Sărbătorind ceea ce ne unește: experiența eTwinning 2025 la Bruxelles
Adriana Bujag, Școala Internațională ,,Heritage” mun.Chișinău
Natalia Rața, Instituția Publică Liceul Teoretic „B.P.-Hasdeu”, or. Drochia
Ina Barbalat, Centrul de Excelență în Transporturi, mun. Chișinău
Svetlana Cojocaru, Gimnaziul „Ion Luca Caragiale”, mun. Chișinău
Am avut onoarea să participăm la Conferința anuală eTwinning 2025, desfășurată în perioada 23–25 octombrie la Bruxelles cu tema „Celebrating what unites us” – Sărbătorind ceea ce ne unește.
La aterizare, Brusselul, orașul – inimă al Europei, ne-a întâmpinat cu vânt și ploaie. Dar starea de bine de la conferință au suplimentat cu emoții și gânduri calde, memorabile și utile activitatea noastră. În cadrul evenimentului, profesori și experți din întreaga Europă au discutat despre rolul educației în promovarea cetățeniei active, participării democratice și valorilor comune.
Conferința a inclus prezentări inspiraționale ale unor personalități de marcă din domeniul educației: Louisa Slavkova, politolog și educator civic din Bulgaria, fondatoarea Sofia Platform Foundation și cofondatoare a THE CIVICS Innovation Hub, a vorbit despre rolul educației civice și al memoriei istorice în consolidarea democrației și a comunităților europene. João Costa, fost Ministru al Educației din Portugalia și actual Director al European Agency for Special Needs and Inclusive Education, a subliniat importanța incluziunii și a competențelor esențiale pentru viață în școlile moderne. Un moment special al conferinței a fost lansarea noii teme pentru anul 2025/2026 – „Skills for Life”, care pune accent pe formarea competențelor esențiale pentru viață: literație, gândire critică, competențe numerice și digitale.
Adriana Bujag, Școala Internațională ,,Heritage” mun.Chișinău:
„Participarea mea la conferința eTwinning a reprezentat o experiență valoroasă de dezvoltare profesională și colaborare internațională. Am avut oportunitatea de a descoperi noi perspective educaționale, de a împărtăși bune practici și de a interacționa cu cadre didactice din diverse țări europene. Pe unii îi cunosc din proiecte, pe alții – din workshopurile online.
În cadrul evenimentului, am inițiat discuții privind dezvoltarea unor noi proiecte eTwinning, axate pe teme actuale din educație, și am stabilit parteneriate promițătoare cu alte școli, care vor contribui la crearea unor activități comune menite să stimuleze creativitatea, colaborarea și învățarea interculturală a elevilor.
Ca Ambasador eTwinning, am reprezentat cu mândrie Școala Internațională Heritage și întreaga comunitate educațională din Republica Moldova. Proiectul meu recent, „Books, Friendship and Diversity – Celebrating What Unites Us”, s-a regăsit perfect în spiritul conferinței, aducând împreună elevi din diferite țări pentru a descoperi puterea prieteniei, a lecturii și a diversității. Sunt mândră de elevii școlii Heritage, care de-a lungul anilor au participat cu entuziasm la numeroase proiecte eTwinning, crescând ca generații curioase, creative și deschise către lume. Datorită implicării lor, valorile eTwinning – colaborare, respect, învățare prin descoperire – prind viață zi de zi în sala de clasă. Participarea la conferință a fost o experiență inspirațională, o reconfirmare că educația ne unește și că împreună putem construi un viitor bazat pe prietenie, empatie și învățare continuă”.
Natalia Rața, Instituția Publică Liceul Teoretic „B.P.-Hasdeu”, or. Drochia:
„Am ales minuțios atelierele la care trebuia să particip, luând în considerare nivelul la care predau – liceu. Făcând cunoștință cu agenda Conferinței, eram convinsă că așteptările mele se vor adeveri și voi reuși să adun informație utilă atât pentru mine ca profesor și Ambasador eTwinning, cât și activități noi și folositoare pentru elevii mei.
Unul dintre atelierele care mi-a atras atenția a fost „Storytelling and Social Media Tips” (Sfaturi pentru a crea o povestire), moderat de Christos Bousoulas, care a reușit să ne convingă că modul în care noi redăm istoria noastră contează foarte mult. Lucrând într-un grup mixt, am comunicat cu eTwinneri din Turcia, Palestina, Austria, Tunisia și Spania, ale căror istorii m-au emoționat enorm și m-au făcut să realizez că eTwinning are o putere imensă, ce motivează elevi și profesori să facă lucruri frumoase prin proiecte internaționale.
Un alt atelier uimitor care m-a marcat a fost „Podcast.US”, unde Olga Maczuga, împreună cu Susanna Fogli și Judit Martinez Tascon, câștigătoarele proiectului „Podcast.US: Transform Learning Through Podcast Creation”, mi-au demonstrat că elevii, fiind ghidați corect, pot deveni o voce puternică care va sparge stereotipurile, va opri bullyingul și va crea o lume în pace.
Sesiunea informală TeachMeet, în cadrul căreia profesorii din diferite țări și-au împărtășit ideile, strategiile și experiențele cu colegii pe tema „Competențe pentru viață”, a fost o ocazie de a face schimb de abordări, instrumente și idei utile și de a celebra creativitatea în sala de clasă, într-un cadru favorabil și colaborativ. Fiind un eTwinner cu experiență, am conștientizat cu adevărat că orice proiect pe care îl creăm cu elevii, orice activitate în echipă internațională pe care o organizăm, are un impact asupra tuturor actorilor, iar puterea noastră stă în faptul că nu ne temem să visăm și să punem în practică visurile noastre”.
Ina Barbalat, Centrul de Excelență în Transporturi, mun. Chișinău:
„Predau limba străină la treapta de învățământ profesional tehnic și începând cu anul 2022, avem oportunitatea de a implementa proiecte eTwinning. De atunci, cu pași mici, dar siguri, comunitatea noastră educațională avansează pe această cale a colaborării internaționale și a inovației digitale. În cadrul conferinței am participat la două workshopuri extrem de relevante pentru activitatea mea: „Schoolnest: A Place of Wellbeing” și „eTwinning in VET: Teaching Entrepreneurial Skills”. Ambele mi-au oferit perspective valoroase, dar și instrumente practice pentru îmbunătățirea activităților educaționale.
De la primul atelier am înțeles cât de important este ca mediul școlar să devină un spațiu al echilibrului și al stării de bine, atât pentru profesori, cât și pentru elevi. Am descoperit, am generat idei, am colaborat, am creat și am dansat împreună, creând o atmosferă de unitate și apartenență la o comunitate incredibilă.
Cel de-al doilea atelier, dedicat învățământului profesional tehnic, mi-a oferit idei și instrumente eficiente pe care deja am reușit să le încadrez în proiectul meu actual, axat pe ghidarea în carieră – un domeniu esențial pentru tinerii din VET.
Activitatea de networking a fost, fără îndoială, una dintre cele mai dinamice și captivante experiențe ale conferinței. Am coordonat activitatea Grupului nr. 10, care a reușit să treacă cu succes prin toate cele zece provocări propuse de organizatori, demonstrând spirit de echipă, creativitate și entuziasm. În urma acestor activități am reușit să adaug noi contacte în rețeaua mea eTwinning și, cel mai important, un partener nou în proiectul actual”.
Svetlana Cojocaru, gimnaziul „Ion Luca Caragiale”, mun. Chișinău:
„Participarea la Conferința a reprezentat pentru mine o experiență deosebită de dezvoltare profesională și inspirație educațională. În calitate de coordonatoare a cercurilor extracurriculare Art Class și Code Play la Gimnaziul „Ion Luca Caragiale” din Chișinău , am avut ocazia să descopăr noi perspective despre modul în care competențele digitale, creativitatea și colaborarea pot transforma procesul de învățare.
Din 2019 fac parte din comunitatea eTwinning, iar în acești ani am fost implicată în numeroase proiecte internaționale, atât în calitate de fondator și cofondator, cât și ca partener activ. Toate proiectele derulate împreună cu elevii mei au fost recunoscute prin Certificate de Calitate Națională și Europeană, confirmând impactul și calitatea activităților realizate.
În cadrul conferinței am participat la diverse ateliere – activități ce au pus accent pe starea de bine în școală, dezvoltarea competențelor antreprenoriale și învățarea bazată pe colaborare. Workshopurile au fost o oportunitate excelentă de a lucra în echipe internaționale, de a împărtăși idei și de a identifica instrumente digitale și metodologii aplicabile la clasă.
Revin acasă cu noi idei și resurse pe care le voi valorifica în activitățile elevilor din cercurile Art Class și Code Play, prin proiecte care stimulează creativitatea, exprimarea artistică și gândirea critică. Elevii vor fi încurajați să devină creatori de conținut digital, să exploreze arta, programarea și colaborarea online într-un mod responsabil și inovator.
Experiența de la Bruxelles mi-a reconfirmat că eTwinning este mai mult decât o platformă – este o comunitate vie, unită prin valori comune: prietenie, respect și dorința de a construi împreună o educație de calitate.
Educația unește, inspiră și deschide drumuri noi – iar fiecare proiect eTwinning aduce lumea mai aproape de sala noastră de clasă”.
Această conferință ne-a reconfirmat valoarea colaborării internaționale, a schimbului de bune practici și a spiritului eTwinning, care unește profesori din toate colțurile Europei în jurul acelorași valori: educație de calitate, inovație și solidaritate. Am plecat de la Bruxelles cu motivația de a continua să promovăm spiritul eTwinning la toate treptele de învățământ, demonstrând că și elevii noștri pot fi creativi, implicați și conectați la realitățile educaționale europene.











