Implementarea proiectelor eTwinning în cadrul învățământului extrașcolar în vederea eficienței actului educațional la orele de cerc „Arte plastice”
Conducătoare de cerc „Arte plastice”, grad didactic I
Centrul de creație tehnică, sect. Buiucani, mun. Chișinău
„Învățarea pe bază de proiect merge dincolo de trezirea interesului elevilor.
Proiectele bine concepute încurajează investigația activă şi dezvoltarea
capacităților cognitive de nivel superior.”
John Thomas
Rezumat: Acest articol prezintă câteva aspecte ale aplicării proiectelor eTwinning la orele cercului „Arte plastice” în învățământul extrașcolar. Proiectele eTwinning sunt centrate pe elevi și includ diferite forme de instruire și de participare activă a acestora în procesul didactic. Proiectele eTwinning oferă un mediu bogat și semnificativ în care copiii dezvoltă abilități complexe interdisciplinare, care sunt esențiale pentru o funcționare eficientă în lumea modernă.
Cuvinte-cheie: proiectele eTwinning, mentalitate deschisă, meta-abilități, colaborare, interacțiune, gândire critică.
Argument: Actualitatea realizării acestui fel de proiecte este determinată de necesitatea transformării sentimentelor de admirație faţă de frumuseţea naturii în convingeri şi deprinderi de protejare a acesteia. Proiectele eTwinning sunt axate pe conexiunea teoriei cu practica și sunt menite să îi facă pe copii conștienți în abordarea problemelor zi de zi și soluționarea situațiilor reale în practică.
Proiectele eTwinning au un caracter interdisciplinar şi permit abordarea subiectelor propuse din mai multe unghiuri, dezvoltând multilateral personalitatea copilului. Acestea înseamnă o schimbare de roluri pentru elevi, profesori, părinţi şi alte persoane care participa la implementare. Ele oferă copiilor şansa de a fi experţi, de a colabora cu alţi copii şi a interacţiona cu adulţi şi alte persoane din comunitate. Profesorii îşi asumă rolul de facilitatori în învățarea centrată pe elev. Într-un proiect, tinerii participanți dobândesc cunoştinţe aprofundate despre un subiect, îşi folosesc capacităţile de gândire critică, realizează conexiuni cu lumea reală şi îşi demonstrează înţelegerea prin produse şi reprezentaţii, folosind deseori tehnologia.
Fiecare copil are un anumit fel de a fi, prin faptul că personalitatea fiecărui copil este un complex unic de trăsături, de aptitudini şi abilităţi, de convingeri, sentimente. Avantajele pedagogice ale proiectelor eTwinning sunt flexibilitatea, potențialul intens creator și viziunea participativă, centrată pe elev, ancorată în principiile „learning by doing / a învăța prin experiență proprie”, care duc la stare de bine a copilului.
Prin proiectele eTwinning li se propun elevilor activități interesante, specifice vârstei, liant între programul școlar și viața de zi cu zi. Astfel, copiii își îmbogățesc cultura generală, leagă noțiunile într-un demers interdisciplinar ancorat în „project based learning / învățarea bazată pe proiect” și primesc o viziune deschisă asupra „lifelong learning / învățării pe tot parcursul vieții”. În acest context, profesorul devine facilitator, organizează și modelează mediul, îndrumă pașii învățăceilor și încurajează formarea competențelor prin efortul propriu al celor mici. Aceștia devin participanți direcți și activi la cunoașterea realității, la formarea propriei personalități, responsabili pentru parcursul lor de învățare.
Proiectul eTwinning „JIGSAW – a mindful approach to learning” – este un proiect, axat pe conexiunea teoriei cu practica. El a fost menit să îi facă pe elevi conștienți în abordarea problemelor ecologice. Proiectul a avut o poziție strategică de a dezvolta abilitățile meta-skills, contribuind la transformarea cunoștințelor teoretice în practică. Copiii au studiat variante de soluționare a problemelor ecologice în orașul natal. Scopul proiectului – dezvoltarea abilităților metacognitive și gândirii critice, abilităților de a cerceta, a analiza situația, a lua decizii de sine stătător, de a fi capabili să gestioneze provocările și oportunitățile lumii moderne. Proiectul „JIGSAW” a propus studenților să-și îmbunătățească abilitățile meta-skills printr-o abordare atentă a procesului de învățare, de a dezvolta reziliența și adaptabilitatea. În proiect au participat 6 profesori și 130 elevi cu vârsta 7-10 ani, din trei țări partenere: Turcia, Republica Moldova și România. Durata proiectului – 9 luni (septembrie 2023 – mai 2024).
Cu proiectul „JIGSAW” am propus să urmărim 6 meta-abilități care au fost atinse prin 6 activități principale:
- Conștientizarea de sine și autocontrolul: dezvoltarea capacității de a înțelege și gestiona propriile impulsuri, emoții, puncte forte.
- Construirea relațiilor: identificarea și inițierea conexiuni pentru a lucra cu ceilalți în vederea atingerii unor obiective comune.
- Deschidere: dezvoltarea curiozității și mentalității deschise către idei și abordări noi, pentru a dezvolta o mentalitate de creștere.
- Gândire critică: abilitatea de a reflecta critic asupra noilor cunoștințe și experiențe pentru a obține o înțelegere mai profundă, a încorpora și a extinde învățarea.
- Adaptabilitate și rezistență: dezvoltarea de flexibilitate atunci când faci față provocărilor neașteptate.
- Abilitare și antreprenoriat: dezvoltarea dorinței de a-și asuma riscuri, de a da dovadă de inițiativă și de a întreprinde noi aventuri.
Copiii au dezvoltat competenţe de a învăţa din diverse surse, independent şi în grupuri internaționale:
- Competenţe de a comunica idei şi a concluziona pe baza unei probleme în limba maternă și în limba engleză;
- Competenţe de a acţiona conform unui plan de activitate; competenţe de a stabili legătură între propriile capacităţi, eforturi şi rezultatele obținute;
- Competenţe digitale, în domeniul tehnologiilor informaţionale şi comunicaţionale (TIC);
- Competenţe specifice ale disciplinei: explorarea diverselor instrumente, materiale şi tehnici de artă;
- Realizarea lucrărilor plastice în diverse tehnici şi materiale de artă, capacităţi de gândire plastică și creativă;
- Cultivarea gustului estetic şi exprimarea artistică.
Obiective generale ale proiectului au fost realizate prin sarcini concrete. Prin colaborare s-a creat următoarele produse și video-uri pe Youtube: PictraMap, Prezentarea proiectului și a țărilor partenere, Analiza SWOT, Video comun „Întâlnirea online cu copii de sărbătoarea cu prezentarea de Biblioteca vie”, Colaje PhotoVoice, Prezentare comună cu coperte de cărți, Puzzle cu problema depistată, Galeria vizuală PhotoVoice, Master-class online, Atelier comun „Paradă de avioane”, Online workshop „Gândește ambițios”, Cartea comună electronică „Orașele viitorului”, Propria poveste comună, Scrisoare deschisă către autorități, „Construirea unei mentalități de creștere”. Am creat produse în colaborare interdependentă, în care contribuția unui partener depinde de a celuilalt, prin metoda Folding Story. Acest lucru a fost posibil printr-o comunicare continuă și coordonarea eficientă și constructivă.
Fiecare proiect generează noi idei pentru proiectul următor. Analizând realizarea proiectului de către copii, am observat că aceștia au fost încântați de munca în echipe și de colaborarea pentru rezolvarea sarcinilor, au avut posibilitatea să se afirme în funcție de abilitățile proprii în echipă, au căutat diverse surse de rezolvare a problemelor. Toate acestea duc la rezultate mai bune, la o mai bună colaborare, la creşterea autonomiei și motivației. Prin realizarea proiectelor eTwinning, i se lasă copilului mai multă libertate de exprimare şi acţiune şi i se oferă ocazii reale de a lua decizii şi de a-şi asuma responsabilităţi. Acestea duc la crearea unei motivaţii puternice şi la o implicare efectivă şi afectivă a elevilor în proiecte.
Posibilitățile de corelare a cunoștințelor dintre diferite discipline didactice sunt nelimitate și creează un mediu propice pentru ca fiecare elev să se exprime liber, creativ, în echipă sau individual. Proiectele eTwinning oferă un mediu bogat și semnificativ în care elevii dezvoltă abilități complexe care sunt esențiale pentru o funcționare eficientă în lumea modernă.
Bibliografie:
Preda, – Metoda proiectelor la vârstele timpurii, Editura Miniped, Bucureşti, 2005.
Breben, E. Gongea, – Metode interactive de grup – ghid metodic –, Editura Arves, 2002.
Ciolan, – Învăţarea integrată, Editura Polirom, Iaşi, 2008.
Cerghit, I. Neacşu,– Prelegeri pedagogice, Ed. Polirom, Iaşi, 2001.
Cerghit, Sisteme de instruire alternative şi complementare. Structuri, stiluri, strategii, Editura Aramis, Bucureşti, 2001.
Preda, M. Pletea, F. Grama, A. Cocoş, D. Oprea, M. Călin, – Ghid pentru proiecte tematice, Ed. Humanitas Educaţional, Bucureşti, 2005.
Ciobotaru, Şt. Antonovici, M. Popescu, D. Fenichiu, Aplicaţii ale metodei proiectelor, Ed. CD PRESS, Bucureşti, 2008.