eTwinning Plus – Moldova
  • Pagina principală
  • Despre eTwinning
    • Noutăți eTwinning
  • Știri
    • Istorii de succes
    • Rezultate concursuri
    • Apeluri de participare
    • Buletin informativ eTwinning
  • Dezvoltare profesională
    • Idei de proiecte
    • Ambasadorii eTwinning
    • Exemple de bune practici
    • Materiale informative
  • Recunoaștere și Certificare
    • Certificatul Național de Calitate
    • Certificatul European de Calitate
    • Certificatul lingvistic european
    • Premiile eTwinning
    • Școlile eTwinning
  • Aplică
    • Regulamente concursuri
  • Contacte
  • Click to open the search input field Click to open the search input field Cautare
  • Menu Menu

Implementarea proiectelor eTwinning în cadrul învățământului extrașcolar în vederea eficienței actului educațional la orele de cerc „Arte plastice”

Istorii de succes

Oxana Coroleac

Conducătoare de cerc „Arte plastice”, grad didactic I

Centrul de creație tehnică, sect. Buiucani, mun. Chișinău

 

„Învățarea pe bază de proiect merge dincolo de trezirea interesului elevilor.

Proiectele bine concepute încurajează investigația activă şi dezvoltarea

capacităților cognitive de nivel superior.”

John Thomas

 

Rezumat: Acest articol prezintă câteva aspecte ale aplicării proiectelor eTwinning la orele cercului „Arte plastice” în învățământul extrașcolar. Proiectele eTwinning sunt centrate pe elevi și includ diferite forme de instruire și de participare activă a acestora în procesul didactic. Proiectele eTwinning oferă un mediu bogat și semnificativ în care copiii dezvoltă abilități complexe interdisciplinare, care sunt esențiale pentru o funcționare eficientă în lumea modernă.

Cuvinte-cheie: proiectele eTwinning, mentalitate deschisă, meta-abilități, colaborare, interacțiune, gândire critică.

Argument: Actualitatea realizării acestui fel de proiecte este determinată de necesitatea transformării sentimentelor de admirație faţă de frumuseţea naturii în convingeri şi deprinderi de protejare a acesteia. Proiectele eTwinning sunt axate pe conexiunea teoriei cu practica și sunt menite să îi facă pe copii conștienți în abordarea problemelor zi de zi și soluționarea situațiilor reale în practică.

Proiectele eTwinning au un caracter interdisciplinar şi permit abordarea subiectelor propuse din mai multe unghiuri, dezvoltând multilateral personalitatea copilului. Acestea înseamnă o schimbare de roluri pentru elevi, profesori, părinţi şi alte persoane care participa la implementare. Ele oferă copiilor şansa de a fi experţi, de a colabora cu alţi copii şi a interacţiona cu adulţi şi alte persoane din comunitate. Profesorii îşi asumă rolul de facilitatori în învățarea centrată pe elev. Într-un proiect, tinerii participanți dobândesc cunoştinţe aprofundate despre un subiect, îşi folosesc capacităţile de gândire critică, realizează conexiuni cu lumea reală şi îşi demonstrează înţelegerea prin produse şi reprezentaţii, folosind deseori tehnologia.

Fiecare copil are un anumit fel de a fi, prin faptul că personalitatea fiecărui copil este un complex unic de trăsături, de aptitudini şi abilităţi, de convingeri, sentimente. Avantajele pedagogice ale proiectelor eTwinning sunt flexibilitatea, potențialul intens creator și viziunea participativă, centrată pe elev, ancorată în principiile „learning by doing / a învăța prin experiență proprie”, care duc la stare de bine a copilului.

 Prin proiectele eTwinning li se propun elevilor activități interesante, specifice vârstei, liant între programul școlar și viața de zi cu zi. Astfel, copiii își îmbogățesc cultura generală, leagă noțiunile într-un demers interdisciplinar ancorat în „project based learning / învățarea bazată pe proiect” și primesc o viziune deschisă asupra „lifelong learning / învățării pe tot parcursul vieții”. În acest context, profesorul devine facilitator, organizează și modelează mediul, îndrumă pașii învățăceilor și încurajează formarea competențelor prin efortul propriu al celor mici. Aceștia devin participanți direcți și activi la cunoașterea realității, la formarea propriei personalități, responsabili pentru parcursul lor de învățare.

Proiectul eTwinning „JIGSAW – a mindful approach to learning” – este un proiect, axat pe conexiunea teoriei cu practica. El a fost menit să îi facă pe elevi conștienți în abordarea problemelor ecologice. Proiectul a avut o poziție strategică de a dezvolta abilitățile meta-skills, contribuind la transformarea cunoștințelor teoretice în practică. Copiii au studiat variante de soluționare a problemelor ecologice în orașul natal. Scopul proiectului – dezvoltarea abilităților metacognitive și gândirii critice, abilităților de a cerceta, a analiza situația, a lua decizii de sine stătător, de a fi capabili să gestioneze provocările și oportunitățile lumii moderne. Proiectul „JIGSAW” a propus studenților să-și îmbunătățească abilitățile meta-skills printr-o abordare atentă a procesului de învățare, de a dezvolta reziliența și adaptabilitatea. În proiect au participat 6 profesori și 130 elevi cu vârsta 7-10 ani, din trei țări partenere: Turcia, Republica Moldova și România. Durata proiectului – 9 luni (septembrie 2023 – mai 2024).

Cu proiectul „JIGSAW” am propus să urmărim 6 meta-abilități care au fost atinse prin 6 activități principale:

  1. Conștientizarea de sine și autocontrolul: dezvoltarea capacității de a înțelege și gestiona propriile impulsuri, emoții, puncte forte.
  2. Construirea relațiilor: identificarea și inițierea conexiuni pentru a lucra cu ceilalți în vederea atingerii unor obiective comune.
  3. Deschidere: dezvoltarea curiozității și mentalității deschise către idei și abordări noi, pentru a dezvolta o mentalitate de creștere.
  4. Gândire critică: abilitatea de a reflecta critic asupra noilor cunoștințe și experiențe pentru a obține o înțelegere mai profundă, a încorpora și a extinde învățarea.
  5. Adaptabilitate și rezistență: dezvoltarea de flexibilitate atunci când faci față provocărilor neașteptate.
  6. Abilitare și antreprenoriat: dezvoltarea dorinței de a-și asuma riscuri, de a da dovadă de inițiativă și de a întreprinde noi aventuri.

 Copiii au dezvoltat competenţe de a învăţa din diverse surse, independent şi în grupuri internaționale:

  • Competenţe de a comunica idei şi a concluziona pe baza unei probleme în limba maternă și în limba engleză;
  • Competenţe de a acţiona conform unui plan de activitate; competenţe de a stabili legătură între propriile capacităţi, eforturi şi rezultatele obținute;
  • Competenţe digitale, în domeniul tehnologiilor informaţionale şi comunicaţionale (TIC);
  • Competenţe specifice ale disciplinei: explorarea diverselor instrumente, materiale şi tehnici de artă;
  • Realizarea lucrărilor plastice în diverse tehnici şi materiale de artă, capacităţi de gândire plastică și creativă;
  • Cultivarea gustului estetic şi exprimarea artistică.

Obiective generale ale proiectului au fost realizate prin sarcini concrete. Prin colaborare s-a creat următoarele produse și video-uri pe Youtube: PictraMap, Prezentarea proiectului și a țărilor partenere, Analiza SWOT, Video comun „Întâlnirea online cu copii de sărbătoarea cu prezentarea de Biblioteca vie”, Colaje PhotoVoice, Prezentare comună cu coperte de cărți, Puzzle cu problema depistată, Galeria vizuală PhotoVoice, Master-class online, Atelier comun „Paradă de avioane”, Online workshop „Gândește ambițios”, Cartea comună electronică „Orașele viitorului”, Propria poveste comună, Scrisoare deschisă către autorități, „Construirea unei mentalități de creștere”. Am creat produse în colaborare interdependentă, în care contribuția unui partener depinde de a celuilalt, prin metoda Folding Story. Acest lucru a fost posibil printr-o comunicare continuă și coordonarea eficientă și constructivă.

Fiecare proiect generează noi idei pentru proiectul următor. Analizând realizarea proiectului de către copii, am observat că aceștia au fost încântați de munca în echipe și de colaborarea pentru rezolvarea sarcinilor, au avut posibilitatea să se afirme în funcție de abilitățile proprii în echipă, au căutat diverse surse de rezolvare a problemelor. Toate acestea duc la rezultate mai bune, la o mai bună colaborare, la creşterea autonomiei și motivației. Prin realizarea proiectelor eTwinning, i se lasă copilului mai multă libertate de exprimare şi acţiune şi i se oferă ocazii reale de a lua decizii şi de a-şi asuma responsabilităţi. Acestea duc la crearea unei motivaţii puternice şi la o implicare efectivă şi afectivă a elevilor în proiecte.

Posibilitățile de corelare a cunoștințelor dintre diferite discipline didactice sunt nelimitate și creează un mediu propice pentru ca fiecare elev să se exprime liber, creativ, în echipă sau individual. Proiectele eTwinning oferă un mediu bogat și semnificativ în care elevii dezvoltă abilități complexe care sunt esențiale pentru o funcționare eficientă în lumea modernă.

Bibliografie:

Preda, – Metoda proiectelor la vârstele timpurii, Editura Miniped, Bucureşti, 2005.

Breben, E. Gongea, – Metode interactive de grup – ghid metodic –, Editura Arves, 2002.

Ciolan, – Învăţarea integrată, Editura Polirom, Iaşi, 2008.

Cerghit, I. Neacşu,– Prelegeri pedagogice, Ed. Polirom, Iaşi, 2001.

Cerghit, Sisteme de instruire alternative şi complementare. Structuri, stiluri, strategii, Editura Aramis, Bucureşti, 2001.

Preda, M. Pletea, F. Grama, A. Cocoş, D. Oprea, M. Călin, – Ghid pentru proiecte tematice, Ed. Humanitas Educaţional, Bucureşti, 2005.

Ciobotaru, Şt. Antonovici, M. Popescu, D. Fenichiu, Aplicaţii ale metodei proiectelor, Ed. CD PRESS, Bucureşti, 2008.

septembrie 16, 2024
Share this entry
  • Share on Facebook
  • Share on X
  • Share on WhatsApp
  • Share on Pinterest
  • Share on LinkedIn
  • Share on Tumblr
  • Share on Vk
  • Share on Reddit
  • Share by Mail
https://e-twinning.utm.md/wp-content/uploads/2021/02/eTwinning-LogoHorizontal_CMYK.png 0 0 Dimitriu Angela MD https://e-twinning.utm.md/wp-content/uploads/2021/02/eTwinning-LogoHorizontal_CMYK.png Dimitriu Angela MD2024-09-16 19:16:162024-09-16 19:22:30Implementarea proiectelor eTwinning în cadrul învățământului extrașcolar în vederea eficienței actului educațional la orele de cerc „Arte plastice”
Search Search

Categorii de noutăți

  • Apeluri de participare (179)
  • Aplica (2)
  • Buletin informativ eTwinning (6)
  • Certificatul European de Calitate (2)
  • Certificatul lingvistic european (1)
  • Certificatul Național de Calitate (14)
  • Exemple de bune practici (7)
  • Istorii de succes (126)
  • Noutăți eTwinning (115)
  • Premiile eTwinning (5)
  • Regulamente concursuri (10)
  • Rezultate concursuri (33)
  • Școlile eTwinning (12)
  • Știri (399)
  • Uncategorized (83)

ULTIMELE NOUTĂȚI

  • Webinar promoțional eTwinning pentru cadrele didactice din educația timpurie octombrie 27, 2025
  • Rezultatele Concursului Național „Ambasador eTwinning 2025” octombrie 27, 2025
  • Apel de participare la Concursul Național „Proiecte eTwinning: Inovație și Colaborare, ediția 2025” octombrie 23, 2025
  • REGULAMENT DE DESFĂȘURARE A CONCURSULUI ”Proiecte eTwinning: Inovație și Colaborare, ediția 2025” octombrie 22, 2025
  • Apel de înscriere la Școala de Toamnă eTwinning, ediția 2025 octombrie 22, 2025

Arhiva noutăților

septembrie 2024
L Ma Mi J V S D
 1
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
30  
« aug.   oct. »

Sprijinul acordat de Comisia Europeană pentru elaborarea și mentenanța acestui site nu constituie o aprobare a conținutului, care reflectă doar opiniile autorilor, iar Comisia nu poate fi trasă la răspundere pentru orice utilizare a informațiilor conținute în aceasta.

Programul eTwinning face parte din European School Education Platform.

© eTwinning Plus - UTM. All rights reserved.
  • Link to Instagram
  • Link to LinkedIn
  • Link to Skype
  • Link to Youtube
Link to: Colaborare internațională și inovație în învățământul profesional tehnic prin proiectele eTwinning Link to: Colaborare internațională și inovație în învățământul profesional tehnic prin proiectele eTwinning Colaborare internațională și inovație în învățământul profesional... Link to: INTEGRAREA ASPECTELOR LUDICE ȘI APLICATIVE ALE MATEMATICII PRIN INTERMEDIUL PROIECTELOR ETWINNING Link to: INTEGRAREA ASPECTELOR LUDICE ȘI APLICATIVE ALE MATEMATICII PRIN INTERMEDIUL PROIECTELOR ETWINNING INTEGRAREA ASPECTELOR LUDICE ȘI APLICATIVE ALE MATEMATICII PRIN INTERMEDIUL...
Scroll to top Scroll to top Scroll to top

Conținutul de pe acest portal reflectă punctul de vedere al autorului. Comisia Europeană nu este responsabilă pentru eventuala utilizare a informației pe care o conține.

Accept settings

Cookie and Privacy Settings



How we use cookies

We may request cookies to be set on your device. We use cookies to let us know when you visit our websites, how you interact with us, to enrich your user experience, and to customize your relationship with our website.

Click on the different category headings to find out more. You can also change some of your preferences. Note that blocking some types of cookies may impact your experience on our websites and the services we are able to offer.

Essential Website Cookies

These cookies are strictly necessary to provide you with services available through our website and to use some of its features.

Because these cookies are strictly necessary to deliver the website, refusing them will have impact how our site functions. You always can block or delete cookies by changing your browser settings and force blocking all cookies on this website. But this will always prompt you to accept/refuse cookies when revisiting our site.

We fully respect if you want to refuse cookies but to avoid asking you again and again kindly allow us to store a cookie for that. You are free to opt out any time or opt in for other cookies to get a better experience. If you refuse cookies we will remove all set cookies in our domain.

We provide you with a list of stored cookies on your computer in our domain so you can check what we stored. Due to security reasons we are not able to show or modify cookies from other domains. You can check these in your browser security settings.

Other external services

We also use different external services like Google Webfonts, Google Maps, and external Video providers. Since these providers may collect personal data like your IP address we allow you to block them here. Please be aware that this might heavily reduce the functionality and appearance of our site. Changes will take effect once you reload the page.

Google Webfont Settings:

Google Map Settings:

Google reCaptcha Settings:

Vimeo and Youtube video embeds:

Accept settingsHide notification only