarea sus numitelor strategii de comunicare în cadrul proiectelor eTwinning, elevii/elevele nu doar că își îmbunătățesc abilitățile de comunicare în limba engleză, dar dezvoltă și competențe interculturale valoroase. Aceste experiențe contribuie nu doar la învățarea limbii, ci și la formarea de cetățeni europeni mai încrezători și mai deschiși.