Colaborare internațională și inovație în învățământul profesional tehnic prin proiectele eTwinning
Exploring the World of Transportation – a Journey in Knowledge and Innovation este mai mult decât un simplu proiect educațional, reprezintă o experiență de învățare unică, care a reunit profesori și elevi din diverse colțuri ale Europei. Acest proiect, inițiat de Alina Ciorici, profesoară de limba română și franceză la Centrul de Excelență în Transporturi, a adus laolaltă discipline variate și a încurajat o abordare transdisciplinară și multilingvistică, oferind elevilor șansa de a colabora și de a învăța într-un context internațional.
În cadrul acestui interviu, am discutat cu partenerii din proiect pentru a înțelege mai bine cum au reușit să integreze aceste elemente inovatoare în procesul educațional, care au fost provocările întâmpinate și ce beneficii au observat pe parcurs. Fiecare profesor a adus o contribuție valoroasă, iar perspectivele lor diverse oferă o imagine de ansamblu asupra impactului acestui proiect asupra elevilor și profesorilor implicați.
În continuare, vă invităm să descoperiți răspunsurile lor la întrebări legate de integrarea curriculară, dificultățile întâlnite și modul în care proiectul a influențat procesul de învățare al elevilor.
Alina Ciorici (Moldova):
- Fiind fondatoarea proiectului, cum ai reușit să coordonezi eficient echipa internațională și să menții coerența în activitățile desfășurate pe platforma eTwinning?
Cu multă curiozitate și entuziasm am demarat un proiect destul de mare și complex, inițial fiind 18 profesori și 98 de elevi.
Împreună cu membrii echipei am gândit o abordare integrativă și cooperatistă. Având ca fundament principiile învățarii eTwinning, am integrat armonios multidisciplinaritatea (româna, franceza, engleza, chimia, educația pentru societate, matematica, fizica, electrotehnica, geografia) cu transdisciplinaritatea; pedagogia constructivistă (clasa inversată) cu pedagogia experiențială (outdoor classroom); cercetarea-explorarea cu TIC (digitalul).
Pentru a reuși să coordonez o echipă internațională mare și mixtă, am urmărit mai mulți pași stabiliți clar din start:
- Am stabilit o viziune clară, obiective și scop comun, care să ghideze activitățile echipei, asigurându-mă că toți membrii sunt aliniați și înțeleg importanța contribuției lor.
- Am stabilit o comunicare constantă: am identificat, împreună, mijloace de comunicare eficiente, precum întâlniri sistematice online, grupuri de discuții și platforme de colaborare, pentru a facilita schimbul de idei și feedback.
- Am definit, împreună, responsabilitatea și implicarea fiecărui membru, astfel încât să realizeze cu succes obiectivele propuse cu elevii, atât în echipele locale cât și cele mixte/eterogene.
- Am încurajat colaborarea, promovat un mediu cooperativ în care toți membrii sunt încurajați să își împărtășească experiențele, resursele și bunele practici, domeniul internațional aducând o diversitate de perspective valoroase.
- Monitorizarea progresului: am stabilit, împreună, indicatori de performanță și am realizat evaluări interne, periodice ale avansării proiectului, ajustând strategia dacă era necesar pentru a menține coerența activităților.
- Echipa a celebrat succesele elevilor, oferind feedback pozitiv și constructiv, reciproc.
- Ce provocări ați întâmpinat în calitate de fondator al proiectului în utilizarea platformei eTwinning și cum le-ați depășit?
Provocările și dificultățile ne transformă activitatea într-o cursă către plăcerea de a reuși și de a ne depăși limitele. Desigur, am avut multe provocări la nivel uman și tehnic, așa cum o demonstrează numărul de profesori care au ajuns la finalul proiectului: 7 profesori și 82 de elevi, cei mai rezistenți.
Trebuie menționată deschiderea membrilor echipei de a lucra cu elevii în echipe mixte (MD, IT, RO, TR). În opinia mea, cea mai mare provocare a fost realizarea activităților la diferite materii, cu elevi din diferite țări, în care aceștia au devenit traducători și mediatori direcți.
O provocare care merită subliniată este gestionarea diversității culturale și lingvistice a profesorilor. Am încurajat o comunicare deschisă și utilizarea instrumentelor de traducere pentru a facilita un bun schimb de opinii.
Coordonarea programelor între membrii echipei din diferite fusuri orare a fost, de asemenea, o provocare. Pentru a ne ajuta, am creat un grup comun, permițând fiecăruia să propună soluții convenabile pentru întâlnirile noastre.
Împreună, depășim provocările și ne construim succesul!
Carmen Bîrnă (România):
- Cum ați integrat competențele lingvistice franceze în cadrul proiectului transdisciplinar?
Obiectivele proiectului sunt în concordanță cu tema transportului și cu activitățile propuse. De altfel, aceste obiective sunt în acord cu curriculumul pentru limba franceză, pentru clasa a X-a, L2. Proiectul nostru este dedicat elevilor pentru dezvoltarea competențelor cheie, specifice disciplinelor incluse în proiect, cum ar fi: comunicarea, cercetarea, colaborarea, gândirea critică, creativitatea, competențele digitale și competențele media.
- Ce provocări ați întâmpinat în timpul colaborării cu studenții din alte țări?
La începutul proiectului, a apărut o mică problemă. Era dificil să comunicăm cu elevii din alte țări. Însă, odată ce s-au creat legăturile, totul a devenit foarte simplu. Elevii au lucrat individual și în echipe mixte, internaționale.
Aliona Carp (Moldova):
- Cum ați adaptat conținutul disciplinar pentru a se integra într-un proiect multilingv și transdisciplinar?
- Am stabilit scopul şi obiectivele proiectului: Important este ce competenţe şi cunoștințe dorim să dezvoltăm la elevi. Încadrarea acestor obiective în cadrul proiectului.
- Am selectat şi identificat un conţinut relevant pentru disciplina predată şi cum pot fi prezentate într-un mod care facilitează înţelegerea în mai multe limbi şi domenii.
- Am identificat punctele de intersecție între discipline, cum se leagă conceptele şi temele dintr-o disciplină cu cele din altele, promovând gândirea critică şi colaborarea între discipline (Chimie, l. română, l. engleză. l. franceză, educația pentru societate, etc…).
- Am folosit tehnologii educaţionale care ne-au permis facilitarea accesului la conținut în multiple limbi.
Acești pași m-au ajutat pe mine şi echipele noastre să creem un proiect educațional care nu doar că integrează diferite discipline și limbi, dar și promovează o înțelegere profundă și integrală a subiectelor studiate.
- Ce credeți că au câștigat elevii dumneavoastră din participarea la acest proiect internațional?
Participarea în acest proiect internațional a adus multiple beneficii pentru elevi, contribuind la dezvoltarea personală, academică și socială. Elevii au avut ocazia să își îmbunătățească abilitățile de comunicare într-o limbă străină, dezvoltându-și vocabularul și fluența în limba respectivă. Experiența practică de utilizare a limbii în acest context internațional a fost extrem de valoroasă. Interacțiunea cu colegi din alte țări a ajutat elevii să își lărgească orizonturile culturale, să înțeleagă și să aprecieze diversitatea culturală și să-și dezvolte respectul și empatie față de alte culturi și tradiții.
Chiara Angelico (Italia):
- Care a fost valoarea adăugată a proiectului eTwinning în raport cu domeniul VET (Învățământ Profesional și Tehnic) în care activează școala ta?
Datorită proiectului, elevii au avut ocazia să descopere rolul fundamental al electronicii, domeniul lor de studiu, în dezvoltarea rețelei globale a sistemelor de transport, precum și în modernizarea și digitalizarea acestora pentru a face față tranziției ecologice și energetice. Abordarea multidisciplinară și colaborarea internațională le-au oferit o viziune globală asupra acestei teme, sporindu-le interesul pentru disciplinele STEM, dar și pentru limbile străine. În plus, proiectul a avut și o funcție de orientare profesională, datorită colaborării cu companii și entități active în domeniul transporturilor inovatoare și ecologice.
- Care au fost principalele avantaje ale colaborării internaționale pentru elevii tăi?
Confruntarea interculturală și comunicarea multilingvă, precum și împărtășirea obiectivelor comune și colaborarea, au favorizat în rândul elevilor mei dezvoltarea competențelor interculturale, digitale și de cetățenie, precum și a competențelor tehnice. Principalul avantaj al colaborării internaționale a fost generarea în rândul elevilor a curiozității și dorinței de a se confrunta cu alte culturi, fără teama de a gestiona și depăși eventualele obstacole lingvistice și de comunicare, ceea ce a crescut, de asemenea, motivația pentru studiul limbii străine. În plus, acest tip de activitate i-a făcut pe elevi conștienți și mândri de capacitățile lor de a atinge rezultate comune, depășind provocările legate de munca în echipă. Un alt avantaj al lucrului într-un context multicultural a fost lărgirea orizonturilor elevilor, dezvoltând în ei un sentiment de cetățenie globală și solidaritate internațională, esențiale în societatea interconectată și globală în care trăim.
Livia Brenici (Moldova):
- Cum a fost percepută abordarea transdisciplinară de către elevii dumneavoastră în cadrul orelor de educație pentru societate?
Abordarea transdisciplinară a fost primită cu mult interes și implicare de către elevii mei în cadrul orelor de Educație pentru Societate. După prezentări, aceștia au investigat mijloacele de transport electrice și cu motoare cu ardere internă, explorând inovațiile recente din domeniu. În cadrul dezbaterilor pe tema „Automobilul electric = automobilul viitorului?”, elevii au adus argumente pro și contra, rezultatele cercetării lor fiind prezentate într-o carte digitală.
Etapele proiectului, precum „Prin labirintul infrastructurii” și „Construind punți prin experimentare”, au implicat reorganizarea elevilor în echipe mixte, colaborând cu colegi din alte școli. Deși neobișnuită, această experiență s-a dovedit a fi una dintre cele mai interesante, elevii aplicând cunoștințele dobândite și realizând videoclipuri pe teme precum dezvoltarea comunității și drepturile omului.
Activitățile transdisciplinare le-au permis să își dezvolte abilitățile lingvistice, de gândire critică și de colaborare. Elevii au călătorit virtual în diverse locuri, cum ar fi Sicilia, Turcia și Muzeul de Transport Electric din Chișinău, și și-au consolidat competențele digitale prin utilizarea platformelor e-Twinspace și Google Meet. Aceste activități le-au îmbogățit cunoștințele despre transport, inovare și impactul social, contribuind la dezvoltarea lor personală și profesională.
- Care au fost cele mai mari provocări pe care le-ați întâmpinat în implementarea acestui proiect?
Prima provocare a proiectului a fost formarea echipei, deoarece nu se găseau doritori. Pentru a-i implica, am discutat cu elevii despre beneficiile participării, cum ar fi dezvoltarea abilităților, cunoștințelor și competențelor în domeniul transporturilor și inovării. Astfel, am reușit să conving câțiva elevi, însă menținerea lor până la final a fost dificilă, având în vedere că erau în primul an de liceu, cu multe materii. Totuși, cei mai determinați au rămas până la sfârșit.
Fiind doar în al doilea an de activitate ca profesor, aceasta a fost și pentru mine o primă experiență de acest gen. La început, totul părea complicat: nu reușeam să ne logăm, nu înțelegeam etapele, nu știam unde să încărcăm produsele. Am realizat că, pe lângă cunoștințe, e nevoie de multă răbdare și muncă. Din cauza dificultăților tehnice, unii elevi au abandonat proiectul. Au fost momente când am vrut să renunț, dar nu puteam să îmi dezamăgesc partenerii. Cu timpul, am început să gestionăm mai bine situația, iar lucrurile s-au îmbunătățit.
Colaborarea cu colegele profesoare a fost plăcută și respectuoasă, cu multe momente de împărtășire a experiențelor. În ciuda provocărilor, proiectul a fost o experiență valoroasă atât pentru mine, cât și pentru elevi, și mă bucur că am făcut parte din această echipă.
Doinița Panainte (Moldova):
- Cum ați reușit să integrați limba română într-un proiect cu atât de multe discipline și culturi diferite?
Am integrat limba română în proiect prin utilizarea ei în dezbateri, prezentări și realizarea materialelor video. Elevii au explorat concepte legate de transport, tehnologie și inovare, discutând în română atât cu colegii lor, cât și în cadrul colaborărilor internaționale. Totodată, am pus accent pe dezvoltarea abilităților lingvistice, folosind româna pentru a analiza subiecte legate de transport și drepturile omului, creând astfel o punte între discipline și culturi diferite.
- Care a fost cel mai provocator aspect al predării limbii engleze în cadrul acestui proiect internațional?
Cel mai provocator aspect al predării limbii engleze în cadrul acestui proiect internațional a fost asigurarea că elevii puteau comunica eficient idei complexe despre transport și inovație în contextul diferitelor culturi. Mulți elevi aveau niveluri diferite de competență în limba engleză, astfel că am fost nevoit să echilibrez predarea abilităților lingvistice cu ghidarea lor prin conținut tehnic și interdisciplinar. În plus, coordonarea colaborării cu echipe internaționale, unde atât barierele lingvistice, cât și diferențele de fus orar erau factori de complicare, a adăugat o altă dimensiune de complexitate.
Acest proiect a demonstrat puterea colaborării internaționale în educație, oferind atât profesorilor cât și elevilor o oportunitate unică de a învăța și de a se dezvolta într-un context global. Prin abordarea transdisciplinară și multilingvistică, proiectul „Exploring the World of Transportation – a Journey in Knowledge and Innovation” nu doar că a adus cunoștințe tehnice esențiale, dar a și întărit legăturile culturale și a promovat o înțelegere mai profundă a diversității. Interacțiunile între parteneri, reflectate în răspunsurile lor, subliniază impactul semnificativ pe care acest tip de proiecte îl poate avea în pregătirea elevilor pentru o lume din ce în ce mai interconectată.
Până în prezent, toți partenerii din Republica Moldova au reușit să obțină Certificatul Național de Calitate pentru activitățile desfășurate în cadrul proiectului nostru. De asemenea, partenerul din România a ridicat cu succes același certificat național.
Proiectele eTwinning sunt esențiale pentru promovarea colaborării internaționale și inovației în educație, oferind oportunități unice de învățare și dezvoltare profesională. Îndemnăm pe toți cei din sistemul educațional să participe la aceste proiecte pentru a valorifica beneficiile unei rețele educaționale globale și pentru a contribui la crearea unui mediu de învățare dinamic și interactiv.
Echipa de proiect:
Alina Ciorici
Carmen Bîrnă
Doinița Panainte
Chiara Angelico
Aliona Carp
Livia Brenici