EXPERIENȚA MEA ETWINNING CU PROIECTUL FUN CODING JOURNEY
Prof. Floriana Cornelia MITRICĂ
Școala Gimnazială ”Virgil Mazilescu” Corabia, România
Proiectul eTwinning Fun Coding Journey s-a născut din ideea că în zilele noastre, în copilăria timpurie, codificarea este cea mai importantă cale pentru abilitățile secolului XXI. În cadrul proiectului, ne-am gândit la studii de codificare distractive folosind metode de concretizare, gamificare, povestire. Ne-am dorit ca acest proiect să trezească copiilor interesul și curiozitatea față de codare și matematică, să îi ajute să dobândească abilități logice și matematice de bază, să-și dezvolte abilitățile de analiză, sinteză și evaluare, folosind jocuri și diferite mijloace, permițându-le să se dezvolte în activități de codificare, dar și de rezolvare a problemelor, folosind gândirea creativă și anticipând soluțiile problemelor.
Codificare este ceea ce îi ajută pe copiii de toate vârstele să se concentreze, să fie mai atenți, mai implicați și să gândească logic. Majoritatea activităților sunt create și organizate având anumite obiective didactice urmărite și care prin sarcinile stabilite și realizate, urmează să fie atinse de către copii. În cadrul proiectului, ne-am gândit la studii de codificare distractive folosind metode de concretizare, gamificare, povestire. Pe lângă studiile fără computer, ne-am propus să includem și studii digitale.
Proiectul și-a propus a le trezi copiilor interesul și curiozitatea față de codificare, a-i ajuta să înțeleagă conceptul de algoritm și secvență, să dobândească abilități de alfabetizare tehnologică, să-și însușească abilități logice de bază, să-și dezvolte pe cele de analiză, sinteză și evaluare, folosind diferite jocuri și mijloace, permițându-le să se dezvolte în activități de codificare, dar și de rezolvare a problemelor, folosind gândirea creativă și anticipând soluțiile problemelor.
Proiectul s-a adresat preșcolarilor și l-am realizat și gândit împreună cu buna mea prietenă și colegă cu care am avut o colaborare excelentă în ultimii trei ani, Aysel Kurt, din orașul Eskișehir din Turcia. Proiectul a adunat 17 parteneri: cinci parteneri din România, doi parteneri din Grecia și zece parteneri din Turcia. Acesta a debutat în luna decembrie și s-a încheiat în luna mai 2023.
În luna decembrie au fost stabilite sarcinile partenerilor, chestionarele de intrare în proiect, selectarea posterului proiectului, activitatea codeweek precum și planul pe următoarele luni. Astfel s-a hotărât ca în lunile ianuarie, februarie, martie, aprilie și mai să se desfășoare activitățile propriu-zise. Acest lucru s-a stabilit în urma primei întâlniri online pe care am avut-o în luna decembrie.
Astfel, împreună cu toți partenerii, am stabilit ca în luna ianuarie să realizăm afișul proiectului în fiecare unitate implicată în proiect, să desfășurăm prima întâlnire online a copiilor, să realizăm selecția mascotelor (toți partenerii) și salutul video al fiecărui partener, transformat apoi în produs comun.
În luna februarie, am desfășurat activități cu ocazia Zilei Siguranței pe internet, am realizat mesajul social destinat copiilor afectați de cutremurul din Turcia și codificarea numelui proiectului ca și produs comun.
În luna martie, am desfășurat activități legate de Misiunea 1 – codarea cu pixeli, Misiunea 2 – codificarea muzicală a unui cântec și realizarea întâlnirii muzicale a echipelor mixte, precum și Misiunea 3, realizarea de către partenerii din proiect a poveștii proiectului și realizarea pentru fiecare secvență a unui desen sugestiv. Cu materialele realizate în cadrul Misiunii 3, am realizat la finalul lunii o broșură cu povestea codificată, ca și produs comun.
În luna aprilie, am realizat activitățile specifice Misiunii 4 și Misiunii 5, adică codare matematică realizată pe echipe mixte: codare cu numere, codare cu forme geometrice și codare cu patterns și codare cu material din natură și în natură.
În luna mai, am desfășurat ultimele activități ale proiectului: am sărbătorit împreună Ziua eTwinning, unde am realizat fiecare partener dramatizarea răpirii Europei de către Zeus, o adaptare după o legendă promovată de către partenerii din Grecia. Apoi am realizat Misiunea 6, unde copiii implicați în proiect s-au întâlnit pentru ultima dată și unde am realizat harta proiectului prin indicarea cu ajutorul săgeților a traseului urmat de Robot pentru a ajunge acasă, am completat chestionarele finale ale proiectului și primirea certificatelor de către toți partenerii implicați în proiect.
Activitățile proiectului au fost în număr de șase și noi le-am numit Misiuni, acestea au fost diverse și interesante și s-au mai adăugat în fiecare lună alte activități legate de diferite evenimente din lunile respective.
Comportamentele pozitive sau negative dobândite în perioada preșcolară pot continua toată viața. În proiectul nostru, se așteaptă ca aceste comportamente potrivite să fie integrate pe tot parcursul educațional al copilului și să li se asigure continuitatea. Folosirea doar a instrucțiunilor verbale în dobândirea și reglarea comportamentelor nu este eficientă sau efectul său este temporar.
Copilul va vedea că comportamentele corecte sunt încurajate și întărite în mod constant, astfel încât copilul să manifeste comportamente similare și să facă din ele un obicei.
În proiectul nostru, studiile de codare și potrivire, puzzle-urile, codarea pe modele planificate ca activități de grup sunt legate de activitățile care s-au desfășurat în sala de clasă sau acasă, cu ajutorul părinților noștri. În timpul lecțiilor, copiii au fost captați prin crearea unui algoritm de poveste despre abilitățile de codare și codarea modelelor, pe subiecte care le-au atras atenția. Animațiile au fost realizate prin basme și dramă. A fost creată o mascota pentru a asigura permanența codării robotizate. Am îmbinat armonia cu tehnologia. Ne-am asigurat că aceste activități continuă acasă cu diagrame de comportament.
Toate activitățile au fost stabilite împreună cu toți partenerii în cadrul întâlnirilor lunare. În cadrul proiectului, am încurajat copiii să lucreze, să colaboreze în echipe și să aleagă modalități de căutare și afișare a informațiilor, să fie creativi, responsabili și independenți. De foarte multe ori, veneau cu idei privind desfășurarea activităților pe care împreună le puneam în practică.
Copiii au acționat remarcabil, au beneficiat de utilizarea interactivă a instrumentelor intelectuale, a limbajului, a simbolurilor și a textului într-un mod interactiv, au lucrat în grupuri eterogene și au avut o bună dispoziție permanentă pe durata desfășurării întregului proiect, au cooperat și au reușit să gestioneze și să soluționeze imediat orice problemă apărută.
Pe lângă crearea unor atitudini și comportamente pozitive legate de activitățile de codare, am reușit să-i deprindem atât pe părinți cât și pe copii cu tehnologia secolului XXI, folosind diferite aplicații și creând diferite lucrări: ChatterPix sau realizând diferite fișe interactive/ jocuri Liveworksheets, Jigsawplanet , Tospaa.org, Educaplay sau Wordwall.
Aceste aplicații ușor de utilizat și folosit de către copii au sporit interesul și curiozitatea acestora, aceștia fiind nerăbdători de la o temă la alta în a rezolva alte și alte sarcini care să implice utilizarea diferitelor aplicații.
Toate activitățile realizate au fost în conformitate cu curriculumul preșcolar, planurile lunare, vârsta și dezvoltarea copiilor specifice fiecărei țări. Toate studiile au fost incluse în planurile lunare și în fluxurile de formare zilnică. S-a urmărit dezvoltarea abilităților de gândire și vocabular ale copiilor. De asemenea, am contribuit la descoperirea și dezvoltarea abilităților lor de rezolvare a problemelor.
Copiii s-au implicat cu mult entuziasm în realizarea activităţilor. Ca și cadru didactic am îndrumat realizarea sarcinilor, sarcinile de învăţare au oferit copiilor posibilitatea de a corela și îmbina informaţii din diferite domenii. Metodele activ-participative au plasat copilul în centrul activităţii de învăţare. Modalităţile de organizare a copiilor pe echipe şi individual au facilitat interrelaţionarea, intercunoaşterea şi autocunoaşterea. Predarea integrată oferă copiilor posibilitatea grupării informaţiilor într-un sistem holistic, asigurând durabilitatea celor asimilate, precum şi aplicabilitatea crescută a noilor achiziţii.
Proiectul a avut un impact pozitiv atât asupra copiilor cât și a cadrelor didactice implicate, în speță și asupra mea. Dezvoltarea abilităților de codare cât și îmbinarea acestora cu activitățile interdisciplinare a avut efecte benefice din punct de vedere psihopedagogic asupra tuturor participanților.
Datorită implicării, seriozității și dedicării tuturor partenerilor, proiectul FUN CODING JOURNEY a fost premiat la Conferința Națională eTwinning din România cu premiul al II-lea pe țară, la categoria preșcolari, iar în Turcia, proiectul nostru a obținut locul I la Premiile naționale eTwinning, la categoria STEM.