INTEGRAREA ASPECTELOR LUDICE ȘI APLICATIVE ALE MATEMATICII PRIN INTERMEDIUL PROIECTELOR ETWINNING
Profesoară pentru învățământul primar
Colegiul Național ”Elena Cuza”, Craiova, România
Proiectul eTwinning „MATH WITH LOVE” evidențiază aspectul ludic, distractiv și frumos al matematicii, într-o strânsă conexiune cu viața reală, prin intermediul aplicațiilor practice, prin jocuri, muzică și mișcare, prin activități de codare și prin probleme bazate pe experiențele practice din grădină sau din activitățile zilnice, copiii fiind antrenați în jocuri matematice și în utilizarea instrumentelor digitale.
Inovaţie pedagogică
Am utilizat ”Flipped Learning”, activități STEM, activități de codare și instrumente digitale în învățarea numerelor, a operațiilor matematice, în rezolvarea și compunerea problemelor. Elevii au primit individual materialele video de studiat și jocuri online, iar în clasă, folosind metoda mozaicului, specialiștii din fiecare echipă de câte 4 elevi au explicat, apoi au aplicat, au rezolvat și au experimentat împreună. Activitățile STEM s-au desfășurat în perechi și au presupus plantarea plantelor și compunerea de probleme pe baza acestor activități. Pentru a crește interesul elevilor față de matematică am învățat calculele matematice utilizând desenul, arta, jocurile, cântecele, puzzle-uri, activități de creare a unor jocuri de calcul folosind desene realizate din cifre, activități în grădină și compunerea de probleme pe baza acestor activități. Interacțiunea și colaborarea dintre elevi s-a realizat cu ajutorul jocurilor online și prin crearea unei povești matematice și ilustrarea acesteia în colaborare cu partenerii. Elevii au aplicat conceptele matematice în diferite culturi: activități științifice în grădină, selectarea datelor pentru compunerea problemelor din activități cotidiene, crearea, în echipe mixte, a unei reviste cu jocuri matematice specifice fiecărei țări. Elevii au folosit instrumente digitale: jocuri de adunare și de scădere-Spin Wheel, puzzle-uri-Jigsawplanet, jocuri de grupare a obiectelor-LearningApss, teste pe platforma Liveworksheets. Metode utilizate: brainstorming, investigația, mozaicul (învățarea de la ”specialiștii” din cadrul grupelor), jocul de rol.
Comunicare şi schimburi între şcolile partenere
Elevii și profesorii au comunicat cu partenerii online, pe WhatsApp, pe Zoom sau pe platformă. Au propus idei, au împărtășit impresii referitoare la proiect și au apreciat lucrările partenerilor. Iată cum am organizat activitățile de comunicare: pentru revista cu jocuri matematice-am organizat o sesiune de brainstorming online cu elevii și profesorii pentru a propune idei de jocuri matematice. Echipele transnaționale de designeri, redactori și matematicieni au comunicat online, pe WhatsApp, pentru a colecta și a edita conținutul revistei, inclusiv secvențele din jocuri, descrierile și problemele matematice. Pentru realizarea posterului comun „Math With Love” am utilizat asaltul de idei, Fiecare școală a participat cu un fragment, s-au încărcat fragmentele online și au fost asamblate într-un poster comun. În cadrul activității „Safer Internet Day”, fiecare școală a creat puzzle-uri pe tema siguranței online și le-a partajat cu partenerii. Elevii au rezolvat puzzle-urile propuse de parteneri și au discutat măsurile de siguranță online. Pentru scrierea cărților digitale „Country Math PI” și a cărții „Math Garden”, partenerii au propus idei pentru conținutul cărților și s-au format echipele pentru desene și pentru compunerea problemelor. Prin utilizarea platformei interactive Book Creator, partenerii au lucrat simultan și au colaborat online pentru a realiza cărțile. A fost realizat un Padlet cu informații despre instrumentele digitale WEB 2.0, în care fiecare partener a explicat utilizarea unui instrument.
Colaborare între şcolile partenere
Am colaborat pentru a stabili direcțiile, obiectivele și termenele proiectului în comun. Fiecare școală parteneră și-a prezentat elevii și școala în cadrul unui calendar. Am inclus în calendar date specifice pentru fiecare școală, iar elevii au contribuit cu fotografii. Elevii din fiecare școală au fost organizați în echipe locale pentru a dezvolta jocurile matematice propuse pentru revistă. Echipele de designeri, redactori și matematicieni au colaborat în echipe transnaționale pentru a completa și îmbunătăți conținutul revistei. Posterul comun Elevii au colaborat pentru a crea puzzle-uri pe tema siguranței online, apoi le-au împărtășit cu partenerii pentru a fi rezolvate. Pentru scrierea cărții „Country Math PI”-elevii au fost organizați în echipe pentru a contribui la elaborarea cărții. Fiecare școală a lucrat la anumite fragmente, propunând desene sugestive. La realizarea e-bookului ”Math Garden”, elevii, organizați în echipe de câte 4, au propus activități realizate în grădină, pe baza cărora au compus probleme care să fie rezolvate de parteneri. Pentru diseminarea rezultatelor proiectului a fost realizată o expoziție virtuală.
Utilizarea tehnologiei*
Instrumentele Web au facilitat schimbul de informații și îndeplinirea obiectivelor proiectului. Iată cum am folosit tehnologia: Chatter Pix-am creat avataruri pentru profesori și elevi, adăugând o notă creativă comunicării. JigsawPlanet-am creat puzzle-uri legate de matematică, care au fost distribuite elevilor, încurajând, într-un mod distractiv, colaborarea și rezolvarea problemelor în echipă. WordArt-am creat litere și texte pentru posterul comun „Math With Love!” și pentru a descrie impresii despre proiect, adăugând un element vizual atrăgător comunicării. Book Creator-am creat cărți colaborative, cum ar fi „Country Math PI,” „Math Garden”(o carte cu probleme matematice compuse de copii, pe baza activităților din grădină), „Newspaper” (o revistă cu jocuri matematice). Acest lucru ne-a permis să dezvoltăm și să împărtășim conținut creativ și educațional. Mosaically-am creat logo-ul proiectului nostru, asigurându-ne că avem o identitate vizuală. Padlet-am creat câte un Padlet pentru a prezenta activitățile proiectului și pentru a împărtăși instrumente digitale, asigurând un spațiu pentru informații utile. Canva: am creat postere pentru activitățile proiectului, adăugând un element vizual atractiv prezentării. inCollage: am creat colaje care au ilustrat activitățile noastre. Scoompa Video-am creat filme care au documentat experiențele și activitățile proiectului. Artsteps-am creat o expoziție virtuală care a prezentat produsele și rezultatele proiectului, fiind o modalitate inovatoare de a expune și de a aprecia contribuțiile partenerilor. Renderforest- am creat videoclipuri pentru evaluarea proiectului, în care elevii au oferit feedback și impresii cu privire la experiența lor în proiect.
Rezultate, impact şi documentaţie
Elevii au dezvoltat o pasiune pentru matematică și au învățat interactiv și creativ. Proiectul a promovat gândirea matematică, creativitatea și abilitățile tehnologice. Școala noastră a beneficiat de colaborarea cu școli din alte țări, fiind promovată atât cultura matematică, cât și a vaorile europene. Elevii au învățat să lucreze în echipă cu colegi din alte țări prin activități comune. Prin intermediul acestui proiect, au fost dezvoltate abilitățile creative și gândirea critică a elevilor, aceștia participând cu entuziasm la scrierea colaborativă a poveștii ”Math Country PI” și la crearea problemelor matematice. Proiectul a evidențiat importanța matematicii în context real, prin activitățile ecologice-„Math in the Garden”. Consider că documentațiile produse (reviste, cărți, filme, expoziții virtuale) constituie resurse valoroase în educație.

















