eTwinning Plus – Moldova
  • Pagina principală
  • Despre eTwinning
    • Noutăți eTwinning
  • Știri
    • Istorii de succes
    • Rezultate concursuri
    • Apeluri de participare
    • Buletin informativ eTwinning
  • Dezvoltare profesională
    • Idei de proiecte
    • Ambasadorii eTwinning
    • Exemple de bune practici
    • Materiale informative
  • Recunoaștere și Certificare
    • Certificatul Național de Calitate
    • Certificatul European de Calitate
    • Certificatul lingvistic european
    • Premiile eTwinning
    • Școlile eTwinning
  • Aplică
    • Regulamente concursuri
  • Contacte
  • Click to open the search input field Click to open the search input field Cautare
  • Menu Menu

Proiectul eTwinning „Roots and Rights” – un model autentic de educație pentru cetățenie activă și drepturile omului

Istorii de succes

Aliona Meriacre, profesoară de limba engleză,

Liceul Teoretic Republican „Aristotel”,

mun. Chișinău, Republica Moldova

Curriculumul național pentru limbi străine în învățământul liceal subliniază în mod clar importanța dezvoltării competențelor de comunicare în contexte reale, inclusiv prin implicarea în teme sociale, civice și interculturale. Acesta încurajează formarea gândirii critice și reflectarea asupra valorilor democratice, drepturilor omului și cetățeniei active, sprijinind integrarea dimensiunii civice în procesul de predare a limbilor moderne[1].

 În acest context educațional, preocupat de formarea unor tineri conștienți, implicați și empatici, proiectul eTwinning „Roots and Rights – My Citizenship Journey” s-a dovedit a fi un exemplu relevant de educație pentru cetățenie activă și drepturile omului. Desfășurat în a doua jumătate a anului școlar 2024–2025, proiectul a reunit elevi și cadre didactice din Republica Moldova, România, Ucraina, Spania, Turcia și Grecia într-un demers colaborativ menit să dezvolte valori democratice, spirit civic și competențe transversale esențiale într-o societate globalizată.

Proiectul a fost construit în jurul unor obiective clare și realizabile, centrate pe dezvoltarea competențelor-cheie ale sec. XXI-lea și a conștiinței civice a elevilor. Scopul principal a fost de a sprijini elevii în înțelegerea conceptului de cetățenie din perspective multiple (personală, socială, culturală și globală) și de a-i inspira să contribuie activ la binele comun în comunitățile lor. Prin activități interactive, cercetare independentă, colaborare internațională și reflecție personală, elevii au fost ghidați să își descopere rolul în societate, să își exprime opiniile argumentat și să promoveze incluziunea, solidaritatea și respectul pentru diversitate. Activitățile au urmărit, de asemenea, dezvoltarea gândirii critice, a creativității, a abilităților digitale și de lucru în echipă.

În acest sens, proiectul a fost structurat pe o serie de activități tematice interconectate, dezvoltând „competențe pentru o cultură a democrației”, fiecare cu scopuri și finalități educaționale bine definite, astfel încât elevii să exerseze responsabilitatea civică, colaborarea internațională și participarea activă la viața comunității[2], [3]. Bunăoară, “Multicultural Citizenship Tree”, o activitate simbolică și colaborativă, a antrenat echipele internaționale în crearea unui copac multicultural al cetățeniei, ilustrând atitudinile și convingerile unui bun cetățean. Prin discuții despre valorile europene, cetățenie locală versus globală, drepturile și responsabilitățile cetățenești, acest exercițiu creativ a încurajat analiza și exprimarea vizuală a unor concepte abstracte, într-o manieră accesibilă și motivantă, redând angajamentul nostru comun față de exersarea responsabilităților cetățenești, diversitate și dialog intercultural.

În timpul activității colaborative „Celebrating Local Heroes”, elevii au cercetat și prezentat povești inspiraționale ale unor persoane care au făcut diferență în comunitate, au avut pe unii dintre eroi în calitate de invitați în sălile de clasă, cu care au interacționat pentru a afla mai mult despre activismul civic din prima sursă și au partajat experiența și impresiile personale sub formă de eseuri fotografice. Prin această activitate, elevii au conștientizat importanța implicării civice, au dobândit competențe narative și și-au consolidat gândirea reflexivă, formându-și o viziune interculturală asupra cetățeniei.

“Citizens’ Voices” a dat glas experiențelor și perspectivelor reale asupra cetățeniei, participării civice și incluziunii. Prin interviuri, podcasturi, filmulețe video și evenimente de conștientizare, elevii au explorat importanța antrenării responsabile în viața comunității școlare și dincolo de aceasta. Propunându-și să descopere și să evidențieze acțiunile care consolidează coeziunea socială și stimulează participarea activă, eTwinnerii au adus în prim-plan vocile autentice ale celor angajați în promovarea valorilor democratice și a incluziunii, dezvoltând empatia și capacitatea de a înțelege perspective diferite.

În cadrul activității „Citizenship in action”, una dintre echipele internaționale  a avut drept misiune să identifice și să-și aducă aportul la soluționarea unor probleme existente în societate. Astfel, inițiativa discipolilor noștri „Outsmarting Corruption from the Classroom” a contribuit la dezvoltarea conștiinței civice printr-o abordare creativă și critică asupra problemei legate de corupție. Elevii au realizat un sondaj național, apoi au utilizat rezultatele creând jocul educațional „Corruptia”, care a generat introspecție și dezbateri despre alegeri morale și integritate. Jocul a transformat învățarea pasivă în dialog activ, iar filmulețul realizat la subiect a amplificat mesajul către alți tineri și membri ai societății. În felul acesta, elevii au conștientizat impactul corupției și au devenit promotori ai schimbării, învățând că, exersarea conștientă a rolului de cetățean începe cu fiecare alegere personală.

O altă echipă s-a aventurat în organizarea unei campanii de sensibilizare cu privire la valorile, drepturile și responsabilitățile cetățenești prin crearea și distribuirea de materiale digitale pe rețelele de socializare, dar și în școală sau comunitate,  oferind sprijin propriu în combaterea știrilor false și a dezinformării sau promovând participarea la vot. Aceste acțiuni civice au arătat elevilor că cetățenia activă începe cu gesturi simple, dar semnificative, ducând la formarea unui cetățean responsabil și informat în era digitală.

Așadar, proiectul eTwinning a avut un impact semnificativ și durabil asupra elevilor, oferindu-le un cadru autentic de învățare activă și dezvoltare profundă. Participanții nu doar că și-au îmbunătățit cunoștințele despre conceptele-cheie legate de educație civică, drepturile omului, democrație și responsabilitate civică, dar au luat o atitudine proactivă față de activismul comunitar, trăind aceste concepte prin acțiuni concrete, activități colaborative și reflecții personale. Elevii au devenit mai conștienți de rolul lor ca membri activi ai comunității, punând umărul la cultivarea valorile europene. Activitățile desfășurate i-au încurajat să se implice, să își exprime opiniile și să-și manifeste spiritul civic cu plenitudine, înțelegând că fiecare deține forța de a produce un impact esențial în comunitate.

În concluzie, proiectul eTwiining „Roots and Rights – My Citizenship Journey” nu a fost doar un proiect educațional, ci o călătorie de transformare personală și socială și un model autentic de educație pentru cetățenie activă. Acesta a demonstrat că educația civică este mai relevantă ca niciodată și că prin participare activă în viața comunității, elevii pot deveni vocea schimbării în construirea unei lumi mai juste și mai solidare.

Bibliografie

  1. Curriculum Național. Aria curriculară Limbă și comunicare. Disciplina Limba Străină, clasele X-XII. Ch., MECC, 2019, Aprobat la Consiliul Naţional pentru Curriculum (Proces verbal nr.22 din 05.07.2019), 113 pagini. https://mecc.gov.md/sites/default/files/limba_straina_curriculum_liceu.pdf (accesat: 04.08.2025)
  2. Key competences for lifelong learning, Luxembourg Publications Office of European Union, 2019, https://data.europa.eu/doi/10.2766/569540(accesat: 05.08.2025)

3.The Reference Framework of Competences for Democratic Culture in brief. Council of Europe, 2021, 26p. https://rm.coe.int/prems-004721-the-reference-framework-of-competences-for-democratic-cul/1680a27f24 (accesat: 05.08.2025)

Disclaimer: Opiniile exprimate în acest articol aparțin autorului și nu reflectă punctul de vedere al Biroului Național de Asistență eTwinning Moldova. Autorul confirmă că toate fotografiile în care apar minori sau fotografiile din cadrul activităților proiectului au fost furnizate cu acordul părinților și/sau a partenerilor.

august 6, 2025
Share this entry
  • Share on Facebook
  • Share on X
  • Share on WhatsApp
  • Share on Pinterest
  • Share on LinkedIn
  • Share on Tumblr
  • Share on Vk
  • Share on Reddit
  • Share by Mail
https://e-twinning.utm.md/wp-content/uploads/2021/02/eTwinning-LogoHorizontal_CMYK.png 0 0 Dimitriu Angela MD https://e-twinning.utm.md/wp-content/uploads/2021/02/eTwinning-LogoHorizontal_CMYK.png Dimitriu Angela MD2025-08-06 10:42:062025-08-06 10:42:27Proiectul eTwinning „Roots and Rights” – un model autentic de educație pentru cetățenie activă și drepturile omului
Search Search

Categorii de noutăți

  • Apeluri de participare (178)
  • Aplica (2)
  • Buletin informativ eTwinning (6)
  • Certificatul European de Calitate (2)
  • Certificatul lingvistic european (1)
  • Certificatul Național de Calitate (14)
  • Exemple de bune practici (7)
  • Istorii de succes (126)
  • Noutăți eTwinning (115)
  • Premiile eTwinning (5)
  • Regulamente concursuri (10)
  • Rezultate concursuri (32)
  • Școlile eTwinning (12)
  • Știri (399)
  • Uncategorized (83)

ULTIMELE NOUTĂȚI

  • Apel de participare la Concursul Național „Proiecte eTwinning: Inovație și Colaborare, ediția 2025” octombrie 23, 2025
  • REGULAMENT DE DESFĂȘURARE A CONCURSULUI ”Proiecte eTwinning: Inovație și Colaborare, ediția 2025” octombrie 22, 2025
  • Apel de înscriere la Școala de Toamnă eTwinning, ediția 2025 octombrie 22, 2025
  • Peste 30 de cadre didactice au participat la Workshopul eTwinning: Proiecte tematice pentru o învățare interactivă și centrată pe elev octombrie 18, 2025
  • Oportunități pentru educație contemporană și cercetare pedagogică acțională: Seminar eTwinning, 10 octombrie 2025 octombrie 13, 2025

Arhiva noutăților

august 2025
L Ma Mi J V S D
 123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031
« iul.   sept. »

Sprijinul acordat de Comisia Europeană pentru elaborarea și mentenanța acestui site nu constituie o aprobare a conținutului, care reflectă doar opiniile autorilor, iar Comisia nu poate fi trasă la răspundere pentru orice utilizare a informațiilor conținute în aceasta.

Programul eTwinning face parte din European School Education Platform.

© eTwinning Plus - UTM. All rights reserved.
  • Link to Instagram
  • Link to LinkedIn
  • Link to Skype
  • Link to Youtube
Link to: Invitație de înscriere la un seminarul eTwinning european, 7-9 noiembrie 2025, în Lille, Franța Link to: Invitație de înscriere la un seminarul eTwinning european, 7-9 noiembrie 2025, în Lille, Franța Invitație de înscriere la un seminarul eTwinning european, 7-9 noiembrie 2025,... Link to: Let’s Learn With STEAM – când învățarea devine o aventură Link to: Let’s Learn With STEAM – când învățarea devine o aventură Let’s Learn With STEAM – când învățarea devine o aventură
Scroll to top Scroll to top Scroll to top

Conținutul de pe acest portal reflectă punctul de vedere al autorului. Comisia Europeană nu este responsabilă pentru eventuala utilizare a informației pe care o conține.

Accept settings

Cookie and Privacy Settings



How we use cookies

We may request cookies to be set on your device. We use cookies to let us know when you visit our websites, how you interact with us, to enrich your user experience, and to customize your relationship with our website.

Click on the different category headings to find out more. You can also change some of your preferences. Note that blocking some types of cookies may impact your experience on our websites and the services we are able to offer.

Essential Website Cookies

These cookies are strictly necessary to provide you with services available through our website and to use some of its features.

Because these cookies are strictly necessary to deliver the website, refusing them will have impact how our site functions. You always can block or delete cookies by changing your browser settings and force blocking all cookies on this website. But this will always prompt you to accept/refuse cookies when revisiting our site.

We fully respect if you want to refuse cookies but to avoid asking you again and again kindly allow us to store a cookie for that. You are free to opt out any time or opt in for other cookies to get a better experience. If you refuse cookies we will remove all set cookies in our domain.

We provide you with a list of stored cookies on your computer in our domain so you can check what we stored. Due to security reasons we are not able to show or modify cookies from other domains. You can check these in your browser security settings.

Other external services

We also use different external services like Google Webfonts, Google Maps, and external Video providers. Since these providers may collect personal data like your IP address we allow you to block them here. Please be aware that this might heavily reduce the functionality and appearance of our site. Changes will take effect once you reload the page.

Google Webfont Settings:

Google Map Settings:

Google reCaptcha Settings:

Vimeo and Youtube video embeds:

Accept settingsHide notification only